گزارش فعالیت‌های مراکز کانون خوزستان در سالروز ارتحال امام خمینی (ره)

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی (ره) با برگزاری برنامه های مختلف به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران ادای احترام کردند.<BR> در این گزارش نگاهی داریم به گوشه ای از فعالیت‌های برگزار شده در برخی از مراکز کانون استان خوزستان که توجه شما خوانندگان عزیز را به آن جلب می‌کنیم.<BR>

·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام
به مناسبت سالگرد ارتحال جان‌سوز رهبر کبیر انقلاب، حضرت ایت الله موسوی خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد سوگواره ای در مرکز بندر امام (ره) برگزار شد.
در این سوگواره برنامه‌هایی چون:معرفی و رو خوانی قسمت‌هایی از کتاب خورشید در کوچ، معرفی و رو خوانی کتاب مهربان مثل مسیح، ایستگاه ادبی نامه ای به امام مهربانی‌ها، ایستگاه نقاشی با عنوان امام مهربانی‌ها، نمایشگاه تصاویر زیبای امام و کودکان از مجله دوست، آشنایی با کتاب روزها و رویدادها و تفسیر و علت قیام خونین 15 خرداد و ایستگاه بحث آزاد با عنوان به یاد امام و در راه امام (ره) اجرا شد.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک امیدیه
به مناسبت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک امیدیه ویژه برنامه خورشید در کوچ را برگزار کرد.
قصه گویی، معرفی شخصیت، معرفی وقایع، و مسابقه ازجمله برنامه‌هایی بودند که در این برنامه برای کودکان و نوجوانان اجرا شد.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاجاری
به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی «ره» ویژه برنامه ای با عنوان (خورشید در کوچ) در مرکز آغاجاری برگزار شد.
این مراسم در طی دو روز دوشنبه و سه شنبه 12 و 13 خرداد ماه با حضور اعضای دختر و پسر این مرکز برگزار شد.
مربیان این مرکز با فضا سازی مناسب در کتابخانه، معرفی کتاب‌های زندگی امام همچون وصیت نامه امام، سخنان، خاطرات، آثار، و...، معرفی شخصیت حضرت امام، بیان ماجرای رحلت امام، شعرخوانی، نشریه دیواری، نقاشی، بیان خاطراتی از امام از قول یاران و نزدیکان حضرت امام خمینی «ره» بچه‌ها را با زندگی امام خوبی‌ها بیشتر آشنا کردند.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هندیجان
به مناسبت سالگرد رحلت رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد، ویژه برنامه ای در مرکز هندیجان اجرا شد.
در این ویژه برنامه بچه‌ها با شخصیت امام (ره)، آثار و کتب و اهداف والای ایشان آشنا شدند.
 نمایشگاهی نیز از کتب مرتبط با موضوع قیام 15 خرداد و امام خمینی (ره) نیز در مرکز برگزار شد که با استقبال خوب بچه‌ها همراه بود.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک بهبهان
به مناسبت سالگرد رحلت بنیان‌گذار بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد ویژه‌ی برنامه‌ی «خورشید در کوچ» برگزار گردید.
در این روز اعضای کودک و نوجوان مرکز شماره یک به یکدیگر تسلیت گفتند و برای بیان احساسات خود پیام‌های تسلیت خود را به رشته‌ی تحریر در آوردند.
به همین مناسبت مربیان مرکز (مهرناز شهرکی و فاطمه حسن نسب) در راستای آشنایی بیشتر اعضای کودک با شخصیت بزرگوار امام خمینی (ره) به قصه گویی زندگی نامه‌ی امام و معرفی ویژگی‌های شخصیت امام پرداختند.
همچنین اعضای نوجوان به تحقیق و جستجو درباره‌ی قیام خونین پانزده خرداد پرداختند و به دیگر دوستان خود یافته های خود را ارائه دادند.
از بخش‌های جانبی این ویژه برنامه برپایی نمایشگاه از خاطرات و عکس‌های امام بود که اعضا از آن بازدید به عمل آوردند.
