سی و دومین انجمن ادبی آفتاب

در آستانه روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری، سی و دومین انجمن ادبی آفتاب صبح پنجشنبه 24 فروردین در دفتر استان با حضور اعضای انجمن ادبی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، سی و دومین جلسه با قرائت سوره «والعادیات» و بررسی تشبیهات قرآنی آغاز شد.
در ادامه  با توجه به سالروز وفات اسوه صبر، حضرت زینب سلام‌الله علیها، معرفی کتاب «تشنه لبان» نوشته «حمید گروگان» و سبک نوشتاری مقتل‌ها و تفاوت قلم این کتاب با سایر مقتل‌ها صورت گرفت و بخشی از این کتاب که اختصاص داشته به آخرین وداع امام حسین (ع) با حضرت زینب (س)، روخوانی شد.
بیان بخشی از زندگی نامه عطار و گفتگو در مورد داستان‌های تمثیلی او و خوانش بخش‌هایی از آخرین مرحله سفر پرندگان به کوه قاف از منطق الطیر از دیگر بخش‌های انجمن ادبی بود.
در این جلسه که با حضور جواد محقق نیشابوری، مدیر کل کانون استان همراه بود، وی درباره اهمیت انجمن‌های ادبی صحبت کرد. محقق نیشابوری با مخاطب قرار دادن اعضای انجمن گفت: اگر در مدرسه شکل کبوتر را می‌بینید، در انجمن کبوتر در دستان شماست و حس بال و پر زدنش را درک می‌کنید. حتی در دانشگاه هم ادبیات را این‌طور نمی‌توان درک کرد. اگر به تاریخ ادبیات هم نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که انجمن‌ها نقش مهمی در شکوفایی استعدادها داشته‌اند.
مدیر کل کانون استان «انجمن ادبی فرخ» و «انجمن ادبی قهرمان» در مشهد را انجمن‌های جریان‌ساز در صد سال اخیر عنوان کرد و از قول دکتر شفیعی کدکنی یادآور شد که «انجمن ادبی قهرمان» دانشکده واقعی ادبیات بود.
نویسنده کتاب «فرهنگ جغرافیای تاریخی نیشابور» درباره اهمیت منطق الطیر در ادبیات جهان و درک و دریافت‌های شعری عطار با توجه به لهجه نیشابوری توضیحاتی داد و تاکید کرد که در تصحیح متون باید نظارت یک فرد بومی و مسلّط به لهجه آن منطقه نیز همراه باشد.
در ادامه اعضا به خوانش آثارشان پرداختند که با نقد و بررسی توسط سایر اعضا و همراهی مدیر کل و کارشناس مسئول ادبی همراه بود. مهناز قربانی، ریحانه قربانی و ریحانه یعقوبی هر سه از اعضای مکاتبه‌ای به خوانش اشعار خود پرداختند.
 توجه به خلاقیت اثر و گزیده‌گویی از نکاتی بود که درباره این اشعار مورد توجه قرار گرفت. زهرا بیژن‌یار داستان «صورتی» را خواند که ساختار محکم داستان مورد توجه اعضا قرار گرفت، اما اندوه اثر مورد انتقاد آنها بود. دینا کیهانی و سارا مقدسی و مهسا سنجر موسوی اشعار خود را خواندند. کاربرد جملات و تشبیهات اثرگذار و تکرارهای آهنگین از جمله قوت آثار و توجه نداشتن به وزن و سکته‌های وزنی از جمله ایراداتی بود که اعضا درباره آن بحث کردند. مانی محمودزاده –عضو مکاتبه‌ای- آخرین عضوی بود که بخشی از داستان بلندش را خواند. توجه به اندیشه داستان و بهره‌گیری خوب از فضاهای ناشناس از جمله نقاط قوّت اثر او عنوان شد.
پایان بخش «انجمن ادبی آفتاب» معرفی کتاب «پسری از گوانتانامو» توسط گیتا قاسمی عضو نوجوان مرکز فرهنگی شماره هشت مشهد و خواندن بخش‌هایی از این کتاب بود.   در انتهای جلسه با توجه به برنامه جدید انجمن در سال نو، اعضا پیشنهادات خود را درباره شیوه و زمان بهتر برگزاری جلسات مکتوب کردند.