هم‌زمان با نیمه شعبان 17 گروه نمایش عروسکی از 7 استان کشور به بیرجند می‌رسند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی، پذیرای 17 گروه نمایشی از 7 استان کشور می‌شود تا نخستین مرحله پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی را برگزار کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی، عبدالرضا صمدی صبح 27 اردیبهشت با حضور در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: برگزاری جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی با حضور اعضای منتخب مراکز فرهنگی هنری 7 استان کشور دربیرجند، فرصتی برای شناخت و تقویت استعدادهای نمایشی کودکان و نوجوانان  و آشکار شدن ظرفیت‌های نهفته نمایش در استان است.
 مدیر کل کانون در ادامه بیان داشت: در این جشنواره که مراسم افتتاحیه آن صبح 4 تیرماه در سالن سینما بهمن بیرجند برگزار خواهد شد، 17 گروه نمایشی از استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، چهارمحال بختیاری، قم، مازندران، قزوین و خراسان جنوبی حضور دارند.
 صمدی به عنوان مدیر اجرایی این جشنواره بیان داشت: چهارده گروه نمایشی در بخش اعضا و سه گروه در بخش مربیان برای حضور در پانزدهمین جشنواره منطقه‌ای نمایش عروسکی به میزبانی بیرجند اعلام آمادگی کردند.
وی در پاسخ به تعداد گروه‌های نمایش استان‌های میهمان توضیح داد: سه گروه نمایش از استان آذربایجان‌شرقی، چهار گروه استان خوزستان، چهارگروه استان چهارمحال بختیاری ، یک گروه استان قزوین، 2 گروه استان مازندران، یک گروه استان قم و 2 گروه از استان خراسان‌جنوبی طی روزهای 4 الی 6 تیرماه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
مدیر کل کانون ادامه داد: داوری این جشنواره در دو بخش اعضا  و مربیان بر عهده کارشناس مجرب تئاتر کانون و کارگردانان حرفه‌ای نمایش‌عروسکی گذاشته شده است در حالی که فرایند محوری فعالیت نمایش و انجام آن در قالب گروه، استفاده ار دکورها و عروسک‌های خلاق از ملاک های داوری خواهد بود.
مدیر کل کانون در ادامه گفت: از مجموع نمایش‌های اجرا شده 2 گروه در بخش اعضا و یک گروه در بخش مربیان به مرحله کشوری معرفی می‌شوند.
وی همچنین اظهار داشت: در حاشیه برگزاری پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی، کارگاه نقد و بررسی نمایش‌ها و به همراه نمایشگاهی از عروسک‌های بومی ومحلی برگزار خواهد شد.
صمدی در پاسخ به سوال دیگری گفت: مرحله کشوری جشنواره نمایش عروسکی نیمه اول شهریور ماه برگزار و مکان برگزاری آن به طور دقیق طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.
 
شانزده هزار و 700 کودک و نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنریاستان خراسان جنوبی هستند
در بخش دیگری از این نشست خبری، مدیر کل کانون به سوالات خبرنگاران در زمینه کلاس‌های تابستانی پاسخ داد.
صمدی با بیان اینکه در حال حاضر 16 هزار و 700 نفر عضو  مراکز فرهنگی هنری هستند، اظهارداشت: امروزه برنامه‌های اوقات فراغت به لحاظ شکلی و محتوایی متفاوت از گذشته است و از شکل بیرونی به درونی تغییر یافته است.
وی ادامه داد: در ایام تابستان،  گروهی از کودکان و نوجوانان اوقات فراغت را در محیط خانه با استفاده از تکنولوژی روز هم‌چون کامپیوترو فضای اینترنت یا وبلاگ‌ها سپری می‌کنند ومتأسفانه علاقه‌ای برای انجام کارهای گروهی ندارند.  
مدیر کل کانون در همین حال اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌ها برای اوقات فراغت کودکان برنامه‌ریزی منسجمی دارد تا بتواند کودکان و نوجوانان را در قالب برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی به سمت و سوی فعالیت‌های گروهی سوق دهد.
مدیر کل کانون با اشاره به برگزاری شانزده جشنواره موضوعی رضوی گفت: کودکان و نوجوانان با حضور در 12 مرکز فرهنگی هنری ثابت، 4 کتاب‌خانه سیار روستایی، 2 کتاب‌خانه پستی و یک کتاب‌خانه سیار شهری با زندگی امام رضا علیه‌السلام و سیره عملی آن بزرگوار آشنا می‌شوند.
وی  درادامه یاد آور شد:   تابستان 92 در 10 مرکز فرهنگی هنری استان خراسان جنوبی، 160 کلاس تابستانی برگزار می‌شود تا کودکان و نوجوانان با حضور در کلاس‌هایی هم‌چون: نقاشی، سفال‌گری، پویانمایی، خوشنویسی، عکاسی، هنرهای دستی و اوریگامی(کاغذ و تا) تابستان پرباری را طی کنند.