کد خبر: 249942
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
بازدید 3756
کتاب‌خانه سیار در راه است

پس از بازدید زهرا ساعی از کانون استان تهران به مناسبت هفته ملی «کتاب و کتاب‌خوانی» و پی‌گیری‌های که توسط وی انجام شد، تعدادی مینی‌بوس در اختیار کانون قرار می‌گیرد که با تجهیز کتاب به شهرستان‌ و روستاهای فاقد کتاب‌خانه اعزام شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، مشاوراستاندار و مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری تهران همراه هیاتی هم‌زمان با هفته ملی «کتاب و کتاب‌خوانی» در کانون استان تهران حضور یافت و از مرکز 43 بازیدی داشت. سپس برای نشست هم‌اندیشی به مرکز 20 رفت و با اعضا گفت‌وگو کرد. خبر خوش اختصاص چند دستگاه مینی‌بوس جهت راه افتادن کتاب‌خانه سیار کتاب‌خوانی بهانه این مصاحبه است.
 
خانم ساعی درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و نهادینه شدن مطالعه از کودکی توضیح دهید.
 
در مورد اهمیت کتاب همین بس که خداوند در قرآن کریم قسم یاد کرده به قلم و آنچه با آن نگاشته می‌شود. در واقع شروع کتابت و نگارش افکار، عقاید و تجربیات بشری همیشه به عنوان نقطه عطف تاریخ بشریت شناخته می‌شود به این دلیل که با کمک کتاب و خط بشر توانست تجربیات خود را که ممکن بود از طریق شفاهی دچار نقصان و فراموشی شود به صورت دقیق‌تر و ماندگارتر ثبت کند و به نسل‌های آینده انتقال دهد. در حقیقت اهمیت کتاب در این است که هر نسل از انسان‌ها بتواند با استفاده از تجربیات آزمون شده نسل قبل گام‌های بلندتر و متعالی‌تری به سوی آینده بردارد. پر واضح است که اگر این انس و تمایل به مطالعه در سال‌های ابتدایی عمر انسان باشد به دلیل این که لوح ذهن و روان انسان در کودکی هنوز پاک است، از خطاها و اشتباهات متضرر نشده و آسیب ندیده به روایت معصومین مثل حک کردن نقش روی سنگ است و ماندگاری و مانایی عمیقی دارد. با این توضیح قطعا مفاهیم و آموزه‌ها در این دوران هم راحت‌تر در عمق وجود کودک جاری می‌شود و هم به دلیل اثرگذاری در شکل‌گیری شخصیت ماندگاری بیشتری در ترسیم  آینده او خواهد داشت.
 
تاکنون چه برنامه‌هایی جهت تجهیز کتاب‌خانه با محوریت کودک و نوجوان داشته‌اید؟
 
برنامه‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین جلسات نهاد کتابخانه‌های عمومی همواره زیرنظر استانداری برگزار می‌شود و ما در دفتر امور بانوان و خانواده نیز از مؤلفین کتاب و مقالات همیشه حمایت و پشتیبانی کرده‌ایم. حتی در مواردی اقدام به معرفی کتاب و پیشنهاد جهت تجهیز کتابخانه‌های فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی به صورت مکتوب و رسمی نموده‌ایم. اما با توجه به این که پرداختن به موضوع کودکان اخیرا از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و در دستور کار دفاتر امور بانوان قرار گرفته است، به سرعت اقدام به  تشکیل گروه کاری ویژه کودکان و نوجوانان کرده‌ایم و در قالب این کارگروه و با لطف خدا و همکاری دستگاه‌های اجرایی ذیربط از تمامی ظرفیت‌های موجود جهت ارتقای وضعیت کودکان در تمامی ابعاد فرهنگی و اجتماعی استفاده خواهیم کرد. 
 
