«سیستم» از تعامل اجزا به دست می‌آید نه از رفتار مستقل

نشست شورای فرهنگی کانون استان تهران چهارشنبه (7بهمن) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، نشست با حضور رضا قمرزاده مشاورمدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران، صدیقه حسن‌زاده سرپرست معاونت فرهنگی و کارشناس مسوولان و کارشناسان استان برگزار گردید.
 
در ابتدای نشست قمرزاده «صبر» را از فضایل اخلاقی دانست وافزود: از امامان معصوم روایت است که پیامبر(ص) بسیار صبور بودند. صبر معجزه می‌کند. افراد صبور عجول نیستند. فرد صبور زود قضاوت نمی‌کند و زمان خشم تصمیم نمی‌گیرد. همچنین افراد صبور زیاد فکر می‌کنند و بدگمان نیستند.
 
مدیرکل کانون استان تهران در ادامه درباره تفاوت «سیستم» و«مجموعه» از حاضران نشست پرسید و یادآورشد: در سیستم رفتار هر جز بر کل مجموعه اثر می‌گذارد. رفتار اجزا و اثر آن‌ها بر هم موثر است. بدون توجه به نحوه تشکیل سیستم‌های فرعی عمل آن‌ها بر رفتار کل مجموعه اثر می‌گذارد یعنی اجزا چنان به هم پیوسته‌اند که گروه‌های فرعی مستقل در آن‌ها شکل نمی‌گیرد.
 
مشاورمدیرعامل، سیستم را مجموعه‌ای از اجزایی دانست که در یک رابطه منظم با یکدیگر فعالیت می‌کنند و توضیح داد: سیستم، مجموعه‌ای از اجزا مرتبط است که در راستای دست‌یابی به ماموریت خاصی، نوع و نحوه ارتباط بین آن‌ها به وجود آمده باشد.
 
وی با بیان این که دانش سیستمی را یادگرفتیم ولی تا رسیدن به یک سیستم ایده‌آل فاصله داریم، تصریح کرد: به سمت سیستم ایده‌آل پیش می‌رویم ولی هنوز با آن فاصله داریم. برای این که تبدیل به سیستم شویم باید بین اجزای کانون رابطه منسجمی باشد. خوشبختانه از مجموعه شدن فاصله گرفتیم. مرگ یک سیستم در این است که اجزا با هم هماهنگ نباشند و جزیره‌ای عمل کنند. مشخصه مهم یک سیستم، تعامل و ارتباط است و ویژگی‌های اصلی سیستم از تعامل اجزا به دست می‌آید نه از رفتار مستقل.
 
قمرزاده همچنین درباره تعامل واحدهای فرهنگی، هنری و ادبی، اهمیت مراکز تخصصی، بازدید مرتب و منظم از مراکز و مشکلات مالی نکاتی را مطرح کرد.
 
سپس حسن‌زاده با اشاره به برنامه‌های دهه فجر توضیح داد: برای اجرای برنامه‌های دهه فجر پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و همانند سال گذشته جایگاهی در خیابان انقلاب در نظر گرفته شده تا برنامه‌ها اجرا شود. یک بخش به تشریفات اختصاص دارد و بخش دیگر در قالب کارگاه در سه حوزه فرهنگی، ادبی و هنری رقم می‌خورد.
 
سرپرست معاونت فرهنگی درباره برنامه‌های سال آینده نیز گفت: برنامه‌ریزی مراحل اولیه تکمیل شده و به زودی به مراکز و حوزه کارشناسی ابلاغ می‌شود. احصا نیازهای کارشناسی، طراحی هدف‌های مناسب براساس نیازهای سازمان و برنامه‌ریزی و چیدمان برنامه مراکز سه فرایند مدنظر برنامه‌ریزی بود.
 
در ادامه مهدی محمدیان کارشناس مسوول ادبی استان، درباره برگزاری نشست انجمن «شعر و داستان» دختران و پسران و انتشار جزوه‌های این دو بخش توضیح داد و افزود: بازدیدهای کارشناسی ادامه دارد. دوره آموزشی هم‌اندیشی «مواجهه سازنده در کلاس ادبی» به تازگی برپا شده. روند جابه‌جایی‌ مربیان تکمیل شده. در بخش مکاتبه‌ای نیز نامه‌های رسیده پاسخ گرفتند.
 
برنامه دیدار با شاعر، همکاری با مسابقه «انار» و «9 دی» و انتشار جزوه آثار اعضای مریم عباسی از دیگر مباحث مطرح شده توسط این کارشناس مسوول بود.
 
