کد خبر: 249867
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
بازدید 1197
در «سازمان یادگیرنده» دانش چرخشی است

نشست شورای فرهنگی کانون استان تهران چهارشنبه (4 آذر) در سالن کنفرانس شماره یک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، این نشست با حضور رضا قمرزاده مشاورمدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران، صدیقه حسن‌زاده سرپرست معاون فرهنگی، حسن صفدریان سرپرست معاون مالی و اداری، کارشناس مسوولان و کارشناسان استان برگزار گردید.
 
در ابتدای نشست قمرزاده با اشاره به نزدیک شدن اربعین حسینی توضیح داد: امام حسن عسکری(ع) نشانه‌های مومن را پنج چیز می‌داند. نخست خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه‌روز، دوم خواندن زیارت اربعین سیدالشهدا(ع)، سوم انگشتر در دست راست کردن، چهارم پیشانی بر خاک گذاردن و پنجم بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز.
 
وی درباره ویژگی خواندن زیارت اربعین گفت: در این زیارت چندین بار به امام حسین (ع) سلام می‌دهیم و همین سلام یک نوع ابراز علاقه و دوستی بر اباعبدالله (ع) است. با خواندن این زیارت راه را که همان راه امام حسین(ع) و یاران با وفا است مشخص می‌کنیم. همچنین با قرائت دعای اربعین امام حسین(ع) را واسطه‌ای میان خودمان و خدا قرار می‌دهیم.
 
مدیرکل کانون استان تهران در ادامه درباره مدیریت دانش در یک سازمان و تفاوت «یادگیری سازمانی» و «سازمان یادگیرنده» توضیح داد: یادگیری سازمانی به مفهوم یادگیری افراد و گروه‌ها در درون سازمان است ولی در سازمان یادگیرنده یادگیری سازمان به عنوان یک سیستم کلی مطرح است. در کل سازمان یادگیرنده حاصل یادگیری سازمانی است.
 
مشاورمدیرعامل با بیان این که در سازمان یادگیرنده دانش چرخشی است، تصریح کرد: در سازمان یادگیرنده اجزا به صورت الگوریتمی انرژی وارد می‌کنند و دانش مدام در حال چرخیدن است. این سازمان برای پویایی، نوآوری خلاقیت و انرژی دارد. اجزای آن پیوسته هستند و انرژی‌های منفی را دفع می‌کنند. همچنین در سازمان یادگیرنده آموخته‌ها به سرعت وارد فرایند عملیاتی می‌شود. برای این که سازمان یادگیرنده دائما در حال چرخش باشد باید پیام‌ مثبت بدهد، هم‌پوشانی صورت بگیرد و خوشحالی بیاید و مزاحمت، غیبت، تهمت و نامردی از بین برود.
 
سپس حسن‌زاده ضمن ارائه گزارش از عملکرد یک ماهه معاونت فرهنگی از کارشناس مسوولان فرهنگی، هنری و ادبی خواست گزارشی از فعالیت یک ماه اخیر داشته باشند.
 
سودابه فلاحیان کارشناس مسوول فرهنگی از برپایی هفته ملی «کتاب و کتاب‌خوانی» گفت و اظهار داشت: آنچه در این هفته اتفاق افتاد تجربه تازه‌ای بود و بازده خوبی داشت. از سوی 60 کتاب‌خانه حدود 50هزار جلد کتاب پلی شد میان کانون و مساجد، محله‌ها، بیمارستان، مدارس و روستاهای دوردست. هم‌زمان دبیرخانه پروژه سوادخواندن در شرف راه‌اندازی است تا بحث سوادخواندن را با تمام ابعاد دنبال کنیم.
وی همچنین از راه‌اندازی بانک «ایده‌های نو» به ابتکار مدیرکل کانون استان تهران خبر داد.
 
سپس مامک یحیی‌پور کارشناس مسوول هنری از بازدید این واحد از مراکز، حضور در هفته ملی «کتاب و کتاب‌خوانی» و برپایی کارگاه، ارزشیابی مربیان و ارزشیابی گزارش کار مربیان گفت و ادامه داد: پی‌گیر راه‌اندازی مرکز تخصصی هنر هستیم. در بخش نمایش و انیمیشن شیوه‌نامه‌ای تدوین می‌شود تا فعالیت‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشد. همچنین شیوه‌نامه‌ای برای چگونگی همکاری واحد فرهنگی، ادبی و هنری شکل خواهد گرفت.
وی همچنین از شرکت در دو مسابقه بین‌المللی بلاروس و بلغارستان گفت.
 
