نشست ادبی دو پنجره استان خوزستان در کانون پرورش فکری برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نشست ادبی دو پنجره را با حضور مصطفی رحماندوست در دو شهر اهواز و سوسنگرد برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، در اولین روز نشست ادبی دو پنجره که به همت مرکز آفرینش های ادبی کانون استان خوزستان برپا شد، مصطفی رحماندوست با حضور در سالن اجتماعات کانون شماره یک اهواز در جلسه نقد کتاب خود " کاش حرفی بزنی" شرکت کرد و به نقدهای جمعی از اعضای ادبی مراکز کانون در این جلسه پاسخ داد.

رحماندوست در ابتدای این نشست پیرامون نوشتن "کتاب کاش حرفی بزنی" گفت: حدود 20 سال پیش روزهای سه‌شنبه هر هفته با تعدادی از شاعران از جمله بیوک ملکی، اسدالله شعبانی، افسانه شعبان‌نژاد، جعفر ابراهیمی و سروش پور قاسمی نیا دور هم جمع می شدیم شعر می‌خواندیم و ایرادهای هم را می‌گرفتیم.

وی افزود: در آن جلسه بود که سرودن شعر با مسئله عشق را برای نوجوانان در آن گروه مطرح کردم و به اتفاق دیگر دوستان پس از مطالعه تعداد زیادی کتاب روانشناسی نوجوان و کشف این موضوع که نگاه نوجوانان به عشق نگاه بسیار پاکدل و مقدس‌ترین است  کار سرودن شعر را با این موضوع برای نوجوانان آغاز کردیم که حاصل آن دو کتاب "ترانه های عاشقانه" و "کاش حرفی بزنی" شد.

شاعر کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سؤال که شما با توجه به نقدهای صورت گرفته از کتاب "کاش حرفی بزنی" در مساله بیان عشق در شعر نوجوان آیا موفق بودید یا خیر، گفت: به سه دلیل نمی توانم پاسخ این سوال را بدهم یکی این که طبق عادت خودم وقتی یک کاری تمام شد پرونده اش را می بندم و به کنار می‌گذارم. دیگر آن که  بچه هایی که این کتاب‌ را خواندند با آنها ارتباطی نداشتم که ببینم چه می گویند و دلیل آخر هم این که جاهایی مثل کانون کمتر پیدا می‌شود که جلسات نقد و بررسی کتاب ها را با حضور کودکان و نوجوانان برگزار کند. متاسفانه در آموزش و پرورش از این کارها صورت نمی‌گیرد و سیستمهای آموزشی ما به روز نیست و آموزش و پرورش ما به دنبال تجربه سیستم های جدید نیست و به دلیل نبود همین ارتباط ها نمی توانم پاسخ سوال شما را بدهم.

در ادامه این نشست اولین شعر کتاب "کاش حرفی بزنی" مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نوجوانان شرکت کننده معتقد بودند در این کتاب نویسنده خیلی خوب به درون نوجوانان نفوذ کرده و حرف دل نوجوانان را زده است و به مسائلی چون، انتظار، دیدار، شوق و ... در این شعر خوب پرداخته است.

همچنین عضو مکاتبه مرکز آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان در شهرستان اهواز، گرافیک این کتاب را متناسب با گروه سنی نوجوانان و موضوع شعر ها متناسب ندانست و گفت: رنگ های استفاده شده در این کتاب برای موضوع دوستی، رنگ‌های سیاه و تیره هستند که بهتر بود از رنگهای روشن برای این شعر ها استفاده می شد.

رحماندوست در پاسخ به این نظر گفت: این نقد شما را می‌پذیرم ولی باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که این نوع کتاب در زمان خود جزء اولین کتاب های شعر عاشقانه نوجوانان بود و به طبع آن اولین تجربه‌ی طراحی این نوع کتاب نیز به حساب می آید.

در ادامه نقد شعر "کاش حرفی بزنی" عضو دیگر مراکز کانون استان خوزستان اعتقاد داشت قسمت اول شعر مخاطب ما با خداست و این گونه برداشت می‌شد که با خدا در حال گفتگو هستید اما قسمت دیگر این این شعر احساس به خواننده دست نمی‌داد که مصطفی رحماندوست در پاسخ به این نظر نیز گفت: منظور من در این شعر عشق ورزی با خدا بوده است اما همیشه در ادبیات کلاسیک و عرفانی ما عشق با خدا و عشق با انسان مخلوط می‌شود تا آنجاکه امروز ما شک می کنیم که حافظ این شعر را برای انسان گفته یا برای خدا، من هم سعی کردم که این گونه شعر بگویم.

آخرین نقد از اولین شعر کتاب، "کاش حرفی بزنی" با سوال عضو مکاتبی مرکز آفرینش‌های ادبی کانون خوزستان همراه شد و وی با اشاره به این که در شعر کاش حرفی بزنی هم عشق به خداوند داشتیم  و  هم عشق به دوست داریم از نویسنده این کتاب پرسید، ما در آموزه هایمان فرا گرفتیم که خدا را نمی‌توانیم شبیه سازی کنیم این در حالیست که در بخشی از این شعر نوشته اید "تورا باز می بینم در خواب" چه طور می شود خدا را درخواب دید؟ رحماندوست در پاسخ این نوجوان گفت: در این شعر هم از انسان حرف زدم هم از خدا و در این شعر این دو با هم مخلوط شدند اما ممکن است انسان را در خواب ببینیم  ولی خدا را درخواب نمی‌توانیم ببینیم.