مدیرکل استان در راستای این سخنان، ضمن یادآوری تقدیر سرپرست اداره کل آفرینش‌های ادبی و هنری از واحد «ادبی» اظهار داشت: عمده دغدغه‌ای که نسبت به مرکز تخصصی ادبی داشتم پوشش داده می‌شود.
 
سپس مامک یحیی‌پور درباره برگزاری کارگاه تخصصی هنری در مرکز 30 گفت و تصریح کرد: این کارگاه که با حضور عین‌الدین صادق‌زاده برپا شد به نوعی آغاز کننده فعالیت مرکز تخصصی هنری محسوب می‌شود. این کارگاه دو روزه با استقبال خوبی همراه بود. همچنین واحد هنری پی‌گیری برنامه‌های مرکز تخصصی هنر در مرکز 30 است و جلسات مختلفی در این رابطه داشتیم. طرح‌ها ارائه شده و به تدریج تکمیل می‌شود. مقرر شد نشست‌های مختلف آموزشی برای کودکان، نوجوانان و مادران نیز داشته باشیم.
 
وی از برگزاری جلسات کارشناسی با محوریت نمایش عروسکی، سرود و انیمیشن گفت و ادامه داد: در این رابطه شیوه‌نامه نمایش در دست تدوین است تا در این بخش هماهنگ و پویاتر پیش برویم. بازدید کارگاه‌های هنری انجام می‌شود و کارگاه «تاریخ به روایت کودکان» با محوریت مفاهیم تاریخ باستان از طریق هنر مفهومی نیز در چند مرکز برگزار شد.
 
پیش‌بینی برنامه‌های دهه فجر و جابه‌جایی مربیان از دیگر موارد مطرح شده توسط یحیی‌پور بود.
 
مشاورمدیرعامل در راستای این گفته‌ها برگزاری کارگاه هنری را به «اردوی هنری» تشبیه کرد و اظهار داشت: این کارگاه انسجام و نشاطی بین مربیان هنری ایجاد کرد و جرات هنری جدیدی به این بخش افزود.
 
وی به تعامل با مرکز تخصصی هنر نیز تاکید کرد.
 
سپس سودابه فلاحیان کارشناس مسوول فرهنگی که دبیری نشست‌های شورای فرهنگی را نیز به عهده دارد، گفت: بازدیدها از مراکز منظم و کاربردی‌تر شده. در بخش فراگیر جشنی برای اعضا برگزار شد. در بخش علوم اتفاقات خوبی در حال انجام است. آموزش در بخش گام به گام ادامه دارد. شیوه‌نامه بازی‌های خلاق پی‌گیری می‌شود و هجدهمین جشنواره «قصه‌گویی» را در دستور کار داریم.
 
امضای تفاهم‌نامه با بهزیستی، پی‌گیری برنامه‌های دهه فجر و اجرای طرح سنجش «سواد خواندن» از جمله موارد مطرح شده توسط فلاحیان بود.
 
همچنین مریم مشیری مسوول دبیرخانه جشنواره‌ها از نهایی شدن فراخوان دومین جشنواره «قامت دوست» گفت و تصریح کرد: این فراخوان در دو بخش کودک ونوجوان و بزرگسالان تهیه شده است. جمع‌بندی آثار جشنواره «آیین دوستی» در همکاری با اتحادیه انجمن اسلامی صورت گرفت. در این بخش 41 اثر از 10 مرکز رسید و با هماهنگی به دبیرخانه این رویداد ارسال شد. 62 اثر نیز برای شرکت در مسابقه نقاشی لیدیسه کشور چک توسط مراکز ارسال شد که در نهایت 48 کار برای ارسال به مرکز آفرینش‌ها انتخاب گردید.
 
وی با بیان این که برای مسابقه «صد دانه یاقوت» در دو بخش داستان و خاطره و شعر 104 اثر از سوی مراکز ارسال شده، اظهار داشت: از 18 مرکز 40 شعر و 64 خاطره و داستان ثبت و دسته‌بندی شده است. همچنین مراکز در مسابقه «9 دی» در دو بخش نقاشی و ادبی و جشنواره نقاشی مونتانا بلغارستان با موضوع موسیقی «اقوام سرزمین من» حضور فعالی داشتند.
 
صدیقه اطهری کارشناس فرهنگی نیز از تدارک «رصد خورشید» و گفت‌وگویی 30 دقیقه‌ای با پروفسوراولیویرهاینات ستاره‌شناس در کشور بلژیک خبر داد.
 
همچنین در این نشست صادق کیانی‌مقدم مسوول روابط عمومی و اعظم سادات نورانی کارشناس آموزش و پژوهش به مواردی اشاره داشتند.
 
نشست شورای فرهنگی کانون استان تهران چهارشنبه (7بهمن) در سالن کنفرانس شماره 2 برگزار شد.