کد خبر: 235058
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
بازدید 1448
منتظر قوانین تازه‌ی حمایت از کودکان باشید

سال گذشته در همین روزها بود که نمایندگان مجلس خبر از تشکیل «فراکسیون کودکان» در مجلس دادند؛ فراکسیونی که به طور ویژه، قرار است در حوزه‌ی قانون‌گذاری مرتبط از حقوق کودکان و نوجوانان حمایت کند. هرچند تشکیل این فراکسیون در ماه‌های اخیر روند رو به رشدی داشته، اما هنوز از چند و چون آن خبری به بیرون درز نکرده است.

با این‌ همه، در گفت‌و‌گو با برخی از نمایندگان کمیسیون‌های مرتبط با خانواده و کودکان، خبرهایی منتشر شده که نوید روزهای بهتری را برای دوست‌داران کودکان و نوجوانان می‌دهد.
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» به مشکلات موجود در حوزه‌ی قانون‌گذاری برای کودکان و پرداخته‌اند و از نقش مجلس شورای اسلامی در برطرف کردن موانع و مشکلات و پررنگ‌تر کردن بحث حقوق کودکان سخن گفته‌اند.

استقبال کمیسیون فرهنگی مجلس در حمایت از تشکیل کارگروه کودک و نوجوان
عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما با اشاره به عزم کمیسیون فرهنگی مجلس در حمایت از دستگاه‌های متولی امور کودکان درکشور، از احتمال در این کمیسیون خبر داد.
شجاعی کیاسری در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» در مورد درجه‌ی اهمیت و اولویت موضوعات و مسایل مربوط به کودکان در کمسیون فرهنگی مجلس گفت: اخیرا کمیسیون فرهنگی جلسه‌ای را به موضوع کودکان و نوجوانان اختصاص داد و یکی از روان شناسان مرکز مشاوره‌ی کودک، توضیحات خوبی در این‌باره ارایه کرد و ضمن تبیین شرایط فعلی کودکان، پیشنهاد داد کارگروه کودک و نوجوان نیز در کمیسیون شکل بگیرد.
این نماینده‌ی مجلس تصریح کرد: پیشنهادات خوبی در این جلسه مطرح شد که مورد استقبال اعضا نیز قرار گرفت، زیرا عزم کمیسیون فرهنگی مجلس بر حمایت ویژه و تدوین سازو‌کارهای قانونی در مورد اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل آینده‌ساز کودک و نوجوان است.
وی افزود: هم‌چنین پیشنهاد تشکیل فراکسیون کودک هم مطرح شد که البته چنین فراکسیونی شکل گرفته است و نشان می‌دهد موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان و نقش و اهمیت آن‌ها در امروز و فردای جامعه از نظر نمایندگان مجلس دور نیست.
شجاعی کیاسری برگزاری جلسات با کارشناسان و متخصصان عرصه‌ی کودک را مفید دانست که البته کمیسیون فرهنگی از آن غافل نبوده است. وی گفت: ارتباط با متخصصان عرصه‌های مختلف که براین حوزه اشراف دارند باعث می‌شود نمایندگان طرح‌های پخته‌تری تهیه و ارایه کنند و قوانین کارآمد و مفیدی در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.
عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما در مورد تاثیر تشکیل فراکسیون کودک و نوجوان گفت: فراکسیون‌ها امور مشاوره‌ای ارایه می‌کنندو تشکیل آن باعث می‌شود نگاه و توجه قانون‌گذاران، مسوولان و برنامه‌ریزان به موضوعات مورد نظر جلب شود؛ فراکسیون کودک و نوجوان نیز می‌تواند نقش مناسبی در حمایت از حقوق کودک، تعالی او و زمینه‌سازی برای رشد و بهره‌مندی از خلاقیت کودکان ایفا کند.
وی در خصوص حمایت مجلس از دستگاه‌های متولی حوزه‌ی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: یکی از متولیان امر کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری است که مسوولان و مدیران آن مستمرا با کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط هستند و عزم اعضای کمیسیون نیز حمایت از این دستگاه‌هاست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم‌چنین خواستار توجه دولت به بحث توزیع عادلانه امکانات و محصولات آموزشی در مناطق محروم و دور افتاده شد و توضیع داد: بنای عدالت آموزشی باید در لایحه دولت مورد پیشنهاد قرار گیرد و دستگاه‌هایی مانند آموزش و پرورش برآن تاکید داشته باشند. مجلس نیز در زمینه‌هایی که نیاز به کمک و همراهی باشد، می‌تواند در برخی کدها و ردیف‌ها تاکید بیش‌تری داشته باشد و بودجه بهتری را پیش‌بینی کند.

لایحه‌ی حقوق کودک در دست بررسی است
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به این‌که مجموعه‌ی منسجمی تحت عنوان حقوق کودک در کشور وجود ندارد، این موضوع را یک نقیصه خواند و بر قصد قانون‌گذار در این خصوص تاکید کرد.
محمد‌علی اسفنانی در گفت‌و‌گو با «خبرنامه‌ی کانون» با اشاره به این‌که کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قوانین متعدد و متنوعی در بخش‌های مختلف تصویب کرده، گفت: اگر چه مجلس در بحث حقوق کودک نیز حساسیت قابل توجهی داشته است، ولی به صورت کلی، در قوانین کشور ما حقوق کودک آن‌طور که باید و شاید جدی گرفته نشده و ما مجموعه‌ی منسجمی تحت عنوان حقوق کودک نداریم.
این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: قانون‌گذار درصدد است احکامی را در بحث حقوق کودک داشته باشد؛ یعنی ابتدا قوانینی را که به صورت پراکنده است، تجمیع کند و در ضمن، آن قسمت‌هایی از حقوق کودک که در حقوق کشور موجود نیست یا کم‌تر به آن توجه شده یا نیاز به توجه بیش‌تری دارد، مورد عنایت ویژه قرار دهد.
وی گفت: متاسفانه در رشته‌های حقوق کشور، به حقوق کودکان فقط در قالب بزه‌کاری اطفال پرداخته می‌شود و آن هم اختیاری است که با شرایط پیشرفت امور مربوط به حقوق کودکان سازگار نیست.
رییس کمیته‌ی حقوق خصوصی مجلس با اشاره به بررسی لایحه‌ی حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی مجلس، توضیج داد: تا کنون تنها یک قانون 9 ماده‌ای در مورد حقوق کودکان و نوجوانان موجود بود که تمام مسایل و حقوق کودک را دربرنمی‌گرفت؛ اما اخیرا قوه‌ی قضاییه لایحه‌ای به هیات دولت ارسال کرده و از آن‌جا به مجلس و کمیسیون قضایی رسیده که بسیار جامع است.
وی با بیان این‌که در لایحه‌ی ارسالی، تمام مسایل مربوط به حقوق کودک دید شده، تصریح کرد: در این لایحه به مسایلی از جمله کودکان کار، کودک آزاری، بزه‌کاری اطفال، تکالیف والدین در بحث حقوق کودک، وظایف سازمان‌ها و نهادهای حمایتی کودک و نوجوان و غیره اشاره شده و حتی موضوع بزه‌دیدگی اطفال در قالب کودکان در معرض بزه و خطر نیز برای نخستین‌بار مطرح شده است.
اسفنانی در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می‌تواند دستگاه‌ها را به فعالیت ویژه در حوزه‌ی کودک ملزم کند، گفت: در لایحه‌ی مورد اشاره که مراحل پایانی بررسی را طی می‌کند، یک شورای عالی حمایت از حقوق کودک طراحی شده که به ریاست معاون رییس قوه‌ی قضاییه تشکیل می‌شود و اعضای دیگر آن جایگاه‌های بالای حاکمیتی در سطح وزرا و معاونین آن‌ها دارند.
سخن‌گوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یادآور شد؛ در این قانون سازمان‌های متعددی لحاظ شده‌اند که باید حقوق کودک را مورد مداقه قرار دهند و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، سازمان زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت و دستگاه‌ها، اشخاص و نهادهایی که در این مبحث بتوانند کارگشا و نقش‌آفرین باشند، اشاره کرد.