برنامه‌ی پایانی مشاعره‌ی گروهی از اعضا با اشعار امام خمینی بود.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک خرمشهر
به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اعضای مرکز یک خرمشهر با شخصیت و فعالیت‌های امام خمینی آشنا شدند و با استفاده از کتاب گل‌های باغ خاطره چند خاطره از امام راحل را شنیدند.
همچنین در ادامه اعضا با مجله دوست که توسط موسسه نشر آثار امام خمینی برای بچه چاپ می‌شود آشنا شدند و همه یک مجله به امانت بردند.
در پایان برای شادی روح امام فاتحه خواندند و در کنار یادمان تدارک دیده شده شمع روشن کردند.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 4 خرمشهر
همزمان با بیست و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی «ره» دومیم محفل شعر از اشعار امام خمینی (ره) با حضور 30 نفر از اعضای کودک دختر، 10 نفر از اعضای نوجوان دختر، 10 نفر از اعضای نوجوان پسر و 25 نفر از اعضای کودک پسر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 4 خرمشهر برگزار شد.
 این برنامه با هدف بزرگداشت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و معرفی اشعار امام به اعضا و والدین اجرا شد.
این برنامه ابتدا با چند آیه از کلام الله برنامه آغاز شد، پخش سرود ملی، شعر خوانی (اشعار امام خمینی)، معرفی کتاب (خورشید در کوچ جان جهان)، معرفی شخصیت امام خمینی (ره)، مسابقه، معرفی وقایع، نمایش فیلم، اجرای موسیقی ارف (فلوت)، از جمله برنامه های اجرا شده در محفل شعر بود.
 گفتنی است اولین محفل شعر امام خمینی (ره) در سالروز ورود امام به ایران (دهه فجر 92) برگزار شده بود.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اروند کنار
در 13 خردادماه به مناسبت رحلت جان‌سوز امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد برنامه ای تحت عنوان (روح خدا به خدا پیوست) با شرکت اعضای کودک دختر و پسر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اروند کنار برگزار گردید.
اجرای قصه گویی (قصه مهربان مثل مسیح)، معرفی شخصیت امام خمینی (ره)، معرفی ایام و وقایع 14 و 15 خردادماه سال 42، معرفی کتاب (خورشیدی در کوچ. در طلوع آزادی. نماز سبز. شکست طبس. مهربان مثل مسیح. کوثر روح ا...)، اجرای بحث آزاد با موضوع امام خمینی (ره) و برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع امام خمینی (ره) و کودکان از جمله برنامه‌هایی بودند که مربیان این مرکز به همین مناسبت با حضور کودکان و نوجوانان اجرا کردند.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 اهواز
همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی (ره) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 اهواز با اجرای ویژه برنامه‌هایی این روز را گرامی داشت.
برنامه‌ها در این مرکز با شعر زیبای امام (ره) و پاسخ شعرگونه ی مقام معظم رهبری به غزل زیبا و معروف امام (من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم... ) آغاز شد.
در ادامه مربیان مرکز با بررسی زندگی امام خمینی (ره) و وقایع مهم زندگی ایشان و سختی‌های دوره‌ی تبعید، داستان زندگی ایشان را برای بچه‌ها بازگو کردند و با طرح چندین سؤال از محتوای مطالب بیان شده؛ مسابقه‌ی کوچکی را برای بچه‌ها اجرا کردند.
همچنین مربیان این مرکز با مطالعه‌ی وصیت نامه پربار امام، قسمت‌هایی را که حضرت خطاب به نوجوانان و جوانان و نسل‌های بعد ایراد کرده بودند را با زبانی کودکانه برای بچه‌ها بازگو کردند.
معرفی کتاب‌هایی حدیث بیداری، برداشت‌هایی از سیره امام خمینی، ویژگی‌های زندگی امام خمینی، روزها و یادها و کوثر روح الله، خورشید در کوچ، صحیفه‌ی انقلاب و...که به پاره ای از ویژگی‌های حضرت امام پرداخته‌اند؛ از برنامه های دیگری بود که توسط مربیان مرکز برای بچه‌ها اجرا شد.
