کد خبر: 261711
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
بازدید 1174
جلسه آسیب شناسی هفتۀ ملی  کودک سال 95

اولین جلسۀ آسیب شناسی با حضور رضا قمرزاده معاون فرهنگی کانون، دکتر محمد علی شامانی مشاورعالی مدیرعامل ، محمود سلیمانی مدیر کل کانون استان و جمعی از کارشناسان و مربیان کانون استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اولین جلسۀ هم اندیشی و آسیب شناسی هفته ملی کودک صبح روز سه شنبه 27 مهر ماه در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون با حضور مدیر کل استان ، معاونان ، کارشناسان و مربیان مراکز برگزار شد.
محمود سلیمانی در ابتدا ضمن تشکر از همکاران ستادی و مربیانی که در فضا سازی و اجرای برنامه در غرفه های نمایشگاه حضور فعال داشتند گفت : تقارن هفتۀ ملی کودک با دهۀ اول محرم ، ما را با یک فرصت مغتنمی مواجه کرد به موضوعاتی بپردازیم که تا کنون فرصت پرداختن به شکل نمایشگاهی و گسترده در این مورد را نداشتیم .
سلیمانی با اشاره به فضا سازی و برنامه های محتوایی غرفه ها و هماهنگی آنها با موضوع عاشورا افزود : ما معتقدیم اسلام دین زندگانی است و امام حسین علیه السلام برای معنا کردن حیات انسانها قیام کرده است . بنابرین از این منظر ، فضا سازی و محتوای در نظر گرفته شده برای غرفه ها از دریچۀ حیات به واقعۀ عاشورا ترسیم شد و در نهایت آن چیزی که مقابل نگاه مدعوین در نمایشگاه قرار گرفت فراتر از تصورآنها بود .
در ادامه رضا قمر زاده و سپس دکتر شامانی مشاور عالی مدیر عامل در جمع همکاران استان حضور پیدا کردند . قمر زاده در بخش هایی از بیاناتشان ضمن تاکید بر اهمیت روضه و مرثیه خوانی در ایام محرم به این نکته اشاره کرد که همانطور که می دانیم اسلام را رسول خدا (ص) آورد و امام حسین (ع ) به آن بقا بخشید. نشان دادن مسئلۀ ممات عاشورا نیز در این ایام لازم است اما نباید به گونه ای باشد که حیات عاشورا پنهان بماند. ایشان در بخش دیگری از صحبت هایشان با اشاره به نگرانی هایی که در اجرای هفتۀ ملی کودک در دهۀ اول محرم وجود داشت اشاره کرد و گفت : نگرانی ما از این بابت بود که آیا میتوان عزت و بزرگی این ماه را با اجرای برنامه ها و فعالیتها درهفتۀ ملی کودک حفظ کرد و حس ایام محرم را در این رویداد به مخاطبین منتقل نمود ؟
ایشان با بیان اینکه آنچه در نمایشگاه هفته ی ملی کودک در این ایام شاهد بودیم حیات جاری و ساری قیام عاشورا و فرهنگ سازندۀ و جریان ساز حرکت پر شکوه اباعبد الله حسین (ع ) بود که این همه زیبایی از اخلاص مربیان دلسوز استان تهران سرچشمه گرفته بود.
در ادامه این نشست شامانی مشاور مدیر عامل در خصوص اجرای برنامه ها در هفتۀ ملی کودک گفت: اتفاق مبارکی در هفتۀ ملی کودک درایام محرم به وقوع پیوست که توانست بیش از تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین ، خود ما را متاثر کند .
ایشان در ادامه، از حضورشان در نمایشگاه اظهار رضایت کرد و افزود :روایت هر خیمه در این نمایشگاه حال و هوای خوبی به مخاطب منتقل می کرد و من چند بار به دیدن فعالیت غرفه ها آمدم و هر بار با حال خوب تر از نمایشگاه خارج شدم و این زیبایی از توجه و عنایت پروردگار به شما مربیان سر چشمه می گیرد.
