کانون در حوزه فرهنگی، هنری ، ادبی و علمی بسیار تأثیرگذار و عمیق وارد شده است

اجلاس دو روزه شورای معاونان و روسای ادارات آموزش و پرورش استان در نیشابور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان به مدت دو روز و با حضور دکتر حمید گرمابی و هاجر چنارانی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ، معاون نوسازی مدارس کشور ، مدیرکل نوسازی مدارس استان و مدیرکل کانون در روز پنج شنبه 31 فروردین برگزار شد.   
در این جلسه که به منظور تبیین سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های آموزش و پرورش برگزار شده بود، جواد محقق نیشابوری مدیرکل کانون خراسان در بخشی از سخنرانی خود به 51 سال سابقه درخشان کانون در حوزه فرهنگی، هنری و ادبی اشاره کرد و گفت: با وجود شخصیت‌های بزرگ علمی و ادبی در کانون و شاکله و ساختار انسانی آن، امروزه می‌توان کانون را یکی از مراکز تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و هنر معرفی کرد.
محقق نیشابوری با تاکید به غیر رسمی بودن آموزش در کانون، افزود: شیوه آموزشی کانون غیر مستقیم و تربیتی بوده و کودکان در قالب بازی، سرگرمی و آزادی عمل، تجربیاتی را کسب کرده و با حضور مربیان توانمند و متخصص ، استعدادها و قابلیت‌های آنان شناسایی و شکوفا می‌شود.
مدیرکل کانون استان ضمن اهدای سی دی فعالیت‌های کانون به حاضران در جلسه، توضیحاتی پیرامون دو طرح «کانون‌–‌مدرسه» و «کانون یار » ارائه داد و گفت: پیرو تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته توسط مدیرعامل کانون و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش منعقد شده بود، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های کانون در اجلاس مشترک معاونین پرورشی و مدیران کل کانون معرفی و تعامل بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و هنری در دستور کار دو نهاد فرهنگی قرار گرفت.
جواد محقق نیشابوری از این دو طرح به عنوان مسیر ارتباطی میان آموزش و پرورش و کانون یاد کرد و گفت: در طرح کانون- مدرسه، حضور دانش‌آموزان و مربیانشان را در کانون خواهیم داشت و در بخش دیگر مربیان کانون با حضور خود در مدارس، ضمن معرفی فعالیت‌های کانونی به پرورش استعدادها و خلاقیت‌ کودکان و نوجوانان می‌پردازند.
طرح «کانون یار» نیز که از ایده‌های خاص کانون خراسان رضوی بوده است، در سال 95، این طرح برای اولین بار در یکی از مدارس محروم شهرستان مشهد اجرایی شد که نتایج مثبتی به همراه داشت و هدف آن احیای کتابخانه‌های مدارس به روش و شیوه کانونی و مشارکت مربیان کانون در اداره کتابخانه‌ها بوده است.
محقق نیشابوری در پایان سخنان خود به تفاهمی که با خیر مدرسه‌ساز نیشابوری منعقد شده بود اشاره کرد و گفت: خیر ارجمند نیشابوری ، مهندس وکیلی تاکنون توفیق ساخت 56 مدرسه را در این شهرستان داشته و طی صحبت انجام شده با ایشان، مقرر شد، تا کتابخانه‌های این مدارس به روش کانونی تجهیز و در اختیار مربیان کانون قرار داده شود تا بتوان تجربیات این عزیزان را در بهبود پرورش کودکان و نوجوانان به کار گرفت.
گفتنی است؛ در این جلسه به فعالیت‌های مثبت و عمیق کانون در هفته ملی کودک و برگزاری نمایشگاه با حضور دستگاه‌های فرهنگی در شهرستان مشهد اشاره شد و از کلیه ادارات و دستگاه‌ها در سایر شهرستان‌ها دعوت شد ضمن بازدید از مراکز فرهنگی کانون شهرستان خود، با نحوه آموزش‌های کانونی آشنا شده و شرایط را برای ایجاد  ارتباط فعال و دوسویه فراهم آورند.