در این فعالیت نیز به محتوای کلی هر کتاب اشاره شد و در خاتمه اعضا تشویق شدند که در صورت تمایل به تحقیق در زندگی حضرت امام (ره) می‌توانند از محتوای این کتاب‌ها استفاده کنند.
پذیرایی حلوا و شیرینی و قرائت فاتحه ای برای روح مطهر حضرت امام و یاران وی و گرامیداشت یاد این بزرگواران، حٌسن ختام این برنامه بود
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هفتگل
همزمان با سالروز ارتحال امام خمینی (ره) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان «هفتگل» با همکاری کتابخانه شهیدان اسلام و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مسابقه نشریه نگاری برگزار کرد.
در این مسابقه ک 50 نفر از اعضا دختر و پسر کانون شرکت کردنند، که در پایان به بیست نفر از برگزیدگان، از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوایزی اهدا شد. 
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رامشیر
به مناسبت سالروز رحلت جان گداز امام خمینی (ره) اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز رامشیر در ویژه برنامه با عنوان «خورشید در کوچ» شرکت کرده و به یاد آن امام همام آثاری را از خود بر جای گذاشتند.
فضا سازی مرکز، قصه گویی (گفتن قصه‌هایی از زندگانی امام با عنوان یک خاطره هزار پند)، معرفی وقایع و ایام و نوشتن متن ادبی نامه ای به پدر بزرگ، کارت پستال سازی با تصاویر امام و سخنان گهربار امام خمینی (ره)، معرفی شخصیت و معرفی کتاب‌هایی در همین زمینه به اعضاء از جمله برنامه های اجرا شده در این ویژه برنامه بودند. 
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ماهشهر
13 خردادماه 1393 به مناسبت سالگرد ارتحال جان‌سوز رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی (ه) و قیام خونین پانزده خرداد سوگواره ای با حضور اعضا پسر کودک و نوجوان در مرکز بندر ماهشهر برگزار شد.
در این سوگواره برنامه‌هایی چون: معرفی وقایع رحلت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد، قصه گویی داستان مهربان مثل مسیح و معرفی کتاب آن، معرفی شخصیت امام خمینی (ره)، برگزاری نمایشگاه کتاب «خوشید در کوچ» با کتاب‌هایی با موضوع زندگی امام خمینی (ره) «مانند:حدیث بیداری، خوشید در کوچ، خوابی پر از شکوفه و شاپرک، روح الله از تولد تا تبعید و... »، معرفی و روخوانی بخشی از کتاب خورشید در کوچ، ایستگاه بحث آزاد با عنوان راه امام (ره) و ایستگاه کاردستی اجرا شد.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 بهبهان
14 خرداد مصادف با رحلت امام خمینی (ره) برنامه‌هایی با حضور « 50 کودک - دختر»، «50 کودک - پسر» در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 بهبهان برگزار شد.
تلاوت سوره الرحمان، شعرخوانی آیینه اشک و فراق تو با موضوع رحلت امام (ره)، بیان وقایع 15 خرداد، هم‌خوانی آیه الکرسی، بیان خاطرات امام خمینی (ره) از مجله دوست، معرفی شخصیت امام خمینی (ره) و کارگاه خوشنویسی ازجمله برنامه‌هایی بودند که در این مرکز برای کودکان و نوجوانان اجرا شد.
 
·         گرامی داشت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 3 بهبهان
مراسم بزرگداشت ارتحال بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) در میان غم و اندوه حدود 45 نفر از اعضای پسر در مرکز سه بهبهان برگزار شد.
اعضا در این مراسم با زندگی نامه‌ی امام، واقعه 15 خرداد و کاپیتولاسیون آشنا شدند.
در این راستا، ضمن فضا سازی مرکز، نمایشگاهی از آثار نویسندگان و شاعران با موضوع قطره ای از دریا در رابطه با شناخت هرچه بیشتر امام خمینی (ره) برپا شد که اعضا را به مطالعه‌ی بیشتر تشویق کرد.
از دیگر برنامه‌ها :شعر خوانی، گل باران تمثال امام، ختم صد صلوات گروهی همراه با تسبیح و قرائت فاتحه بود.