حمایت ویژه‌ی کمیسیون فرهنگی از رسانه‌های کودکان
عضو هیات رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی در ارتباط با تخصیص اعتبارات و حمایت از دستگاه‌های متولی کودکان توجه دارد، حمایت ویژه از رسانه‌های کودکان را نیز مورد توجه مجلس دانست.
سید‌علی طاهری در گفتگو با «خبرنامه‌ی کانون» در مورد ضرورت توجه ویژه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی به قشر کودک و نوجوان گفت: مخاطبان دستگاه‌هایی که در زمینه‌ی فرهنگی مسوولیت دارند، یک قشر خاص نیستند و آن‌ها باید برای تمام طبقات سنی و اقشار جامعه از جمله کودکان و نوجوانان برنامه‌ریزی داشته باشند. ولی با توجه به حساسیتی که طیف سنی کودک و نوجوان دارد، توجه ویژه و سرمایه‌گذاری در این خصوص تاثیرات مفید و قابل توجهی نیز خواهد داشت.
این نماینده‌ی مجلس بیان کرد: برخی دستگاه‌ها مانند وزارت آموزش و پرورش مسوولیت ویژه و خاص در حوزه‌ی کودک و نوجوان دارد و مابقی دستگاه‌ها و نهادها نیز باید به گونه‌ی مناسب خودشان را با مخاطبانی از اقشار و سنین مختلف جامعه تطبیق دهند.
وی در خصوص وظیفه‌ی نظارتی مجلس بر دستگاه‌های متولی حوزه‌ی کودک و نوجوان توضیح داد: مجلس بر دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ی کودک و نوجوان وظیفه‌ی نظارتی دارد و قطعا از دستگاه‌ها در این خصوص که برای مخاطبان عام و ویژه‌ی خود چه وظایفی انجام داده‌اند، توضیح خواهد خواست و لذا آن‌ها موظف هستند در برنامه‌ریزی‌های سازمانی‌شان به این مساله توجه جدی داشته باشند.
طاهری در ادامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را یکی از مراکز مهم و جدی در حوزه‌ی کودک و نوجوان برشمرد و درباره‌ی ارتباط کمیسیون فرهنگی مجلس با این مرکز گفت: یکی از دستگاه‌هایی که کمیسیون فرهنگی مجلس طی سال‌های گذشته از آن بازدید داشته و مسوولان آن نیز در کمیسیون حضور پیدا کرده‌اند، کانون پرورش فکری است.
عضوهیات‌رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در این جلسات و رفت‌و‌آمدها، دغدغه‌ها و چالش‌ها و فرصت‌های حوزه‌ی کودک و نوجوان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی از مسوولان متولی امور کودکان خواست از نگاه‌های سیاسی در عزل و نصب مدیران پرهیز کنند و یادآور شد: رفتار سیاسی به هدف متعالی دستگاه‌های مرتبط با کودکان آسیب می‌زند؛ آن‌ها باید در تعیین مدیران به کارآمدی و توانمندی افراد نگاه کنند زیرا برنامه‌ریزی برای قشر کودک و نوجوانی که آینده‌ی کشور را در دست می‌گیرد، نباید درگیر سلیقه‌های جناحی شود و این موضوعات درعزل و نصب‌ها اثرگذار شود.
طاهری در خصوص بودجه‌های حمایتی مجلس از مراکز مرتبط با کودکان تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی توجه ویژه در ارتباط با تخصیص اعتبارات و حمایت ازدستگاه‌هایی که در امر کودکان مشغول فعالیت هستند، دارد و مسوولان آن‌ها هم در ایام بودجه در مجلس حضور پیدا می‌کنند، گزارش عمل‌کرد ارایه می‌دهند و این مسایل در بحث بودجه مدنظر قرار می‌گیرد.
این نماینده‌ی مجلس با اشاره به حمایت ویژه‌ی کمیسیون فرهنگی از رسانه‌های چاپی مربوط به کودکان و نوجوانان، گفت: کمسیون فرهنگی جلساتی با روان‌شناسان حوزه‌ی کودک و نوجوان دارد؛ در این جلسات آن‌ها گزارشی از وضع موجود و نگاهی که در کشور در حوزه‌ی تربیت کودک و نوجوان وجود دارد، ارایه می‌کنند و این مسایل نشان می‌دهد کمیسیون در این حوزه دغدغه دارد.
سخن‌گوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تمام کسانی که به‌ویژه در موضوع کودک و نوجوان کار رسانه‌ای انجام می‌دهند، مورد رصد کمیسیون فرهنگی مجلس هستند و در جلساتی که در این خصوص برگزار شده، پیرامون مسوولیت مهمی که دارند، تذکراتی به آن‌ها داده شده است.

