امین قدمی در چهار محال و بختیاری

یک مستند ساز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در ساخت فیلم بزرگسالان هم سکانسی در مورد کودکان می‌سازم چراکه همه فرهنگ ما در هر حوزه‌ای به نسل آینده منتقل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان: امین قدمی همزمان با حضور در کانون استان جهت ساخت مستند فروشگاه و نمایشگاه عرضه محصولات کانون اظهار کرد: حدود 20 سال است که فیلم مستند می‌سازم و از دوران دانشجویی این کار را انجام می‌دادم که بیشتر فعالیتم در حوزه کارهای اجتماعی و کودک است. مستندهای زیادی با موضوع کودک و نوجوان برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کار کرده‌ام و برای مجلات و کتاب‌نامه‌های رشد نیز کارهای مستند زیادی ساخته‌ام.
وی ادامه داد: یک مستند اجتماعی کار کردم در سیستان و بلوچستان در مورد کودکانی که گازوئیل به افغانستان قاچاق می‌کنند و از آن‌سوی مرز آب به ایران قاچاق می‌کنند ساخته‌ام  که موضوع آن کودکانی است که در روستاهای مرزی کارشان به جای درس‌خواندن قاچاق شده یا بسیاری از آن‌ها بعد از پایان ساعت مدرسه این کار را انجام می‌دهند.
این مستندساز عنوان کرد: از دیگر مستندهایم در حوزه کودک و نوجوان فیلمی با عنوان «روز خوشحالی» است در مورد بچه‌های کانون اصلاح و تربیت زاهدان که در مورد مشکلات بچه‌ای آسیب‌دیده است. حوزه کار با بچه‌ها را دوست دارم چون مدتی معلم بودم و پدرم نیز معلم بود و در کانون پروش فکری فعالیت داشتم.
قدمی بیان داشت: حتی در ساخت فیلم بزرگسالان هم سکانسی در مورد کودکان می‌سازم چراکه همه فرهنگ ما در هر حوزه‌ای از جمله دین، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، محیط زیست و ... به نسل آینده منتقل می‌شود.
این مستندساز کودک تصریح کرد: دو سال پیش فیلمی با عنوان«بچه‌ اینجا» راجع به بهنام محمدی شهید 13 ساله خرمشهری در امور سینمایی کانون پرورش فکری ساختم که امسال در جشنواره جایزه بزرگ شهید آوینی سینما حقیقت پذیرفته و حوزه هنری نمایش داده شد.
وی با اشاره به اینکه دو عنوان فیلم در مورد معرفی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساختم اظهار داشت: یک فیلم 30 دقیقه‌ای با عنوان «این خانه خانه ماست» و یک فیلم 40 دقیقه‌ای در مورد تریلی سیار کانون با عنوان «آقای تریلی» که تصویربرداری آن در شهرهای استان‌های بوشهر و سیستان و بلوچستان انجام شد.
این مستندساز کودک و نوجوان با بیان اهداف مستندسازی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: این کار در مورد گسترش عرضه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در سطح کشور استان‌های مختلف را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود این گسترش عرضه تا چه حد موفق بوده و هر استان برای این امر چه فعالیت‌های دارد که قبل از چهارمحال و بختیاری در بوشهر، تبریز، اردبیل و .. بودیم و بعد از چهارمحال و بختیاری نیز به استان سیستان و بلوچستان می‌رویم.
 وی ادامه داد: این فیلم یک فیلم گزارشی برای مسؤولان است که مهم‌ترین تاثیر آن ترغیب سایر استان‌ها به این امر است چراکه نمونه‌های موفق این کار را بررسی و الگوها را به آن‌ها نشان می‌دهد و دیدن کار موفق سبب تشویق و ترغیب آن‌ها به این کار و همچنین قدردانی از استان‌های موفق در این کار است. این مستندساز اجتماعی مطرح کرد: این اقدام یک همت جمعی را برای گسترش فروشگاه‌های عرضه محصولات کانون ایجاد می‌کند تا این محصولات بیشتر در دسترس و دید مخاطبان قرار گیرد که از این طریق در گسترش عرضه آن‌ها موثر واقع می‌شود.
وی با بیان اینکه بسیاری از فیلمسازان در کانون پرورش یافته‌اند، افزود: کانون خلاقیت را پرورش می‌دهد در آینده هنری کودکان موثر است، بیشتر بچه‌هایی که از کانون بیرون می‌آیند نویسنده، عکاس یا هنرمند هستند.
 قدمی توضیح داد: در کودکی پدرم محصولات کانون را برایم می‌خرید که یکی از آن‌ها گردونه انیمیشن بود، وقتی آن را می‌چرخاندم وارد یک دنیای رویایی می‌شدم و حس کنجکاوی مرا برمی‌انگیخت و با این گردنه بسیار رویاپردازی می‌کردم.
وی گفت: من افسوس می‌خورم که وقتی به منزل بستگانم می‌روم این‌گونه‌ وسایل بازی نیست و لگوها، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های خارجی وجود دارد در صورتی که اسباب‌بازی‌های فکری که در کانون تولید شده با دیدگاه‌های کارشناسی خیلی دقیق درست شده، حیف است که این‌ها در دسترس نیست.
این مستندساز کودک و نوجوان تبیین کرد: مهم‌ترین ویژگی کانون و فضای آن به ویژه فضای کتابخانه‌ای آن که تنها کتابخانه نیست و بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی در آن انجام می‌شود، اجباری نبودن فعالیت‌ها و حضور در آن است که اگر بچه دلش بخواهد می‌رود و اگر نخواهد نمی‌رود و با آزادی آنچه که می‌خواهد را انتخاب می‌کند و آنچه که در آموزش و پرورش باید باشد و نیست در کانون هست.
وی عنوان کرد: با وجود اینکه در حال حاضر سیستم آموزش و پرورش تغییراتی کرده ست اما انتخاب کودکان و بازی‌های فکری باعث می‌شود بر حسب علاقه فعالیت کند و در آینده نیز به اهداف مورد نظر خود نزدیکتر شود.
این مسؤول افزود: الان که دوربین‌ به راحتی در دسترس قرار دارد و با موبایل نیز می‌توان فیلم گرفت تمرین تصویر گرفتن درست با موبایل برای بچه‌ها  موثر است و در صورتی که برای مستندسازی جایگاهی تعریف شود می‌توان به فیلمسازی در کانون به صورت جشنواره‌ای نگاه کرد و نیرو در این حوزه پرورش داد.