مهدی محمدیان کارشناس مسوول ادبی نیز درباره برگزاری برنامه «زنگ کتاب» هم‌زمان با هفته ملی «کتاب و کتاب‌خوانی» توضیح داد: با تعامل مرکز تخصصی ادبی با انجمن نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان حضور سه نویسنده را در مرکز شاهد بودیم و نشست «دو پنجره» بسیار پربار برگزار شد. نقدهای اعضا منتشر و خوانده شد و نقدهای شفاهی مطرح گردید.
وی از آشنایی نویسندگان با ماهیت مرکز تخصصی ادبی گفت و اضافه کرد: افتتاح این مرکز کار بسیار بزرگی بود که عملی شد. چهار نشست دیگر نیز تا پایان سال در این مرکز پیش‌بینی شده و بازدیدها را به صورت منظم داریم و شیوه‌نامه کارگاه ادبی، شعر و داستان به روزرسانی می‌شود. بخش مکاتبه‌ای به شکل جدی پیش می‌رود و ارتقا کمی و کیفی پیدا می‌کند. اما بخش مکاتبه‌ای الکترونیکی ضعف‌های دارد که باید تقویت شود.
 
در ادامه نسرین سجادیان کارشناس مسوول آموزش و پژوهش درباره برگزاری دو دوره آموزشی «کاغذ و تا» برای مربیان با حضور آذر مبارکی و دوره گزارش‌نویسی با حضور مسوولان توضیح داد و تصریح کرد: با اداره کل آموزش و پژوهش برای برپایی نشست‌های برگزار شده همکاری داشتیم. بحث ارتقا شغلی پی‌گیری می‌شود و دوره آموزش عمومی با همکاری اداره کل آموزش انجام شد.
وی با بیان این که مقدمات آموزش مربیان فراگیر و گام به گام تا اندیشه انجام شده، اظهار داشت: آموزش فرهنگی مراحل تعلیم و تربیت مدیرکل حراست کانون نیز برگزار خواهد شد. درباره «بانک ایده‌های نو» نیز با بخش فرهنگی همکاری داریم. فعالیت اقدام پژوهی ادامه می‌باید تا در دوسالانه شرکت داشته باشیم. مرکز تخصصی پژوهش نیز طراحی و آماده‌سازی می‌شود.
 
سپس مریم مشیری مسوول دبیرخانه جشنواره‌ها از طراحی فراخوان رویداد «قامت دوست» برای سال دوم خبر داد و گفت: نظر و پیشنهادات کارشناسان جهت هر چه بهتر شدن فراخوان یاری دهنده است. همچنین فراخوان «آیین دوستی» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی در سه بخش آماده شده است. کتاب‌های آثار برگزیده جشنوراه «قامت دوست» نیز به زودی منتشر می‌شود. 
 
همچنین صادق کیانی‌مقدم درباره فعالیت صورت گرفته در واحد روابط عمومی نکاتی را مطرح کرد.
حسن صفدریان نیز از ارتباط موثر با دیگر سازمان و نهادها گفت و ادامه داد: بازدید فرماندار به همراه معاونان و مشاوران و بازدید زهرا ساعی مشاوراستاندار و مدیرکل امور بانوان اتفاقات خوبی را به همراه داشت.
وی از تعمیر 10 مرکز کانون استان تهران نیز خبر داد.
 
سپس صدیقه اطهری کارشناس فرهنگی درباره تلاش کتابخانه‌های علمی سخن گفت و افزود: کارگاه آموزشی در حوزه کارشناسی حوزه 4 اتفاق افتاد و به تجربیات خوبی رسیدیم. حضور محمدرضا نوروزی را در کارگاه «کارکردهای فرهنگی نجوم» شاهد بودیم که تغییر نگاه مربیان کتابخانه‌های علمی را به همراه داشت.
وی از اختصاص فضایی در رصدخانه زعفرانیه برای تالار افتخارات مرکز خبر داد.
 
با توجه به حجم فعالیت گسترده این بخش مقرر شد در فرصتی دیگر گزارش کاملی از برنامه‌ها ارائه شود.
 
در پایان مدیرکل کانون استان تهران در جمع‌بندی به نکاتی اشاره کرد.
وی به خلاقیت در برگزاری کارگاه «کارکردهای فرهنگی نجوم» که متنوع بوده و هم‌پوشانی داشته اشاره کرد.
همچنین با توجه به اهدای هزاران کتاب خواستار فعالیت گسترده‌تر بخش مکاتبه‌ای شد تا بسترها شناسایی شود و ظرفیت این بخش به 10 برابر برسد.
به اعتقاد قمرزاده، با توجه به برپایی نشست و برنامه‌های مرکز تخصصی ادبی این مرکز ماهیت مستقل پیدا کرده است.
مشاورمدیرعامل به برطرف شدن مشکلات نرم‌افزاری کامپیوتری مراکز نیز تاکید کرد.