مجلس به دستگاه‌های مرتبط با کودکان بودجه‌ی ویژه بدهد
عضو کارگروه جمعیت و تعالی خانواده در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این‌که بسیاری از دستگاه‌ها در زمینه‌ی کودکان نقش و وظیفه پیدا می‌کنند، تصریح کرد: باید هر دستگاهی که متعهد به فعالیت بیش‌تر در حوزه‌ی کودکان شود، از منابع مالی بیش‌تری برخوردار باشد و این تعهد نیز از سوی مجلس مورد راستی آزمایی قرار گیرد.
جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با «خبرنامه‌ی کانون» به اهمیتی که کودکان و کودکان و نوجوانان در جامعه‌ی اسلامی دارند، اشاره کرد و گفت: کودک و نوجوان قشر مهم و تاثیرگذاری در جامعه هستند و در شرایطی قرار دارند که به هر صورتی تربیت شوند، آینده‌ی جامعه نیز بر همان منوال رقم خواهد خورد. بنابراین پرداختن به موضوع تربیت و پرورش آن‌ها از از اهمیت خاصی برخوردار است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: یکی از نقش‌های مهمی که می‌تواند در این رشد و جهت‌گیری موثر واقع شود، مقوله‌های فرهنگی و هنری است که به وسیله آن، کودکان و نوجوانان را مورد خطاب قرار می‌دهیم و آن‌ها را تربیت می‌کنیم؛ بنابراین بسیار مهم است که در برنامه‌ریزی دستگاه‌های تربیتی،آموزشی و فرهنگی، برنامه‌های متناسب با نیاز و سلیقه‌ی کودکان و با محتوای اصیل اسلامی‌ایرانی تولید شود.
وی با اشاره به تعداد دستگاه‌های دارای شرح وظایف در حوزه‌ی کودک و نوجوان تصریح کرد: باید کودکان را چه از طریق تولیدات تلویزیونی و سینمایی و چه در مدارس و مراکز آموزشی یا برنامه‌های کانون پرورش فکری به‌ گونه‌ای شایسته در معرض آموزش و تعلیم و تربیت قرار داد؛ بنابراین، بسیاری از دستگاه‌های موجود در این زمینه نقش و وظیفه پیدا می‌کنند.
جعفرپور یادآور شد: مجلس نیز می‌تواند با کمک کردن به دستگاه‌های متولی امر فرهنگ مانند وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، حوزه‌ی هنری، کانون پرورش فکری و حتی صداوسیما، آن‌ها را مکلف کند تا بخش قابل توجهی از بودجه‌شان را در مسیر صرف کنند و با گزارش‌گیری و نظارت بر نحوه‌ی عمل‌کرد این دستگاه‌ها، وظیفه‌ی خود را در قبال کودکان و نوجوانان انجام دهد.
وی در خصوص حمایت ویژه از دستگاه‌ها برای فعالیت در حوزه‌ی کودک توضیح داد: باید موضوعات مرتبط با کودکان به عنوان یک اولویت مطرح شود؛ یعنى هر دستگاهى متعهد شود بیش‌‌‌تر در این زمینه فعالیت کند، از منابع مالى بیش‌ترى برخوردار باشد و البته این تعهد مورد راستی‌آزمایى قرار گیرد که برنامه‌هاى ارایه‌شده ازسوى آن دستگاه، انجام شده است یا خیر؟
این نماینده‌ى مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام تنظیم بودجه، کودکان نیز مدنظر قرار می‌گیرند، گفت:
باید مساله‌ى کودکان و نوجوانان را به صورت برجسته جزو اولویت هاى اختصاص بودجه مطرح کنیم و بر همین مبنا نیز حساب‌رسى و نظارت صورت گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس ابراز امیدوارى کرد کمیسیون متبوعش، مساله‌ى توجه ویژه به کودکان و نوجوانان را به خصوص در برنامه‌هاى سال آینده و بودجه‌ى 94 و کمک هزینه هایى که براى دستگاه‌ها لحاظ مى‌شود، در نظر بگیرد.