در ادامه دومین شعر این کتاب با عنوان غول دلخوری نقد شد و پیرامون این شعر نیز یکی از اعضا اعتقاد داشت که در ارتباط بین جغد و دلخوری استفاده نمادین شاعر از جغد در ترکیب جغد غصه توانسته غم غصه و کدورت را به خوبی به خواننده شعر منتقل کند.

 عضو دیگر کانون پیرامون بخشی از این شهر که شاعر گفته است "پاک و کوچک است قلب تو" معتقد بود قلب تمام نوجوانان بزرگ است و کوچک نیست و اگر شاعر این کلمه کوچک را عوض می‌کرد بهتر بود. در ادامه مصطفی رحماندوست در پاسخ به این نظر به انواع کافی یعنی کافه تصغیر و کاف تحبیب اشاره کرد و گفت: کوچک شمردن دل نوجوان در این شعر کنایه ای از پاک بودن و عزیز شماردن دل او عنوان شده است.

در ادامه نقد این شهر نوجوانان شرکت کننده معتقد بودند شروع و پایان این شعر بسیار زیبا و با زبان ساده گفته شده است و با واقعیت حال حاضر و با اتفاقاتی که برای نوجوانان رخ می دهد مطابقت دارد.

شعرسوم ،ازنگاه  حاضرین در نشست  دغدغه ی نوجوانی را مطرح می کرد که گهگداری دلش برای کسی تنگ است.جناب رحماندوست پیرو نظرات اعضا براین موضوع تاکید کردند که نوجوان همیشه هم دلتنگ کسی نیست بلکه گهگداری چنین اتفاقی می افتد.درادامه یکی از اعضا به تکرار کلمه ی دل در شعر اشاره کردو از علت بسامد بالای استفاده از واژه ی دل پرسید .رحماندوست درپاسخ گفت : دل موجود عجیبی است وحتی در قالب کلمه ترکیبات زیبایی می سازد مانند دلارام ودل انگیز و...وبا کمک حاضرین در جلسه ترکیبات بسیاری ازکلمه دل بیان شد.وی در ادامه به این مطلب که کاربرد دل در این شعر کاملا جوششی بوده وناخودآگاه به وجود آمده اشاره کرد.

درادامه جلسه نقد کتاب "کاش حرفی بزنی"، اشعار به خاطر غرور ،آغاز دوستی و نگاه توسط شاعر خوانده شد و بچه ها  بر موسیقی درونی اشعار و شروع وپایان یک دست در تمام شعر ها وارتباط اشعار با عنوان کتاب یعنی کاش حرفی بزنی ،کاربرد زبان ساده و نوجوان پسند و مضامین مطابق با حس وحال نوجوانان تاکید کردند.

پایان بخش پنجره ی اول این نشست ادبی با  شاهنامه خوانی بیتا زنگنه پدیده ی شعرخوانی استان همراه شد و پنجره ی دوم با پخش کلیپی از تصاویر برنامه های دوپنجره سال های قبل آغاز شد.

در بخش دوم این نشست ابتدا اعضا هر یک به شعر خوانی پرداختند و مصطفی رحماندوست به نقاط ضعف وقوت اشعاراعضا اشاره کردند.

در ادامه رحماندوست دو مقوله ی جوشش وکوشش در سرایش شعر ، قالب های کلاسیک ، نیمایی و سپید  و ویژگی های هر یک در شعر و انواع موسیقی در شعر برای نوجوانان توضیحاتی ارائه کردند.

در این بخش همچنین مهدی مرادی شاعر کودک و نوجوان خوزستانی به همراه مربیان کانون پرورش فکری شعر  خوانی کردند و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لوح های تقدیری و هدایایی به شرکت کنندگان اهدا شد.

مصطفی رحماندوست در دومین روز حضورش در استان خوزستان به شهرستان سوسنگرد سفر کرد و در جمع اعضای ادبی مراکز کانون شهرهای، حمیدیه، بستان، هویزه، سوسنگرد و رفیع حضور یافت و پیرامون کتاب کاش حرفی بزنی با نوجوانان این شهرها به گفتگو پرداخت.

گفتنی است: این دو برنامه با حضور مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان مهدی مرادی شاعر کودک و نوجوان خوزستانی، مدیرکل معاونین وکارشناسان فرهنگی وادبی وهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان و مربیان ادبی مراکز و اعضای مراکز اهواز، شوش مسجدسلیمان گتوند ماهشهر، اندیمشک، حمیدیه، بستان، هویزه، سوسنگرد و رفیع در سالن اجتماعات کانون شماره یک اهواز و کانون سوسنگرد برگزار شد.