کد خبر: 264594
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
بازدید 2568
اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر معرفی شدند

بنا بر حکمی مدیر کل کانون استان تهران و هفت نفر از کارکنان ستادی کانون استان به عنوان اعضای شورای آمران به معروف و ناهیان از منکر منصوب شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، روز چهارشنبه 15 دی ماه 1395 جلسه ای با حضور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران و جمعی از معاونان، کارشناسان و همکاران ستادی اداره کل در رابطه با تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در کانون استان، در سالن کنفرانس سرو  برگزار شد.
در این جلسه طی حکمی از سوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، محمود سلیمانی به عنوان رئیس شورا ، سعیده عزیزان تحت عنوان دبیر شورا و سید‌محمد موسوی (امام‌جماعت مرکز آفرینش‌ها)، حسن صفدریان، سیده‌نسرین سجادیان، محمد‌جواد آخوندی، مجید خسروی و ساغر لطفی‌نژاد به مدت دو سال به عنوان اعضای این شورا در اداره کل کانون استان منصوب شدند.
برگزاری جلسات ماهانه جهت احیای فریضه الهی و اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر، آسیب شناسی و تعیین اولویت‌های معروف و منکر دستگاه و اقدام برای ترویج معروف و زدودن منکرات، پیشنهاد برنامه سالانه شورا و اجرای برنامه ها و سیاست‌های ابلاغی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار این شورا قرار گرفت.
دقایقی پس از آغاز جلسه، مدیر کل کانون استان با تاکید بر کلام مقدس خداوند در قرآن کریم و سیره عملی بزرگان دین در رابطه با این امر مهم یاد‌آور شد؛ آنچه به عنوان امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب شده، باید بیش از آنکه از طریق زبان و بیان عرضه شود، در رفتار ما تجلی پیدا کند و بهترین و مناسب‌ترین نوع این فریضه الهی، عمل ماست تا دیگران با رفتار و عملکرد ما به کار خیر و ثواب سوق پیدا کنند.
احمد روزبهانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران با تقدیر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به عنوان دستگاهی اثرگذار که کارهای ارزنده و ریشه‌دار برای فرهنگ سازی جامعه انجام می‌دهد گفت: متاسفانه امروزه آنچه از این فریضه الهی در ذهن متبادر می‌شود تذکرات صرف در رابطه با حجاب و پوشش بانوان و آقایان است. هر چند که این نکته هم دارای اهمیت است اما در اولویت ستاد نیست. برای از میان برداشتن فقدان آگاهی اقشار مختلف جامعه پیرامون ابعاد گوناگون این فریضه ارزشمند دینی، همت سازمان ها و نهادهایی همچون کانون را لازم دارد.
وی بیان داشت؛ اجرای امر به معروف و نهی از منکر بدون رعایت حدود و توجه به روحیات، شرایط و ظرفیت افراد، زیان‌بار است. ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر اساس قانون باید در هر سازمان تشکیل شورا دهد. ابتدا در این شوراها قصد داریم اولویت‌های امر به معروف و نهی از منکر را شناسایی و سپس آسیب شناسی کنیم.
روزبهانی در ادامه این جلسه، در رابطه با عملکرد آمران و ناهیان در گذشته اذعان داشت: عملکرد آمران و ناهیان در گذشته نسبت به چگونگی و روش انجام این فریضه دینی در جامعه به دلیل عدم وجود آموزش‌های صحیح در اجرای این امر باعث شد جامعۀ امروز از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند. اما تلاش ما بر این است که ابتدا افراد با آموزش صحیح ، بدون کنکاش و تجسس در امور دیگران این فریضه مهم دینی را جدی گرفته تا بتوانیم نقد‌پذیری در جامعه امروز را احیا کنیم .
حسینی قائم مقام دبیر ستاد نیز با اشاره به نقش موثر کانون در زندگی فرهیختگان و نسل کتابخوان امروز افزود؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تحت پوشش قرار دادن شهروندان جامعه از کودکی، در حوزه فرهنگ می‌تواند مبنای اساسی برای جهش باشد. قطعا نسل فرهیخته و پژوهشگر امروز بی ارتباط با کانون نبوده و باید بدانید که کاری ارزشمند و مهم را انجام می دهید.
وی همچنین به مشکلاتی که در حوزه های اجتماعی و فرهنگی بنا به دلایل مختلف وجود دارد یادآور شد: نمی‌توان تنها با اتکای به قانون، همه مشکلات اجتماعی جامعه کنونی را برطرف کرد. پس باید با استفاده از ظرفیت های دینی و سنتی کشور برای سامان دادن به مشکلات جامعه  همت گمارد . یکی از این ظرفیت هایی که در فرهنگ اسلامی وجود دارد فریضه امر به معروف و نهی از منکر است .
حسینی با تاکید بر این نکتۀ  مهم که امر به معروف و نهی از منکر به هیچ عنوان همراه با نگاه آمرانه نیست گفت : این فریضه الهی اگر چه از جنس استعلا است اما توام با اجبار و خشونت نیست. بنا بر این برعکس تصوری که در جامعه وجود دارد نه نیازمند تفتیش عقاید ، نه متعرض حوزه خصوصی، نه متولی حل مسائل اجتماعی است.
وی با اشاره به وظایف شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان‌ها بیان داشت: یکی از وظایف این شورا بحث آسیب شناسی محیط کاری برای کارکنان و مراجعه کنندگان است. متاسفانه سطح تحمل انتقاد در جامعه ما چندان مطلوب نیست و ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای آشنایی کارمندان با ماهیت واقعی این فریضه و روش استفاده از آن در تشویق به معروف و نهی از منکرات، کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد کرد تا معنای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه درست تشریح ‏شود.