توزیع ناعادلانه‌ى امکانات در سطح کشور، مشکل بخش کودکان
عضو هیات رییسه‌ى کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این‌که اعتبارات و تجهیزات در کشور به صورت تبعیض‌آمیز توزیع مى‌شود، ادامه‌ى این روند را باعث خسران نسل کودکانى دانست که در مناطق محروم زندگى مى‌کنند.
به اعتقاد وى این کار در آینده چالش‌هاى جدى براى کشور به همراه خواهد داشت.
جواد هروى در گفت‌وگو "خبرنامه‌ى کانون" با چگونگى عدالت آموزشى در کشور گفت: بر همگان واضح و مبرهن است که در رابطه با مناطق محروم و کم‌تر توسعه یافته و این که از چه شاخصه‌هایى در زمینه‌ى کودکان و به خصوص نخبگان کودک استفاده شده، گام‌هاى اساسى برداشته نشده و یکى از مشکلات اساسى جامعه، توزیع ناعادلانه امکانات و اعتبارات است.
این نماینده‌ى مجلس افزود: اعتبارات و تجهیزات به صورت تبعیض‌آمیز توزیع مى‌شود و از این بابت، نسلى که دچار خسران و زیان مى‌شود، نسل کودک است که قدرت دفاع از خودش را ندارد؛ اما قرار نیست از سوى مسوولان و سیاست‌گذاران نسبت به نسل و سنینى که قدرت دفاع از خود را ندارند، اجحافى صورت گیرد بل‌که باید پایه‌هاى فکرى را که در دوران کودکى تبیین مى‌شود، تقویت کرد.
هروى ادامه داد: سیستمى که امروز به کار گرفته شده و این روند و برنامه‌ریزى که توسط مسوولان تعقیب مى‌شود، با نگاه ایجاد شرایط مطلوب براى رشد کودک و تقویت فکرى و ذهنى او، همراه نیست.
وى با اشاره به ساختارهاى موجود در کشور تصریح کرد: ساختارهاى لازم براى عبور از دوران سنتى و نگاه سنتى در حیطه‌ى کودک و نوجوان طراحى نشده و ما هنوز نتوانسته‌ایم جایگاه شایسته و بایسته‌اى را براى دوران رشد فکرى کودکان مشخص کنیم و این را در تمام مناطق کشور تعمیم دهیم. نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: با رشد فکرى کودک و نوجوان که باید تابع شاخصه‌هاى خاص و متاثر از اعتبارات و امکانات لازم باشد، به گونه‌اى اعتدال‌آمیز برخورد نشده و بر همین اساس توزیع عادلانه‌اى از اعتبارات در سراسر کشور نیز محقق نشده است.
وى گفت: ساختارها غیر‌عادلانه است؛ توزیع امکانات به صورت نادرست و ناصحیح انجام مى‌شود و بنابراین، هرچه منطقه‌اى به شهرهاى بزرگ و مراکز اصلى کشور نزدیک‌تر باشد، امکانات بیش‌ترى هم به آن‌جا سرازیر مى‌شود.
هروى با اشاره به این‌که کتاب‌خانه در روستاها در ایده‌آل‌ترین حالت، یک کتاب‌خانه‌ى کوچک و محقر است، افزود این‌ها همان محرومیت‌هاست که در مناطق محروم وجود دارد؛ من معتقدم محرومیت سیاسى یا اقتصادى را مى‌توان جبران کرد اما شرایط جبرانى براى محرومیت فکرى وجود ندارد و اگر ما نتوانیم آن بخش از نسل آینده را که در مناطق محروم زندگى مى‌کنند، از فاکتورهاى فرهنگى و فکرى سیراب کنیم باید منتظر چالش‌هاى جدى در جامعه در آینده باشیم.
وى به مقایسه‌ى شرایط کودکان در کشورهاى توسعه‌یافته پرداخت و توضیح داد: امروزه این نگاه در دنیا حاکم است که اگر با کمبود منابع و امکانات هم مواجه باشند ولى در مورد کودک و نوجوان کم نمى‌گذارند و در توسعه‌ى فضاهاى لازم براى این قشر از تمام توان و ظرفیت خود استفاده مى‌کنند.
عضو هیات‌رییسه‌ى کمیسیون آموزش مجلس در مورد شرایط برنامه‌ریزى براى کودکان در کشور خودمان گفت: در کشور ما عکس این قضیه عمل مى‌شود؛ یعنى تمام تلاش مسوولان این است به سراغ مسایلى بروند که بازخورد تبلیغاتى دارد و طرح‌هاى بزرگ را چنان مجهز مى‌کنند که جاى خالى باقى نمى‌ماند؛ درحالى که مردم و خصوصا بچه‌ها در مناطق محروم، خالى از امکانات و تجهیزات هستند.
وى تاکید کرد: من معتقدم در کشور در این زمینه فقرى وجود ندارد ولى تبعیض قابل رویت به صورت جدى دیده مى‌شود و مادام که با این رویه پیش رویم، نتیجه‌ى منطقى، معقول و سنجیده نخواهیم گرفت.
این نماینده‌ى مجلس در مورد تلاش مجلس براى بهبود وضعیت کودکان از نظر قوانین مرتبط خاطرنشان کرد: اگرچه ورود مجلس به عنوان قانون‌گذار در این مسایل موثر است، اما تاکنون نیز از انجام این مهم غافل نبوده و قوانین بسیار زیادى در این حوزه داریم که اجرایى نمى‌شود.
هروى ادامه داد: بحث این نیست که قانون‌هاى لازم وجود ندارد، بل‌که مساله این است که چگونه قانون اجرا شود. قوانینى در کشور وجود دارد که در صورت اجرا شدن، قانون و عدالت در جامعه نهادینه خواهد شد؛ در واقع مشکل ما در اجراى قانون است نه در طرح، تدوین و نگارش قانون.
وى در پاسخ به این سوال که موضوعات مربوط به کودکان و نوجوانان در درجه‌ى چندم اولویت براى مجلس قرار دارد، گفت: اگرچه مجلس مى‌تواند در این زمینه موثر باشد اما نه به معناى این‌که تمام امور و برنامه‌هاى دیگر خود را کنار بگذارد و فقط بحث نظارت بر دستگاه‌ها و مراکز متولى امور کودکان را دنبال کند.
نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: مجلس به دلیل آن که نهاد نظارتى بر تمام ارکان کشوراست، نمى‌تواند تمام زمان و برنامه‌هاى خود را به بحث کودکان و نوجوانان تخصیص دهد اما به ضرورت موضوع مى‌تواند دستگاه‌هاى اجرایى مرتبط را در خصوص کم و کیف فعالیت‌هایشان در مورد کودکان مورد سوال و توضیح قرار دهد.

به دنبال قانون کاملى براى حمایت حقوق کودکان
عضو هیات رییس‌‌ى کمیسیون قضایى و حقوقى مجلس هم با اشاره به بررسى قانون جامعى تحت عنوان حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس، ابراز امیدوارى کرد ایران به زودى صاحب قانون متمرکز و جامعى در بحث کودکان شود.
سید حمیدرضا طباطبایى نایینى در گفت وگو با "خبرنامه‌ى کانون" با بیان این که در حقوق ایران به موضوع کودکان نیز توجه شده، گفت: این توجه در چند قانون دیده مى شود؛ به طور خاص در قانون مجازات اسلامى قسمت تعزیرات به بحث جرایم علیه کودکان پرداخته شده و در قوانین دیگرى نیز که با سرپرست خواندگى و نحو‌ه‌ى تعیین تکلیف کودکان فاقد سرپرست مناسب ارتباط دارد، قوانین خوبى تدوین شده است.
این نماینده‌ى مجلس با اشاره به این‌که در قوانین متفرقه‌ى دیگر نیز حقوق کودکان مد نظر قرار گرفته، از لایحه‌اى خبر داد که اخیرا در مجلس شوراى اسلامى تحت عنوان خاص حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مورد بررسى قرار گرفته و ابراز امیدوارى کرد با تصویب نهایى آن، به همه‌ى مسایل مورد نیاز کودکان پرداخته شود تا مانند بسیارى از کشورهاى دنیا قانون متمرکز و جامعى در بحث کودکان تهیه شود.
طباطبایى در خصوص اعتبارات اختصاصى به کودکان در بودجه، توضیح داد: توجه به کودکان در هیچ کشورى تحت عنوان بودجه‌ى خاص دیده نشده و نمی‌توان بودجه‌هاى خاصى به آن‌ها تعلق داد، ولى مثلا اگر در امور فرهنگى، برنامه‌ریزى مناسب انجام گیرد، قاعدتا به کودک هم توجه شده است؛ با این وجود، توجه به کودک و آینده‌ى او در قالب مباحث حقوقى، حمایتى و قانونى، کار شایسته‌اى است.
نایب رییس کمیسیون قضایى و حقوقى مجلس ادامه داد:  البته در مورد کانون پرورش فکرى که اختصاصا متولى کودک است مانند بهزیستى، باید به بودجه‌هایشان توجه ویژه شود و مجلس هم مى‌تواند دستگاه‌ها را ملزم کند تا بخشى از بودجه و فعالیت خود را به این موضوع اختصاص دهند.

