مصاحبه روزنامه خراسان جنوبی با سه نوجوان برگزیده پنجمین مسابقه  سراسری عکس

حدیثه رنجبر خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی، با سه نوجوان موفق کانون شماره 3 بیرجند در پنجمین مسابقه عکس مصاحبه‌ای انجام داد که متن آن به طور کامل در این خبر آمده است.

چندی قبل بر اساس اعلام دبیرخانه پنجمین مسابقه سراسری عکس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، حدیثه علی‌نژاد عضو 11 ساله مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 3 بیرجند، رتبه دوم کشوری پنجمین مسابقه سراسری عکس را از میان 1200 عکس به خود اختصاص داد.
هم‌چنین عضو 13 ساله مرکز فرهنگی هنری شماره سه بیرجند با نام‌ «زهره برزگری» در ردیف تقدیر شدگان قرار گرفت.
آثار «مهلا مالکی» عضو 16 ساله و «حدیثه زمین کشت» عضو 12 ساله مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند به بخش نمایشگاهی پنجمین مسابقه عکس راه یافت.
بر همین اساس حدیثه رنجبر خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی، با سه عضو موفق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پنجمین مسابقه عکس مصاحبه‌ای انجام داد که متن آن به طور کامل آمده است.
 
عکس سه نوجوان استان در قاب نگاه داوران پنجمین جشنواره عکس تهران
شوق عکاسی را می‌شد در قاب نگاه هر سه نفر دید وقتی با اشتیاق حضور در تحریریه خراسان جنوبی را پذیرفتند. هر سه نفر دو سال عکاسی کرده‌اند و صدها عکس در آرشیو عکسشان نگهداری می‌کنند.
حدیثه علی نژاد نوجوان 12ساله‌ای است که در کنار درس خواندن، در کلاس‌های عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان شرکت کرده و توانسته است با گرفتن عکسی از یک قفل بر در قدیمی، رتبه دوم کشوری را از میان هزار و 200 عکس ارسالی به پنجمین مسابقه سراسری عکس تهران به خود اختصاص دهد.
 تمام تمرکزش برای عکاسی ساختمان‌های قدیمی و آثاری است که متعلق به روزگاری دور هستند. حدیثه می‌گوید: هنر عکاسی نیاز به استعداد و دقت دارد تا راحت از کنار آن‌چه مورد بی‌توجهی دیگران قرار می‌گیرد، نگذری و بتوانی از بی‌اهمیت‌ترین موضوعات، عکسی هنری خلق کنی.
این نوجوان که حس رقابت با خواهرش در رشته عکاسی او را به این مرحله رسانده است می‌افزاید : من به عکاسی به عنوان شغل آینده فکر نمی‌کنم، عکس گرفتن هنری است که باید دنبال کنم و فقط دوست دارم دوربین به گردنم بیندازم و چلیک چلیک عکس بیندازم؛ دوربینم دوست همیشگی‌ام است، دوستی که از دریچه چشم او دنیا را می‌بینم و درک می‌کنم. او از علاقه‌اش به پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها صحبت می‌کند، علاقه‌ای که او را به گذشته و به خانه‌های قدیمی روستا می‌کشاند.
حدیثه علی‌نژاد همه صحنه‌های اطرافش را دارای جذابیت عکاسی می‌داند و عنوان می‌کند : عکسی که در جشنواره رتبه آورد قفلی بود که بر در یک خانه روستایی زده شده بود؛ این در از قسمت بالا فلز و در قسمت پایین از سیمان ساخته شده بود. او حال به آرزویش رسیده و جایزه‌ای گرفته که می‌تواند باز هم به وسیله آن به عکاسی بپردازد.
دختری با دوربین خاکستری
نفر دوم زهره برزگری 14 ساله است، اثر عکاسی او هم در این جشنواره شایسته تقدیر شده است. او می گوید: پس از دوسال اردو رفتن در روزهای زوج با اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان توانستم با گرفتن تصویری سیاه و سفید از پرده یک مسجد قدیمی با دوربین خاکستری که متعلق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود، برای این جشنواره اثری خلق کنم که شایسته تقدیر شد.
زهره، دقت به جزئیات و کلیات را در عکاسی مهم می‌داند و می‌گوید: همه چیز جذابیت عکاسی دارد خواه یک فضای باز باشد یا یک حشره کوچک روی برگ درخت، یک عکاس باید بتواند از چیزهای خاص به خلق اثر بپردازد. وقتی از او می‌پرسم قصد داری این رشته را ادامه بدهی، می‌گوید: قصد داشتم امسال برای رشته عکاسی در کلاس‌های اوقات فراغت کانون جایگاهی دیده نشده است.
وی مشوقش را در این زمینه خواهر خود معرفی می‌کند. او که شغل پزشکی را در مدار آینده اش ترسیم کرده است، می‌افزاید: هیچ وقت به عکاسی به عنوان شغلی برای آینده نگاه نمی‌کنم. او دوست دارد کارگاه زبان انگلیسی مدرسه‌اش ، فرزانگان حضرت زینب (س) دوباره راه‌اندازی شود.
عکس‌های مبهمی که نیاز به فکر دارد  
اما حدیثه زمین کشت، که اثرش به نمایشگاه جشنواره در تهران راه یافته، عکس‌هایی می‌گیرد که کمی برای بیننده مبهم جلوه می‌کند و باید نگاهی دقیق و دوباره کرد تا متوجه شد موضوع عکس چیست. علتش را که می‌پرسم می‌گوید: این روش عکاسی را از مربی‌ام یاد گرفته‌ام او می‌گوید : این نوع عکاسی هنری‌تر است و دید جدیدتری را نشان می‌دهد.
او ادامه می‌دهد : قبلا به جز مربیان کانون هیچ کس مشوقم نبود اما الان مادرم این کارم را دوست دارد و عکسی که به نمایشگاه را یافت عکس از پیرمردی است که کارت شناسایی‌اش از جیب پیراهنش بیرون زده و گوشه یک کوچه در روستا نشسته است.
حدیثه دوست دارد در دوره‌های عکاسی متفاوتی از آن‌چه حضور یافته حاضر شود و به کسب تجربه بپردازد او بیرجند را محیطی مناسب برای کسب تجربه در عکاسی می‌داند.
او می‌گوید وقتی دیگران به سادگی از کنار خیلی چیزها می‌گذرند همان تصاویر در ذهنم جذابیت عکاسی پیدا می‌کند.
 او که در مدرسه معرف مشغول تحصیل است از مسوولان مدرسه می‌خواهد در حیاط مدرسه به جز کاج، درخت‌ها و گل‌های دیگر هم بکارند.
خاطرات سه عکاس نوجوان
دویدن دنبال کودکان تا زمانی که زاویه‌ای زیبا برای عکس گرفتن ایجاد شود، گم شدن و جدا شدن از گروه در یک روستا به دلیل جذابیت‌های تصویر سازی، شیفته تصاویر زیبای باغی در روستا شدن که صاحبش نسبت به عکاسی هر سه به اعتراض پرداخته بود و... از خاطرات مشترک این نوجوانان است.
گفت‌وگو از: حدیثه رنجبر خبرنگار روزنامه خراسان جنوبی (دوشنبه 23 تیر 1393)