کد خبر: 267816
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
بازدید 1407
فراخوان سفر به آسمان

مرکز رصد‌خانه زعفرانیه کانون استان تهران، به مناسبت« روز جهانی نجوم» علاقمندان را علم نجوم آشنا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز رصدخانه زعفرانیه واقع در کتابخانه شماره 16 کانون استان، به عنوان نخستین مرکز آموزش علم ستاره‌شناسی آماتوری در ایران به شمار می‌رود که در سال 1368 فعالیت خود را آغاز کرده‌ و تا کنون جمع کثیری از علاقمندان به نجوم آماتوری را در خود پرورش داده‌است.
این مرکز با بیان مفاهیم پیچیده علم ستاره‌شناسی به زبان ساده و با بهره‌گیری از فعالیت‌های فرهنگی‌، هنری و ادبی توانسته علاقمندان و ستاره‌شناسان آماتور را پرورش دهد.
مربیان و اعضای کودک و نوجوان مرکز رصدخانه زعفرانیه کانون استان در روز جمعه 15 اردیبهشت ماه 1396 قصد دارند همچون سالهای گذشته با برپایی غرفه‌های متعدد در موضوعات مختلف همچون «آشنایی با منظومه شمسی، صورت‌های‌فلکی، معرفی تلسکوپ‌ها، تاریخ نجوم، ساعت‌های آفتابی و...» زیبایی‌های آسمان و مفاهیم مختلف نجوم را به رایگان به علاقمندان این علم ارایه دهند.
علاوه بر این، بازدیدکنندگان می‌توانند با رصد خورشید در روز و رصد ماه در شب تجربه لذت‌بخشی از دیدن این اجرام آسمانی داشته باشند.
بخش دیگری از این برنامه آشنایی با کاربردهای علم نجوم در دریانوردی توسط افسران نیروی دریایی جمهوری اسلامی ‌ایران خواهد بود.
از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این ویژه‌برنامه می‌توان به غرفۀ "کودک و آسمان" اشاره کرد. در این غرفه منظومه شمسی و دیگر اجرام آسمانی با زبانی ساده و با استفاده از ابزارهای آموزشی به خردسالان و کودکان معرفی می‌شود.
"ماه و گودال‌هایش " غرفۀ دیگری است که تلاش خواهد کرد روند تشکیل گودال‌های سطح ماه از طریق بازی و فعالیت‌های علمی بیان شود.
در غرفه "تاریخ نجوم" تاثیر مشاهدات بشر از اجرام آسمانی و نام‌گذاری آنها به صورت صورت‌های فلکی معرفی خواهد شد.
"گرانش " نام دیگر غرفه‌ای است که قصد دارد خمیدگی فضا و زمان را با استفاده از فعالیت‌های آزمایشی به علاقمندان معرفی کند.
از دیگر غرفه‌های این مرکز علمی-آموزشی "گردونه‌ی آسمان"با معرفی صورت‌های فلکی زمستانی و تابستانی، غرفه" ساعت آفتابی" و معرفی نمونه‌هایی از ساعت‌های آفتابی از پیش ساخته شده و کارگاه ساخت ساعت آفتابی، و غرفه" گنبد آسمان" خواهد بود.
همچنین در بخش غرفه‌های آموزشی و سرگرمی می‌توان به غرفه"رازپله" با اجرای مسابقه‌ای هیجان‌انگیز برای مخاطبان سنین مختلف، غرفه" شناسنامۀ نجومی" برای تعیین سن و وزن افراد در سیارات دیگر و کارگاه ساخت این شناسنامه‌ها، و غرفه" شهرفرنگ" نام برد.
لذت شنیدن افسانه‌ها و قصه‌هایی از آسمان در فضای دلپذیر کتابخانه، بخش دیگری از برنامه‌های این روز خواهد بود که در غرفه "قصه‌های آسمان " به اجرا در می‌آید.
مرکز رصد‌خانه زعفرانیه کانون استان تهران امیدوار است تا در این فرصت بتواند بازدید‌کنندگان را با بخشی از شگفتی‌های خلقت و عظمت آفریدگار آشنا سازد و به همین منظور از همۀ کودکان، نوجوانان،والدین و علاقمندان به علم نجوم دعوت می‌کند تا در روز جمعه 15 اردیبهشت از ساعت 14 تا 21 در این برنامه حضور پیدا کنند.
رصدخانه زعفرانیه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در خیابان ولی‌عصر(عج)- خیابان سرلشگر فلاحی(زعفرانیه) ، پارک زعفرانیه واقع شده است.