کودکان مورد انواع حمایت‌های عرفى هستند
عضو هیات رییسه‌ى کمیسیون اجتماعى مجلس معتقد است که کودکان در کشور مورد انواع و اقسام حمایت‌هاى عرفى هستند، و حمایت‌هاى قانون از کودکان مورد تعدى و ستم در جامعه را جدى دانست.
فرج‌الله عارفى در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ى کانون "، کودکان را مورد حمایت قوانین نانوشته عرفى دانست و گفت: کودکان به دلیل شرایط و وضعیت خاصى که دارند مورد توجه همه اعم از والدین و مسوولان هستند و گروه‌هاى مختلف نیز به کودک نگاهى کاملا عاطفى و سرشار از محبت و حمایت دارند؛ لذا عرف این خط کشی‌ها را تعیین کرده و نیاز به قانون وضعى ندارد.
این نماینده در ادامه گفت: قانون براى حمایت از آن گروه کوچکى که قربانى هستند و به اشکال مختلف مورد تعدى قرار می‌گیرند، وظایفى معین کرده و مسوولان و دستگاه‌ها موظف به اجراى آن هستند؛ مثلا افراد نباید در سنین کودکى به کار گرفته شوند که در غیر این صورت، محدودیت‌هاى قانونى براى آنها تعریف شده و با آنها برخورد مى‌شود.
وى بیان کرد: قانون هم‌چنین سازمان بهزیستى را براى حضانت وحمایت از این کودکان آسیب‌دیده در نظر گرفته و سالانه اعتبارات قابل توجهى نیز به آن‌ها تعلق مى‌گیرد.
عارفى با بیان این‌که این گروه مورد تعدى و ستم در جامعه اندک هستند، حمایت‌هاى قانون از آن‌ها را جدى دانست و یادآورشد: حمایت قانون از کودکان آسیب‌دیده، جدى است و البته به صورت عرفى نیز افراد اهل خیر و کسانى هستند که خودشان در امور کودکان احساس وظیفه مى‌کنند، توجه ویژه‌اى دارند و با کمک‌هاى مالى، معنوى و آموزشى از این قشر حمایت دارند.
وى برخى از مشکلات موجود در سطح جامعه را به دلیل ضعف در اجراى قانون دانست و گفت اگر در سطح جامعه مشکلاتى وجود دارد یا تخلفى دیده مى‌شود، باید با آن برخورد کرد زیرا این مشکلات ناشى از ضعف و خلا قانونى نیست، بل‌که دستگاه‌هاى اجرایى عملکرد ضعیفى دارند لذا متولیان این عرصه باید بیش‌تر به مسایل حوزه‌ى کودکان بپردازند.
این نماینده‌ى مجلس در خصوص توجه مجلس به امور مربوط به کودکان توضیح داد: مجلس ضمن آن که وظیفه‌ى قانون‌گذارى دارد و باید مسیر حرکت و راه را براى دستگاه‌هاى اجرایى معین کند، لازم است نظارت کافى نیز بر دستگاه‌هاى اجرایى داشته باشد که ببیند تا چه اندازه قوانین مصوب در جامعه اجرا مى‌شود.
نایب رییس اول کمیسیون اجتماعى مجلس درباره‌ى تلاش مجلس براى توزیع عادلانه‌ى امکانات آموزشى، خاطرنشان کرد: اگرچه مجلس نمى‌تواند وارد جزییات شود و تنها وظیفه‌ى تصویب قوانین در حمایت از قشرهاى مختلف جامعه و دستگاه‌هاى اجرایى و دولت را دارد، اما مى‌تواند با بهره گیرى از ابزارهاى نظارتى در جهت عملیاتى و اجرایى شدن هرچه بهتر قوانین و برنامه‌ها تلاش کند.

براى توزیع عادلانه‌ى امکانات آموزشى تلاش می‌کنیم
عضو هیات‌رییسه‌ى کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس، مشکلات موجود در سطح جامعه در مورد کار کودکان، کودک آزارى و غیره را ناشى از عدم اجراى قانون دانست، نه کمبود یا نقص قوانین.
موسى غضنفرآبادى به "خبرنامه‌ى کانون" گفت: قوانین لازم براى تمام گروه‌هاى سنى و اقشار جامعه اعم از بانوان، مردان و کودکان در کشور وجود دارد که بر اساس آن‌ها حق قانونى و شرعى آن‌ها در نظر گرفته شده و حتى در قانون مجازات اسلامى و حقوق مدنى نیز موادى در مورد رعایت حقوق کودک حتى در دوران شیرخوارگى موجود است.
وى با تاکید بر این‌که مشکل خلاء قانونى یا نقص قوانین در مورد حقوق کودکان دیده نمی‌شود، تصریح کرد: حتى در مبحث کودک آزارى که در جوامع پیشرفته بشرى مطرح است، در قوانین کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این نماینده‌ى مجلس مشکلات موجود در سطح جامعه در مورد کار کودکان، کودک آزارى و غیره را ناشى از عدم اجراى قانون دانست و یادآور شد: مشکلاتى که در جامعه مشاهده می‌کنیم، به دلیل اجرا نشدن قانون است و این‌که نظارتى بر اجرا وجود ندارد و چنین نقاط ضعفى از سوى دستگاه‌هاى اجرایى است، نه به علت کمبود و نقص قوانین.
غضنفرآبادى در مورد توجه به جمعیت کودکان کشور در هنگام بودجه‌نویسى سالیانه ، توضیح داد :به جمعیت کودکان در بودجه‌نویسى توجه کافى مى‌شود؛ سالانه در هنگام تنظیم قانون بودجه، بخش عمده‌اى از اعتبارات به دستگاه‌هاى آموزشى مرتبط با سنین کودکى و نوجوانى هم‌چون آموزش و پرورش داده مى‌شود و توجه مجلس به موضوع مربیان پیش‌دبستانى که اخیرا صورت گرفت نیز نشانه‌ى همین امر است.
نایب‌رییس اول کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس در ادامه، با اشاره به تلاشى که براى ارسال امکانات آموزشى به اقصى نقاط کشور صورت مى‌گیرد، گفت: ممکن است در برخى نقاط امکانات آموزشى به صورت عادلانه توزیع نشده باشد، اما نهایت تلاش در این زمینه صورت گرفته و شاهد هستیم مجموعه‌هاى آموزشى در دور‌دست‌ترین نقاط کشور هم وجود دارد هرچند شاید استانداردهاى لازم را نداشته باشد ولى گمان نمى‌کنم کسى در کشور به سبب موجود نبودن امکانات آموزشى از تحصیل محروم باشد.

