مسابقه "هایکو کتاب" در مرکز علوم و نجوم زنجان

مرکز فرهنگی‌هنری علوم و نجوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان برنامه‌ای با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی به نام «هایکو کتاب» را برای اعضای مرکز برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان، در این مسابقه، شرکت کنندگان با قراردادن 3 کتاب در کنارِ هم متن شعرگونه‌ی الهام‌بخشی، خلق کردند. سپس از هایکو کتابی که ساختند یک عکس گرفته و هر شرکت کننده می‌توانست 3 یا 4 هایکوی کتاب بسازد در این مسابقه دسته بندی مفهومی کتاب ها توسط شرکت کنندگان در خور توجه بود.
از اهداف ویژه این مسابقه خلق متن زیبا و شعرگونه، تنوع دادن به شیوه‌ی معرفی کتاب‌ها و بیان مفهوم مورد نظر با استفاده از کتاب‌ها بود.
هایکوکتاب، شعری از عناوین کتاب‌ها و کوتاه‌ترین گونه‌ی شعری است؛ شاید بتوان بزرگترین ویژگی هایکو را تأثیرگذاری عمیق بر مخاطب در کوتاه‌ترین زمان ممکن دانست. هایکو بر اساس چینش کتاب ها بر مبنای مشاهده نام کتاب و با هدف چیده می شوند، عناوین جالب سه کتاب به گونه ای انتخاب می شود که عنوان آنها به شکل یک جمله آهنگین خوانده شود. این سه عنوان باید خلاقانه انتخاب و کنار هم قرار گرفته شده باشند تا یک قطعه شعرگونه و معنا دار بسازند.
اولین مسابقه "هایکو کتاب" با مضمون دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با ایام ا... دهه مبارک فجر در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار گردید و به منتخبین مسابقه جوائزی اهدا شد .
مسابقه "هایکو کتاب" از برنامه های پیش بینی شده‌ی مرکز علوم و نجوم در سال 95 بود.
نمونه هایی از هایکو های انتخاب شده در اولین مسابقه:
1. آن جمعه شاه رفت پیش از بستن چمدان
2. آن جمعه در طلوع آزادی امام آمد
3. امام آمد مردی مثل کوه کاش تورا میدیدم