بازدید نمایندگان کنوانسیون حقوق کودک از مراکز کانون استان تهران

هیئت اعزامی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از مراکز شماره 21 و 22 کانون استان تهران بازدید کردند.

کودکان برای رشد و زندگی اجتماعی، نیازمند امنیت جسمی، روحی، اقتصادی و همچنین نیازمند حمایت‌ها و مراقبت‌های ویژه هستند. در دین مبین اسلام نسبت به حقوق کودک همچون احترام، پرهیز از خشونت با آنان، رعایت عدالت و ... توجه شده است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که در اسفند 1372 به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است و سال 1389 مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در دولت تصویب شد.
در بخشی از مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک، توجه به ابعاد فرهنگی - هنری، از جمله کلیه زمینه‌هایی که موجبات تفریح و آرامش و در نتیجه، پرورش خلاقیت‌های مناسب کودک را فراهم می‌آورد، اشاره شده است و کشورهای عضو، موظف به محترم شمردن و فراهم نمودن و توسعه بخشیدن چنین حقی شده اند.
بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، روز دوشنبه 25 بهمن 1395 نمایندگانی از مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک وهمچنین نماینده دادگستری، ناجا، نیروی انتظامی و نماینده وزارت کشوراز مرکز فراگیر شماره 21 و مرکز شماره 22 کانون استان تهران بازدید به عمل آوردند.
در این بازدید که محمود سلیمانی مدیر کل کانون استان و برخی از معاونان و کارشناسان استان نیز حضور داشتند، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حضور دانش‌آموزانی که به جهت ادامه طرح کانون مدرسه در این مراکز حضور داشتند به اجرا در آمد.
مجید اسماعیلی، معاون دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در بازدید از مرکز فراگیر شماره 21 سوالاتی پیرامون نحوۀ اجرای فعالیت‌های مربوط به اعضای با نیازهای ویژه و ارتباط و همکاری مدارس با کانون از مربی مسئول این مرکز فراگیر پرسیدند که میترا ناظم پس از اجرای فعالیت قصه گویی در رابطه با حضور اعضا فعال با نیازهای ویژه و همچنین اجرای طرح کانون مدرسه در این مرکز توضیحاتی را ارایه داد.
مدیر کل کانون استان در بخش دیگری از این بازدید، ضمن معرفی فعالیت‌های 42 گانۀ فرهنگی،هنری و ادبی، با اشاره به این نکته که در مراکز کانون مباحث مربوط به حقوق کودک درهمۀ زمینه‌ها مد نظر است، اظهار داشت: اعضا کودک و نوجوان در مراکز کانون نقش فعال و مشارکتی دارند و روحیه مشارکت پذیری در کلیۀ برنامه‌های مراکز مورد توجه است.
سلیمانی با اشاره به انتخاب آزادانه اعضا در استفاده از فعالیت‌های مراکز افزود: آنچه در مراکز کانون انجام می شود؛ چیزی جز پرورش خلاقیت‌ و استعدادهای کودکان و نوجوانان نیست. آنها می‌توانند آزادانه نظرات وعقایدشان را مطرح و ابراز کنند و ما بر اصل اختیار برای مخاطبان کودک و نوجوان معتقدیم.  
وی با بیان این مسئله که کانون به عنوان مرجع تخصصی حوزه کودک و نوجوان تلاش می‌کند تا زمینه شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را فراهم کند اضافه کرد:کانون استان در کنار مراکز عادی دارای 5 مرکز فرهنگی هنری فراگیر است که کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه همچون نابینا، ناشنوا، معلول جسمی حرکتی در کنار دیگر اعضا به فعالیت می پردازند .
بازدید کنندگان ضمن حضور در کارگاه‌ نمایش خلاق، از سایر قسمت‌های کتابخانۀ فراگیر شماره 21 همچون تجهیزات و کتاب‌های بریل که برای اعضای با نیازهای ویژه مناسب سازی شده بود دیدن کردند.
حبیب پیر‌هادی رییس اداره امور قضایی ناجا در این دیدار، در پاسخ به صدیقه اطهری کارشناس فرهنگی کانون استاندر خصوص  مشکلات امنیتی بعضی پارک‌ها و مناطقی که مراکز کانون در آن واقع شده، با اشاره به این نکته که امنیت و آسایش هم یکی از مهم‌ترین مسائل حقوقی کودک است گفت: تلاش می‌کنیم تا با قید فوریت و با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری، امنیت را در کنار مراکز کانون به خصوص مراکزی که در مناطق خاص و پارک‌های نا‌ایمن هستند فراهم کنیم.
وی افزود: آنچه مسلم است خدمت‌رسانی به کودکان در فضای نا‌امن به نحو مطلوب به انجام نمی‌رسد و معتقدیم فضای زیبای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند در زیبایی ظاهری و باطنی چنین مناطقی اثر‌گذار باشد.
در ادامه، بازدید کنندگان با حضور در مرکز شماره 22 از فعالیت‌های جاری این مرکز که مملو از دانش‌آموزان طرح کانون مدرسه بود دیدن کردند.                 
بنا بر این گزارش، در این بازدید ملیحه باقری کارشناس مسئول آفرینش‌های فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجید اسماعیلی معاون دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک، اعظم روستایی نماینده وزارت کشور، منصور آقا‌محمدی نماینده سازمان بازرسی کل کشور، سروان حسین مختاری نماینده نیروی انتظامی، سرهنگ حبیب پیر‌هادی رییس اداره امور قضایی ناجا، راحله رضایی کارشناس مرجع کنوانسیون حقوق کودک استان تهران از فعالیت‌ها و قسمت‌های مختلف و متنوع مراکز شماره 21 و 22  بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت‌های کانون استان تهران  قرار گرفتند.