به فکر کودکان مناطق  محروم و دورافتاده باشیم
یک عضو هیات رییسه‌ى فراکسیون جوانان مجلس در مورد توزیع عادلانه‌ى امکانات آموزشى و فرهنگى براى کودکان در کشور، مى‌گوید که در این زمینه عدالت برقرار نیست: در شرایطى که شهرهاى بزرگ و مراکز استان‌ها به نوعى از امکانات برخودار هستند ولى کودکان مناطق دور افتاده و محروم بهره‌اى از امکانات آموزشى و فرهنگى ندارند.
غلامرضا نورى در گفت وگو با "خبرنامه‌ى کانون" کودکان و نوجوانان را قشرى دانست که در ساختار کنونى و آینده‌ى کشور نقش ویژه و حیاتى دارند و گفت: کودکان، نوجوانان و جوانان امروز، آینده‌ى کشور را خواهند ساخت و بر همین اساس مجلس حساسیت‌هاى ویژه‌اى در این خصوص در ابعاد مادى و معنوى پى‌گیرى مى‌کند.
این نماینده‌ى مجلس شوراى اسلامى گفت :نظر مجلس در زمینه‌ى مادى، تغذیه‌ى سالم کودکان و نوجوانان است و هم‌چنین بر تغذیه‌ى مادران نیز تاکید دارد که بى‌ارتباط با سلامت کودکان نیست. مجلس این موضوع را همیشه با حساسیت دنبال مى‌کند و در بحث سلامت و یارانه‌هاى در نظرگرفته شده براى آن نیز سلامت کودکان، بهداشت و تغذیه آن‌ها از جمله موضوعاتى است که به صورت پررنگ دیده مى‌شود.
وى در مورد مسایل معنوى توضیح داد: مجلس در مسایل معنوى و فرهنگى نیز حساسیت خاصى دارد و از مسوولان مرتبط درباره‌ى محصولات فرهنگى که براى استفاده‌ى کودکان و نوجوانان تولید مى‌شود، گزارش می‌گیرد و پرورش فکرى و معنوى این قشر را با حساسیت دنبال مى‌کند.
نورى بیان کرد :جمهورى اسلامى ایران به دلیل آرمان‌هاى خاص و منحصر به فردش مورد تهاجم فرهنگ‌هاى بیگانه و منحطى است که قصد دارند نسل آینده‌ى ما را از مسیر صحیح و درستى که انقلاب و آرمان‌ها و مکتب اسلام در پیش گرفته و به دنبال هدایت جامعه و جوانان در آن مسیر بود، خارج کنند و اختلال و انحراف ایجاد کنند، لذا مسوولان باید هوشیار باشند و تاکید ویژه بر چنین موضوعاتى داشته باشند تا تدابیر و اقدامات لازم در مورد تغذیه‌ى فکرى و معنوى کودکان که آینده‌سازان کشور هستند، صورت گیرد.
وى ادامه داد: کشور ما در تولید محصولات فرهنگى به روز و مورد علاقه‌ى کودکان و نوجوانان به نقطه‌ى ایده‌آل نرسیده و این مساله کار و توجه و تمرکز بیش‌ترى را مى‌طلبد.
این نماینده‌ى مجلس تصریح کرد: کودکان و نوجوانان کنونى نیازها و اقتضائات خاص خود را دارند و لازم است کشور ما نیز در زمینه‌هاى آموزشى از وسایل آموزش، کمک آموزش، متدها و تکنولوژى‌هاى آموزشى مستقیم و غیرمستقیم بهره‌ى کافى داشته باشد و اجازه ندهد بدخواهان جامعه بتوانند از این مسیرها استفاده کنند.
وى تاکید کرد :متخصصان و کارشناسان باید با حمایت مدیران و مسوولان، مسیرها و تکنولوژى‌هاى آموزشى و تربیتى را با محوریت اصول فرهنگى و مکتب خودمان کاربردى کرده و آماده‌ی استفاده کودکان و نوجوانان جامعه قرار دهیم.
وى خاطرنشان کرد: اگرچه کشور در حوزه‌ى علوم انسانى مبانى و پایه‌هاى قوى دارد ولى از نظر کاربردى نتوانسته پیشرفتى در شان فرهنگ و مکتب‌مان داشته باشد. لذا در این حوزه باید فعالیت‌های جدی صورت گیرد، البته این اقدامات باید همه‌ی سنین و نسل‌ها را دربرگیرد ولی به‌خصوص در مورد کودکان و نوجوانان باید تمرکز و توجه بیش‌تری صورت گیرد تا بتوان فرهنگ اسلامی‌ایرانی را در نسل جدید جامعه تقویت کرد.
وی گفت: باید کودکان و نوجوانان به باورهای دینی و اعتقادی مکتب ایرانی‌اسلامی مجهز شوند تا شخصیت آن‌ها طوری پرورش پیدا کند که به‌راحتی بتوانند در مقابل تهاجمی که از نظر فرهنگی و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر روی این قشر انجام می‌گیرد، مقاومت کنند و شناخت دقیقی داشته باشند.
نوری تاکید کرد: مسوولان و برنامه‌ریزان نباید صرفا به برنامه‌ها و حرکت‌های ظاهری اکتفا کنند، بل‌که لازم است طرحی تهیه شود تا باورها و اعتقادات مکتبی و دینی  را به صورت نهادینه شده در فکر کودکان و نوجوانان و جوانان نفوذ دهیم تا آن‌ها در آینده به عنوان عوامل صادرکننده‌ی فرهنگ دینی و ملی ما در دنیا نقش‌آفرینی کنند.
 وی هم‌چنین بر ضرورت توزیع عادلانه‌ی امکانات تاکید کرد و توضیح داد: مثلا رسانه‌ی ملی که به عنوان یک بستر مطلوب در این مسیر تعریف می‌شود، در مناطق دورافتاده و محروم پوشش کافی ندارد و بسیاری از شبکه‌ها در مناطق روستایی دریافت نمی‌شود یا از کیفیت لازم برخوردار نیست که همین امر نمونه‌ای از عدم توازن و تعادل در توزیع امکانات فرهنگی است. وی در خصوص محورهای آموزشی نیز به مقایسه‌ی آن در شهرهای بزرگ و کوچک پرداخت و گفت: در زمینه‌های آموزشی و تکنولوژی آموزشی موجود در جامعه، تفاوت زیادی میان مناطق محروم و دورافتاده و شهرهای بزرگ وجود دارد و یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس نیز این موضوع است که تمام افراد جامعه و به خصوص کودکان مناطق دورافتاده و محروم بتوانند هم‌پای سایر کودکان و نوجوانان جامعه از امکانات برخوردار شوند. این نماینده‌ی مجلس هم‌چنین تاکید کرد: از دولت و حاکمیت انتظار می‌رود در توزیع عادلانه‌ی امکانات جدیت بیش‌تری به خرج دهند و نسبت به مردم مناطق دورافتاده نیز توجه بیش‌تری مصروف کنند و صداوسیما نیز تلاش داشته باشد تا پوشش امواج خود را در سراسر کشور و به طور کامل گسترش دهد. وی در خصوص تشکیل فراکسیون کودک در مجلس گفت: تشکیل فراکسیون به تنهایی نمی‌تواند مبنایی باشد که گمان شود با این کار، تمام معضلات و مشکلات حوزه‌ی مربوزه حل می‌شود. زیرا اثرگذاری فراکسیونی بستگی به جدیت اعضا، هم‌بستگی و انسجام و علاقه‌ی آن‌ها به موضوع، برنامه‌ها و موضوعاتی که دنبال می‌کنند، دارد و در عمل‌کرد و کارایی آن فراکسیون‌ها نقش دارد.
نوری افزود: در مجلس فراکسیون‌های بسیار موفقی وجود دارد که موجبات قانون‌گذاری‌ها یا نظارت‌هایی را فراهم می‌آورند ضمن آن‌که فراکسیون‌هایی که تشکیل می‌شوند ولی جدی گرفته نمی‌شود.

