بازی‌های محلی مثل مداد‌رنگی، رنگارنگ و شادند

در سومین جشنوارۀ ملی اسباب‌بازی، غرفه دستمال‌بازی کانون استان تهران به اجرای یکی از بازی‌های فراموش‌شده محلی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، روز سوم از جشنواره ملی بازی و اسباب‌بازی، با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها همراه بود. مربیان کانون استان تهران، با حضور در غرفه‌های بازی‌های بومی محلی، و اجرای بازی‌های جسمی- حرکتی و فکری- آموزشی، پذیرای بازدیدکنندگان، در همۀ گروه‌های سنی هستند.

در غرفۀ دستمال‌بازی، داوود زارع و فائزه توحید لو، مربیان این غرفه، همکاری، سرعت، دقت، توجه به رعایت حقوق افراد و ایجاد تعامل با همسالان را از ویژگی‌های این بازی عنوان کردند.

این بازی که یکی از بازی‌های قدیمی و فراموش‌شده تهران و زیرمجموعۀ بازی‌های جسمی- حرکتی است، نیاز به یک یا چند دستمال کوچک دارد و سرعت و دقت برای کسب امتیاز از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی است.

زارع استقبال بچه‌ها از همۀ گروه‌های سنی را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود؛ والدین وقتی فرزندانشان را در حال پریدن و دویدن می‌بینند بسیار شاد می‌شوند اما زندگی آپارتمان‌نشینی و فضای کوچک خانه‌ها باعث شده این‌گونه بازی‌ها به فراموشی سپرده شوند.

وی گفت؛ رشد و سلامت جسم بچه‌ها با تحرک و بازی‌های جسمی حرکتی تضمین می‌شود. مسئله دیگر تعامل با دیگر همسالان است. بچه تا بازی نکند و در بازی با همسالانش ارتباط و تعامل نداشته باشد ، نمی‌تواند روابط اجتماعی را در سنین کودکی بیاموزد.  

همچنین توحید لو دیگر مربی این غرفه افزود؛ بازی‌های محلی و سنتی مثل مداد رنگی‌های رنگارنگ می‌مانند. هرکدام تنوع و جذابیت خاص خود رادارند. اما یکی از بزرگ‌ترین محاسن این بازی‌ها، ایجاد حرکت و دوری از یکجا نشستن بچه‌هاست، که متأسفانه امروزه برخی والدین ترجیح  می‌دهند بچه‌ها یکجا بنشینند و با بازی‌های رایانه‌ای بازی کنند، تا اینکه وقت بگذارند و این بازی‌ها را با بچه‌ها انجام بدهند.

سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۴ تا ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.