والدین نگران بازنده شدن فرزندشان در بازی نباشند

مربیان غرفه دوز بازی کانون استان تهران در سومین جشنوارۀ اسباب‌بازی، بر این نکته تأکید کردند که بچه‌ها می‌توانند بردوباخت را در بازی، در کنار هم تجربه کنند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، در سومین جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی، مربیان کانون استان تهران، با حضور در غرفه‌های بازی‌های بومی محلی، همه‌روزه با برگزاری بازی‌های جسمی- حرکتی و فکری- آموزشی پذیرای بازدیدکنندگان، در همۀ گروه‌های سنی هستند.

بازی دوز دریکی از غرفه‌های این نمایشگاه، بر روی میزی در ابعاد بزرگ به اجرا درمی‌آید. این  بازی، ازجمله بازی‌های فکری است که در هر منطقه از ایران نام متنوعی دارد و ابزار آن، چند مهره و یک صفحه برای رسم کردن طرح بازی است. بچه‌ها با ذهنی خلاق، می‌توانند با تغییر چنیش مهره‌ها و حرکت دادن آن‌ها برنده و به دور بعدی راه پیدا کنند.

زهرا حقی و مائده وافی مربیان مجری در این غرفه، به نقش فوق‌العاده بازی در پرورش و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان تأکید کردند و اهداف بازی دوز را تلاش برای پیروزی، پرورش فکر و قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای دفاع، عنوان کردند.

حقی افزود؛ در بازی، کودکان راهی برای ابراز وجود پیدا می‌کنند و تجربیات ارزشمندی به دست می‌آورند، اما نگرانی والدین از مشکلات روحی کودکانشان پس از شکست در بازی، باعث می‌شود، آن‌ها در بازی بچه‌ها مداخله کرده و فرصت شکست و طعم پیروزی پس از تلاش و زحمت را از آنان دریغ  کنند.

این مربی فرهنگی از این مداخلۀ والدین اظهار نگرانی کرد و افزود؛ در غرفه دوز بازی و در اجرای بازی بچه‌ها، بارها شاهد دخالت والدین در بازی بودم. مادری که به‌شدت نگران باخت فرزندش بود مدام مهره‌های بازی را حرکت می‌داد تا فرزندش برنده شود. او علت این رفتار را، گریۀ و اضطراب فرزندش، پس از باخت عنوان کرد. اما به نظر بنده این اضطراب از مداخله‌های پی‌درپی والدین در کودک به وجود آمده است.   

وافی دیگر مربی این غرفه بیان داشت؛ ما سعی کردیم بدون توجه به برنده یا بازنده بودن بچه‌ها در بازی دوز، به آن‌ها بیاموزیم که فکر کردن از بردوباخت ارزشمندتر است و اگر یک‌بار بازنده شدند، ذهن خود را روی بازی متمرکز کنند تا به پیروزی برسند.

وافی از تأثیر این بازی در تقویت قدرت تمرکز و پرورش مهارت تصمیم‌گیری صحیح در بازی که منجر به پرورش این مهارت  در زندگی فردی و اجتماعی می‌شود، خبر داد.

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۴ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.