کد خبر: 267817
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
بازدید 1339
میهمانی ستارگان در مرکز علوم

مرکز تخصصی علوم کانون استان تهران، روز 8 اردیبهشت 1396 همزمان با "روز جهانی نجوم"علاقمندان را به سفری پر ستاره میهمان کرد.

مرکز تخصصی علوم کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان استان تهران، مجموعه‌ای علمی فرهنگی با هدف آموزش و پرورش فکر و خلاقیت برا‌ی کودکان و نوجوانان در چهار بخش زیست‌شناسی، نجوم، کتابخانۀ تخصصی کودک و نوجوان و کارگاه‌های مختلف شامل رباتیک و هوافضا، روبیک و ... از سال 1391 در شرق تهران در منطقه کلاهدوز افتتاح شد.
فعالیت این مرکز به دو شکل بازدید‌های عمومی و تخصصی و کلاس‌ها و کارگاه‌های ترمی  اجرا می‌شود و تا کنون کودکان و نوجوانان بسیاری به عنوان عضو ثابت اوقات فراقتشان را صرف آموختن مباحث علمی می‌کنند.  
این مجموعه در بخش نجوم، با داشتن امکاناتی همچون رصد‌خانه، آسمان‌نمای دیجیتال (پلانتاریوم) و انواع تلسکوپ‌های حرفه‌ای فعالیت‌هایی چون برگزار‌ی کلاس‌های متنوع و خلاق، باشگاه نجوم، کار‌گاه‌های علمی مختلف با اساتید مجرب، اردو‌های علمی، رصد ماه، خورشید و سیارات مختلف و... را برای علاقه‌مندان خدمات ارائه می‌دهد.
در بخش زیست‌شناسی نیز امکاناتی همچون انواع تلسکوپ‌های حرفه‌ای، چارت‌ها، مولاژها و تاکسی‌درمی‌های متنوع کمک کرده تا کودکان و نوجوانان علاقمند که همراه والدین یا به صورت گروهی با مدارس از این مجموعه بازدید می‌کنند بتوانند با عضویت در کتابخانه و شرکت در کلاس‌های ترمی تابستانه و زمستانه، با علم زیست‌شناسی آشنا شوند.
در بخش کتابخانه که می‌توان از آن به عنوان قلب این مجموعه یاد کرد منابع متنوع علمی، دینی، سرگرمی و داستانی فراهم شده که اعضای ثابت کودک و نوجوان علاوه بر امانت کتاب از دیگر  فعالیت‌های آن همچون نشست‌های تخصصی، اردو‌های مرتبط علمی-تفریحی و نیز برنامه‌های فرهنگی و هنری و ادبی استفاده می‌کنند.
بنا به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مرکز علوم همه ساله به مناسبت روز نجوم  ویژه‌برنامه‌های متنوع علمی – تفریحی را برای علاقه‌مندان این حوزه و اعضای کودک و نوجوان برگزار می‌کند.
امسال نیز این مرکز در روز 8 اردیبهشت 1396 از ساعت 13 الی 19 با برپایی غرفه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری و با استفاده از تجهیزاتی همچون آسمان‌نمای دیجیتال و تلسکوپ‌های حرفه‌ای قصد دارد اطلاعات مفیدی از علم نجوم و ستاره شناسی را به مخاطبین و بازدید‌کنندگان عرضه کند.
رصد خورشید، شناخت صورت‌های‌ فلکی زیر گنبد آسمان‌نما، فروش محصولات زیستی و نجومی، کلینیک تلسکوپ و میکروسکوپ، تجربه دیدن نمونه‌های مختلف زیر میکروسکوپ، اجرای نمایش خلاق زیست نجومی توسط اعضای فعال کتابخانه از برنامه‌های این روز خواهد بود.
تلاش این مجموعۀ علمی و فرهنگی در این مناسبت، آشنایی علاقمندان به ستاره شناسی و علم نجوم و همچنین نشان دادن توانمندی اعضای فعال و خلاقی است که این ویژه‌برنامه توسط آنها و با پشتیبانی مربیان این مرکز اجرا خواهد شد.
مرکز تخصصی علوم کانون استان تهران جنب متروی کلاهدوز، انتهای خیابان شهید خشی از همۀ علاقمندان به علم نجوم دعوت می‌کند تا در میهمانی ستارگان با آنها همراه شده و ضمن بازدید رایگان از این مجموعه، در این رویداد علمی اعضای کودک و نوجوانان را همراهی کنند.