آیا از سوی استانداری درهفته «کتاب و کتاب‌خوانی» فعالیت ویژه‌ای صورت گرفت؟
 
استانداری یک دستگاه نظارتی است و در این راستا نیز دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه استانداری برنامه‌های متعددی در سطح فرمانداری‌ها و ادارات کل استانی و شهرستانی برگزار کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به رونمایی از چند جلد کتاب، برگزاری آیین بزرگ‌داشت کتاب، افتتاح و تجهیز کتاب‌خانه در شهرستان‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کتاب در نقاط متعدد استان و  شهرستان‌ها و ده‌ها برنامه دیگر اشاره کرد که در همه برنامه‌ها یا شخص استاندار یا معاونین و مدیران کل مربوطه حضور داشته‌اند.
 
پس از بازدید شما از کانون استان تهران مقرر شد تعدادی مینی‌بوس توسط استانداری در اختیار کانون قرار بگیرد. روند اختصاص وسیله نقلیه جهت راه افتادن کتاب‌خانه سیار چگونه از سوی شما محقق شد؟
 
 پیرو مصوباتی که در جلسه و بازدید از کانون پرورش فکری کودکان به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی داشتیم، مقرر شد که با پی‌گیری‌های دفتر  تعدادی مینی‌بوس در اختیار کانون استان تهران قرار بگیرد که با تجهیز کتاب و تامین نیروی انسانی به عنوان تیم سیار فرهنگی به شهرستان‌ها و روستاهای فاقد کتاب‌خانه اعزام شوند. دراین راستا موضوع با استاندار محترم مطرح، مذاکرات و مکاتبات لازم از طرف دفترامور بانوان و خانواده با مسوولین ذیربط در استانداری و رایزنی‌های لازم  با  فرمانداران صورت گرفت و قرار شد تعدادی  مینی‌بوس به ازای هر شهرستان یک دستگاه در اختیار کانون قرار بگیرد.
 
به نظر شما این امر چقدر به بهبود اوضاع کتاب‌خوانی کمک می‌کند؟
 
در مباحث فرهنگی و به ویژه موضوع کتاب‌خوانی، میزان و نحوه عرضه کالای فرهنگی در گرایش مردم به مطالعه تاثیرگذار است. همان‌طور که بررسی‌های علمی نشان داده یکی ازعلل پایین بودن میزان مطالعه در جامعه  کم بودن تعداد کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها است از طرفی نیز تا حدودی بالا بودن قیمت کتاب. بنابراین یک مجموعه فرهنگی سیار به راحتی می‌تواند این دو نقص را جبران کند. یعنی هم با بردن کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی به مناطق محروم و دور از دسترس سرعت دسترسی به کتاب را بیشتر می‌کند و هم با امانت دادن کتاب مردم را از پرداخت هزینه معاف خواهد کرد. این دو امر قطعا در گرایش به مطالعه و ترویج فرهنگ آن اثرگذار خواهد بود.
 
چه برنامه‌ای برای تعامل بیشتر کانون و استانداری پیش‌بینی شده که منجر به تقویت مطالعه در بین کودک ونوجوانان شود؟
 
گروه کاری کودک در دفتر امور بانوان تشکیل شده و قطعا در حیطه مسایل فرهنگی و کتاب‌خوانی طرح‌های لازم ومفید متناسب با نیاز روز جامعه ارائه خواهد گردید. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این امر این است که با توجه به عضویت دستگاه‌های اجرایی استانی ذیربط در این گروه کاری، استانداری این ظرفیت را دارد که با ایجاد هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های این دستگاه‌ها در راستای دستیابی کانون به اهداف مدنظر خود مساعدت کند. به عنوان نمونه در جلسه‌ای در هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون پرورش فکری که با حضور مشاورین اموربانوان دستگاه‌های متولی امورفرهنگی برگزار شد مقرر گردید درباره گسترش تعاملات و هم‌افزایی این دستگاه‌ها با کانون از ظرفیت‌های طرفین بیشتر استفاد شود که از جمله آن‌ها عضوگیری در حوزه آموزش و پرورش، تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس توسط کانون و اجرای طرح‌های مشترک است.