کتاب خودنویس آبی و گل سرخ محمود کیانوش در خرمشهر نقد شد

کتاب "خودنویس آبی و گل سرخ" نوشته‌ی محمود کیانوش با حضور نوجوانان خرمشهری در کانون پرورش فکری نقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، ندا فرسانی مسئول کانون شماره 2 خرمشهر با اعلام این خبر گفت: اولین جلسه نقد و بحث کتاب اعضا کانون پرورش فکری حوزه آبادان و خرمشهر در مرکز 2 خرمشهر برگزار شد.
وی افزود: در این جلسه کتاب "خودنویس آبی و گل سرخ " نوشته محمود کیانوش, با هدایت مانا مداح مربی ادبی و فرهنگی کانون خوزستان به بحث و نقد گذاشته شد.
فرسانی با بیان این‌که در این جلسه 23 نفر از اعضا نوجوان مراکز شماره 2 و 4 آبادان و مراکز 2 و 3 خرمشهر حضور داشتند اظهار کرد: در این جلسه مربیان، کارشناسان و نوجوانان شرکت‌کننده پیرامون عنوان کتاب, شخصیت‌های داستان, زاویه دید, نقطه اوج و پایان داستان به بحث و نقد کتاب پرداختند.
این مسئول فرهنگی درباره داستان این کتاب گفت: احمد، پسر حاجی رضا، خواروبار فروش محله که کلاس ششم ابتدایی است، یک اسکناس ده‌تومانی روی زمین پیدا می‌کند. اسکناسی که برای زمان روایت داستان پول خیلی زیادی است. آن‌قدر که احمد باید سه ماه و ده روز پول توجیبی‌اش را جمع کند تا به ده تومان برسد. مثلاً فکر کنید به‌اندازه‌ی صد هزار تومان حالا، یا حتی بیش‌تر. آن قصه‌ی مجید که دایی برایشان پول می‌فرستاد یادتان است؟ همان‌که بی‌بی ده تومانی را با صد تومان اشتباه می‌کرد و آن ماجراها با بقال محل و دیگران پیش می‌آمد؟ این داستان همان حال و هوا را دارد، اما برعکس آن داستان، طنز نیست. احمد برای این‌که پول را به صاحبش برگرداند یا این‌که آن را خرج کند دچار یک درگیری درونی می‌شود و این موضوع برای او ماجراهایی را پیش می‌آورد.
گفتنی است: نسل جوان امروز، سروده‌های محمود کیانوش را خوب به خاطر دارد. او که از پیش‌گامان شعر کودک در ایران است، 81 سال دارد و سال‌هاست که در لندن زندگی می‌کند. کیانوش غیر از شعر در زمینه‌ی داستان، نقد ادبی و ترجمه هم فعالیت دارد و داستان‌هایی هم به زبان فارسی و هم انگلیسی نوشته است. کیانوش نویسنده‌ی پرکاری است و نزدیک به 80 کتاب دارد. «خودنویس آبی و گل سرخ» یکی از آثار وی برای نوجوانان است.