قوانین باید سایه‌ی حمایتی برای کودکان باشند
در همین‌حال، یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان این‌که قوانین مجلس باید در مسیری باشد که حداقل آسیب‌ها را برای کودکان در پی داشته باشد، یادآور شد:
درباره مواردى از حقوق و قوانین مربوط به کودکان که گرفتار سکوت قانون است، یا دولت باید لایحه ارایه کند یا نمایندگان طرحى تهیه کنند.
عباس قائد‌رحمت در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ى کانون "مجلس را داراى وظیفه‌ى قانون‌گذارى دانست که دستگاه‌ها بر اساس ریل‌گذارى آن عمل مى‌کنند و تصریح کرد: مجلس باید قوانین خود را به شکلى تنظیم کند که با اجراى صحیح آن از سوى دستگاه‌ها و نهادها، نیازهاى کشور تامین شود و یکى از این نیازها توجه به مسایل کودکان است.
این نماینده‌ى مجلس افزود: اگر کودکان در ابعاد آموزشى، پرورشى، معیشت، مسایل فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى و غیره مورد توجه قرار گیرند و براى آن‌ها سرمایه‌سازى و سرمایه‌گذارى شود، نتایج آن در آینده مشخص مى‌شود؛ زیرا این قشر سرمایه‌هاى سال‌هاى آتى کشور هستند که باید آینده و زمام امور کشور ر ا به دست گیرند.
وى تاکید کرد: هر اندازه در مورد قشر کودک و نوجوان قوى‌تر عمل شود، در آینده نیز موفق‌تر خواهیم بود و هرقدر ضعیف‌تر کار شود، کشور از پیامدهاى آن بى‌نصیب نخواهد ماند.
قائد رحمت با بیان این‌که مجلس وظیفه دارد قوانین حمایتى از اقشار جامعه به ویژه کودکان و سالمندان وضع کند، ادامه داد: کودکان جزو گروه‌هایى هستند که سرمایه‌هاى کشور تلقى می‌شوند و اهمیت آن‌ها از سایر اقشار بیش‌تر است، لذا برخى مشکلاتى که اکنون در جامعه مشاهده مى‌شود مانند کودکان خیابانى، کودکان طلاق، بزه‌کارى‌هاى اجتماعى کودکان، سواستفاده افراد سودجو و گروه‌هاى فرصت‌طلب و غیره باید زنگ خطرى باشد تا قوانین مجلس در مسیرى قرار بگیرد که حداقل آسیب‌ها را براى جامعه‌ى کودک به همراه داشته باشد و بتواند آن‌ها را در سایه‌ى حمایت و امنیت قرار دهد.
وى یادآور شد: باید تلاش شود قوانین جامع و مانع در راستاى دفاع از حقوق کودکان وضع شود و اجراى آن هم تکلیفى است بر دولت و دستگاه‌هاى اجرایى مجلس نیز با بهره‌گیرى از ابزارهاى نظارتى خود مى‌تواند این کار را به صورت دقیق‌تر انجام دهد تا قوانین و مقرراتى وضع شده به خوبى توسط دستگاه‌ها اجرایى شود.
عضو کمیسیون اجتماعى مجلس با اشاره به این‌‌که در حال حاضر نیز قوانین در راستاى حمایت از کودکان موجود است، توضیح داد: برخى از این قوانین نیاز به اصلاح دارند، برخى بدون کاربرد هستند که باید با قوانین مترقى جایگزین شود و در مواردى هم قانون مسکوت بوده که در تمام این موارد لازم است مجلس ورودهاى به موقع و کارگشایى داشته باشد.
وى با بیان این‌که مجلس به تدریج این کارها را انجام می‌دهد، گفت: خروجى‌هاى مجلس در ارتباط با مسایل مختلف اجتماعى، سیاسى، امنیتى و… قابل رویت و مشاهده است و شاید بتوان گفت مجلس در هیچ دوره‌اى به اندازه دوره فعلى در تصویب قوانین فعال نبوده است.
قائد رحمت درباره مواردى از حقوق و قوانین مربوط به کودکان که گرفتار سکوت قانون است، خاطر نشان کرد: در مواردى که نیاز به اصلاح و ورود قانون داشته باشد، اگر دولت لایحه‌اى ارایه نکند، نمایندگان بر حسب وظیفه طرح تهیه مى‌کنند.
وى ادامه داد: در مورد موضوعات مختلف، هم دولت تکلیف دارد لایحه ارایه کند و هم مجلس باید فعال باشد و اگر دولت اقدامى نداشت، با تقدیم و ارایه‌ى طرح در موضوعات مختلف این خلاء را جبران کند.
این نماینده‌ى مجلس با تاکید بر این‌که قوانین و مقررات فعلى مطلقا علیه کودکان نیست، افزود: به عنوان مثال در خصوص اقدامات مجرمانه، قوانین خوبى وجود دارد و مشخص شده بر اساس قانون مجازات اسلامى باید چه اقداماتى صورت گیرد. وى بیان کرد :در مورد گروه‌هاى سودجو از کودکان که آن‌ها را به تکدى‌گرى، کارهاى سخت یا اعمال خلاف قانون مانند حمل و نقل مواد مخدر وادار مى‌کنند و سوژه‌ى برخى از سریال‌ها هم بود، قوانین مناسبى وجود دارد که ضمن حمایت از کودکان بى‌سرپرست، بدسرپرست و در معرض آسیب، با افراد و گروه‌هاى سودجو نیز برخورد قاطع دارد.
عضو کمیسیون اجتماعى مجلس هم‌چنین به لزوم تعامل میان دولت و دستگاه‌هاى اجرایى با مجلس اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌هاى متولى امور کودکان مى‌توانند در فصل بودجه‌ریزى با دولت تعامل کنند و پیشنهادهاى خود را در خصوص بودجه‌ها و اعتبارات لازم ارایه دهند و حتى اگر این موضوع در آن‌جا مغفول و مسکوت ماند، مجلس مى‌تواند براى تخصیص اعتبارات پیشنهاد دهد و تغییرات لازم را اعمال کند.

