قصه‌گوی خوزستانی برگزیده نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شد

آسیه رحمتی، قصه‌گوی خوزستانی، با قصه «در سایه‌سار مهربانی» در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به‌عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، آسیه رحمتی، مربی فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 4 شهرستان اندیمشک، توانست پس از رقابت با قصه‌گویان برتر این جشنواره در بخش رضوی، پس از داوود ریحانی از استان خراسان رضوی با قصه «ضمانت آقا» رتبه دوم را به دست بیاورد.

در این بخش همچنین فرانک فروزانفر از استان البرز با قصه «ستاره‌ای که درخشیدن گرفت» رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

علی کاشفی خوانساری، علی خانجانی و محمد سیمزاری داوران آثار ارائه شده در بخش‌های ملی، پدربزرگ و مادربزرگ، رضوی، نوجوان، آزاد و فراگیر زینب صباغ از استان تهران با قصه «قصه‌ی پنیرک» را به‌عنوان تنها برگزیده بخش فراگیر که به قصه‌گویی برای کودکان با نیازهای ویژه اختصاص داشت معرفی کردند.

همچنین در بخش ملی، آرام امینی از استان کرمان برای قصه «روزی خدا» رتبه نخست، لیلا عیوض زاده از استان قزوین با قصه «شلغم پر برکت» رتبه دوم و سوسن حیاتی از استان بوشهر با قصه «مردی که بسم‌الله می‌گفت» رتبه سوم را در این دوره از جشنواره به خود اختصاص دادند.

در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، سیده فاطمه سیدرضایی از استان قزوین با قصه «کرعمو» و مرتضی دهقان از استان فارس با قصه «بخت بد» به‌طور مشترک و فاطمه موسوی از استان البرز با قصه «گل گیس» و نعیمه جدی از استان یزد با قصه «نخودی» به‌طور مشترک به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این بخش را کسب کردند. در این بخش هیات داوران هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان را شایسته رتبه اول ندانست.

در بخش بین‌الملل نیز الویا پرز ناپولس از کشور کوبا با قصه «گوزن و لاک‌پشت» و فاطمه توان‌گر مروستی از کشور ایران (استان یزد) با قصه «میایی با من دوست بشی» از سوی مصطفی رحماندوست، نوربرت کوبر از آلمان و بنانتا مورتی از اندونزی هیات داوران این بخش به ترتیب به‌عنوان نفرات اول و دوم معرفی شدند.

در این بخش همچنین وحید خسروی از کشور ایران (استان کرمانشاه) با قصه «حیاط خانه ما» و کیوان اقبالی از کشور ایران (استان البرز) با قصه «چوپان راست‌گو» به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

بر اساس این گزارش در بخش نوجوان این جشنواره که به‌صورت غیررقابتی برگزار شد از مهدیه فداکار از استان آذربایجان شرقی، علیرضا متشفع از اصفهان، ماهانا آقاداوود از استان اصفهان، زهرا ابراهیمی از اردبیل، مریم مهدی‌پور از استان البرز، صبا بهارپور از ایلام، حسین صیادی از چهارمحال و بختیاری، معصومه جعفری از زنجان، امیرعباس شاه‌چراغ از استان سمنان، آرزو چغلوندی از لرستان و آناهیتا محلفی از استان هرمزگان، 11 شرکت‌کننده این بخش تقدیر شد.

در بخش مقاله‌نویسی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی دکتر اکرم قاسم پور، دکتر غلامعلی افروز و دکتر حسن دولت‌آبادی اعضای هیات داوران این بخش، هادی بهرامی و مریم مللی از تهران برای مقاله «تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی با استفاده از داستان در کاهش مشکلات رفتاری دختران با کم‌توان ذهنی» و بهار ملک پور و ریحان کیوانی هفشجانی از استان چهارمحال و بختیاری با مقاله «بررسی تطبیقی مفاهیم کتاب فارسی پایه سوم ابتدایی با منابع قصه‌گویی موجود در کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری» را به‌عنوان رتبه‌های اول و دوم معرفی کردند.

در این بخش همچنین جعفر کریمی از استان اصفهان برای مقاله «بررسی نقش داستان‌های فلسفی در پرورش تفکر انتقادی در کودکان و نوجوانان دانش‌آموز» و مینا غیاث‌آبادی از استان مرکزی با مقاله «چگونگی استفاده از زبان وجودی قصه‌گو در قصه‌گویی» به‌طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

گفتنی است در آیین اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ضمن سخنرانی علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون و رئیس این دوره از جشنواره و معرفی داوران غیر ایرانی جشنواره، معرفی هیات داوران بخش مقاله، داستان و بخش ملی لوح تقدیر به 11 مهمان خارجی حاضر در این جشنواره اهدا شد.