شامانی با تاکید بر استفاده از فرصت های باقیمانده از ماه محرم و تفکر و تامل در خصوص اهمیت نقش مربی تاکید کرد : مربی بیش از همه باید مربا باشد تا بتواند راهبری کند و این مسئله نیاز به مراقبت پیوسته و بازخوانی پیاپی و پیوستۀ خود دارد. ما پیش از آنکه مربی خودمان باشیم هرگز نمیتوانیم مربی دیگری باشیم .پس لازم است برای انجام کارهایی که نیاز به تاثیر گذاری بر دیگران دارد ابتدا به یک اتحاد و وفاق ذهنی و اتحاد معنایی برسیم. هملانگونه که انبیا الهی وقتی به این درجه از اتحاد معنایی رسیدند برگزیده شدند.
جلسۀ آسیب شناسی با صحبتهای سیده نسرین سجادیان معاون فرهنگی استان ادامه یافت . ایشان ضمن تشکر از حضور همکاران در این نشست از آنها خواستند تا کلیۀ همکاران با در نظر گرفتن زمان برنامه نظراتشان را صریح و بدون خود سانسوری مطرح و در بحث مشارکت فعالانه داشته باشند . مباحث مطرح شده در این بخش به صورت تیتر وار به شرح زیر می باشد :
-         مشکلاتی در خصوص گروه سنی مخاطبین خردسالی که از غرفه ها کمتر می توانستند بهرمند شوند.
-         انتخاب رنگ موکت سالن دو هزار متری با رنگهای خنثی جهت جلوه بخشیدن به دکور و فضا سازی
-         مطلوب نبودن کیفیت سازه ها و داربست های نمایشگاه  
-         تداخل برنامه های استیج و برهم زدن نظم عمومی غرفه ها به دلیل استفاده از میکروفن توسط مجریان استیج
-         عدم فضای مناسب نشستن مخاطبین در غرفۀ قصه گویی ، غیر از فضایی که برای نشستن روی زمین در نظر گرفته شده بود.
-         عدم وجود برشور و بسته هایی جهت معرفی مراکز و فعالیت هایشان به مخاطبین
-         عدم توجه به زمان بندی فعالیت استیج با غرفه هایی نظیر قصه گویی،  تعزیه و سالن آسمان بر اساس کنداکتور از پیش برنامه ریزی شده.
-         بلاتکلیفی مخاطبین در انتخاب برنامه های مهیج همزمان ، همانند استیج و سالن آسمان
-         توجه به یک دست شدن و ایجاد هارمونی در فضا سازی داخلی غرفه ها
-         قرار دادن زمان بیشتر برای طراحی و ساخت فضا سازی
-         ایجاد راهکاری برای گرفتن بازخورد و خروجی از مخاطبین
-         مشخص نبودن ابعاد غرفه ها تا روزهای آخر که مشکلاتی را برای فضا سازی به همراه داشت.
-         تکراری بودن فعالیتها برای اعضا ی مراکز که به نمایشگاه دعوت شده بودند
-         استفاده از مربیان پاره وقت برای حضور در غرفه ها
-         بازگشت یک هفته با کانون با حضور استانها در اینگونه نمایشگاه ها ، به دلیل استفاده از تجارب یکدیگر
-         مسئولیت دادن به مراکز جهت فضا سازی در خود مراکز که ین امر منجر به حضور مربیان در مراکز خودشان میشود.
-         نا مناسب بودن تفکیک غرفۀ کارآفرینی از سایر غرفه ها و قرار دادن این غرفه در سالن دیگر
-         آشنا نبودن همکارانی که در یک غرفه با هم فعالیتی را انجام می دادند، تا روز اجرای برنامه
-         سپردن مسئولیت هر غرفه به یک مرکز
-         ملزوماتی که دیر به دست مجریان غرفه ها برای فضا سازی رسید مربیان را با مشکلاتی همراه کرد.
-         حذف غرفۀ روابط عمومی استان که وظیفۀ اطلاع رسانی به مخاطبین را هم همه ساله به عهده داشت .
 
مجری این جلسه ساغر لطفی نژاد بود و پس از ارائۀ نظرات مربیان و گرفتن عکس یادگاری ،  در ساعت 12 ظهر جلسه به کار خود پایان داد.