هفته پژوهش در سه مرکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی

اعضای مراکز فرهنگی هنری سربیشه، بشرویه و شماره 2 بیرجند طی هفته پژوهش توانستند با نگاهی جدید به کتاب‌ها و حضور در کارگاه‌های فرهنگی هنری برنامه‌هایی با موضوع پژوهش اجراکنند.

مرکز فرهنگی هنری سربیشه
معرفی کتاب‌های چیستان‌های علمی و طرح سوالات برای اعضا نخستین برنامه‌ای بود که در هفته پژوهش به اجرا درآمد و پاسخ به این سوالات مقدمه‌ای برای برگزاری جلسه بحث آزادشد . در این نشست اعضا پاسخ‌هایی را که از لابه‌لای کتاب‌ها پیدا کرده بودند برای دوستان خود قرائت کردند.
نگاهی دوباره به کتاب‌های شعر و پژوهش با موضوع رنگ‌آمیزی با مواد طبیعی از دیگر برنامه‌ها بود.
مربیان از اعضا خواستند تا به سراغ قفسه‌های کتاب شعر رفته و شاعری را معرفی کنند که بیش‌ترین کتاب شعرکودک را در قفسه‌های کانون به خود اختصاص داده است.
برهمین اساس افسانه شعبان نژاد با 9 عنوان کتاب صاحب رتبه اول، اسدالله شعبانی، مصطفی رحماندوست و جعفر ابراهیمی در ردیف‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.
گروهی دیگر از اعضا نیز رنگ‌آمیزی پارچه و کاغذ را با استفاده از پوست پیاز و زعفران تجربه کردند و اعضای کارگاه نقاشی پس از شنیدن توضیحات مربی پیرامون چگونگی تشکیل ابرها، نقاشی‌های بارانی کشیدند.
 
مرکز فرهنگی هنری بشرویه
اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه در هفته پژوهش به صورت عملی و کارگاهی، با استفاده ازموضوعات خاص بومی سرزمین بشرویه به سراغ پژوهش رفتند.
پنبه از محصولات کشاورزی شهرستان بشرویه است و اعضای کارگاه نقاشی با تحقیق و پژوهش پیرامون مراحل کاشت تا پرداشت پنبه توانستند این مراحل را به تصویر بکشند و تابلوی زیبایی را به صورت تکه‌چسبانی و نقاشی ارایه کنند.
تعدادی دیگر از اعضا نیز صندوقچه‌ای با عنوان " صندوقچه دانایی " تهیه کردند و عناوین پرخواننده‌ترین  و کم خواننده‌‌ترین کتاب‌ها را با توجه به موضوع نوشتند و در صندوق انداختند تا در پایان کتاب‌های پرخواننده موضوعی در بخش‌های علمی، داستانی، دینی و علوم معرفی کنند.
تحقیق پیرامون داروهای گیاهی ناشناخته از دیگر موضوعات پژوهشی بود و اعضا با بررسی، چند عنوان داروی گیاهی ناشناخته را در قالب آویز آشپزخانه معرفی کردند و در اختیار دوستان خود قرار دادند.
 
آشنایی با مراحل پژوهش در مرکز شماره 2 بیرجند
بیش از 100 نفر از دانش آموزان  پایه های پنجم و ششم دبستان قداست میهمان مرکز فرهنگی هنری شماره 2 بیرجند شدند و با حضور در کارگاه تحقیق و پژوهش با اصول ضروری تدوین طرح  پژوهش آشنا شدند.
اعضای حاضر در این کارگاه با هفت کلید موضوع، جست و جو، یادداشت برداری، تعیین رئوس، پیش نویس، بازبینی و ویرایش و ارائه پژوهشی آشنا شدند.
در ادامه سه موضوع دینی، مذهبی و علمی به اعضای حاضر پیشنهاد شد و با تشکیل گروه‌های پنج نفره به تحقیق و پژوهش نشستند نفره تقسیم شدند و مقرر شد این کارهای پژوهشی به صورت نمایشگاه ارائه شود.
در همین‌حال نمایشگاهی ار آثار پژوهشی گذشته برگزار و اعضا با نگاهی به پژوهش‌ها تجربه‌های دوستانشان را مورد بررسی قرار دادند.