باید الویت با رشد فکرى کودک و نوجوان باشد
یکى دیگر از اعضاى ناظر مجلس در شوراى نظارت بر صداوسیما هم با تاکید بر ضرورت رسیدگى به مردم مناطق محروم، از دولت خواست توزیع عادلانه‌ى محصولات آموزشى را در اولویت قرار دهد.
مفید کیایى‌نژاد در گفت‌وگو با "خبرنامه‌ى کانون" یکى از وظایف مجلس را نظارت بر چگونگى هزینه کرد بودجه از سوى دستگاه‌ها خواند و گفت: برخى دستگاه‌ها، نهادها و موسسات با کمیسیون‌هاى ذى‌ربط در مجلس براى دریافت بودجه‌ى بیش‌تر رایزنى‌‌هایى دارند که البته مجلس نیز باید نظارت داشته باشد که این بودجه‌ها در کدام مسیر هزینه شد و آیا بر اساس برنامه و به صورت صحیح بوده یا غیرصحیح.
عضو کمیسیون فرهنگى مجلس گفت: بر همین اساس مجلس مى‌تواند دستگاه‌‌هایى را که متعهد به فعالیت در حوزه‌ى کودک شدند یا در شرح وظایف و فعالیت‌هاى آن‌ها چنین نکته‌اى وجود دارد، ملزم به رعایت و توجه ویژه در خصوص کودکان کند و با نظارت برعمل‌کرد آن‌ها نتیجه‌گیری کند اگر منابع مالی داده شده به این دستگاه‌ها به صورت صحیح هزینه و استفاده شده، قطعا در سال بعد افزایش داشته باشد و در غیر این‌صورت، تدابیر دیگری در نظر گیرد.
کیایی‌نژاد با تاکید بر این‌که هر برنامه‌ای که بتواند به رشد فکری کودک و نوجوان کمک کند باید در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: مساله‌ی فرهنگی در اولویت کشور است، هم‌چنان که مقام معظم رهبری در اولین روز امسال به اهمیت موضوعات فرهنگی اشاره کردند و این امر، دغدغه‌ی ایشان را نسبت به این امور می‌رساند که باید در اولویت نخست قرار گیرد.
این نماینده‌ی مجلس نیز خواستار توزیع عادلانه‌ی محصولات آموزشی و فرهنگی شد و توضیح داد: اگر چه مجلس در این خصوص نمی‌تواند نقشی داشته باشد ولی نمایندگان از دولت انتظار دارند اعتدال را به عنوان یک شعار مورد قبول، در کشور پیاده کند و به مردم مناطق محروم رسیدگی شود. زیرا محرومیت‌هایی در این مناطق وجود دارد که باید از نظر رسیدگی در اولویت باشند.

در حوزه‌ی کودکان نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم
یکی از اعضای هیات رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است مشکلاتی که در جامعه در عرصه‌ی کودکان و نوجوانان وجود دارد ناشی از نحوه‌ی اجرای قوانین و ضعف در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.
لاله افتخاری در خصوص تلاش فراکسیون زنان و خانواده‌ی مجلس در زمینه‌ی کودکان به "خبرنامه کانون" گفت: اقداماتی از جمله بررسی کنوانسیون حقوق کودک و تلاش برای از بین بردن اقداماتی که با فرهنگ ایرانی‌اسلامی، احکام شرعی و قوانین داخلی مغایر است، صورت گرفته و مورد بحث و بررسی بوده است، ضمن آن‌که به تناسب در کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز برای این قشر قوانینی تهیه می‌شود.
این نماینده‌ی مجلس ادامه داد: شورای فرهنگی‌اجتماعی زنان نیز اقدامات خوبی در جهت آموزش، بررسی مسایل کودکان و قوانین مربوط به آن‌ها انجام داده و در کمیسیون فرهنگی نیز گزارشاتی از نیازمندی‌های جمعیت کودکان و مسایل آن‌ها ارایه شده تا وکلای ملت نسبت به کم و کیف برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌ی کودکان و اقدامات صورت گرفته مستحضر باشند.
وی با انتقاد از این‌که جایگاه و قرار گاهی برای کودک در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اگرچه کارهایی در زمینه‌ی امور مرتبط با کودکان و نوجوانان در کشور انجام شده ولی جایگاه و قرارگاهی برای این قشر مهم وجود ندارد که بتواند فعالیت‌ها و برنامه‌ها را با فرهنگ ایرانی‌اسلامی مدیریت کند. سخن‌گوی فراکسیون زنان و خانواده در مجلس با تاکید بر اهمیت لحاظ مفاهیم مرتبط در فرهنگ ایرانی‌اسلامی در امر تربیت و فعالیت‌های مرتبط با کودکان، یادآور شد: اگرچه گاه در قالب گزارشاتی برای مجامع بین‌المللی به عدم رعایت شاخص‌های مرتبط با حقوق کودک در ایران اشاره می‌کنند ولی این شاخص‌ها ملاک عمل نیست، زیرا برخی از آن‌ها با آموزه‌های دینی، فرهنگ ایرانی، مطالب و دغدغه‌های مورد توجه مردم، نظر مقام معظم رهبری و حضرت امام چندان هم منطبق نیست.
عضو هیات‌رییسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس با اعتقاد بر این‌که مشکلاتی که در جامعه در عرصه‌ی کودکان و نوجوانان وجود دارد به نحوه‌ی اجرای قوانین، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی برمی‌گردد، توضیح داد: مجلس می‌تواند در بحث بودجه‌گذاری، نظارت و تصویب قوانین کارگشا بر حوزه‌ی کودک و نوجوان، تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد.

باید قوانین شفاف و به‌روز داشته باشیم
عضو فراکسیون زنان مجلس بر ضرورت تصویب قوانین به‌روز، جامع، مانع و غیرمبهم در مورد کودکان تاکید کرد و گفت: اهمیت سنین کودکی و نوجوانی باعث می‌شود که عرف، شرع و قانون در مورد این قشر توجه خاصی داشته باشد و تغییر شرایط و جدید شدن موقعیت‌های زندگی امروزی نیز نمایندگان را متوجه این نکته ساخته که باید قوانین به‌روز و جامع، و شفاف در مورد کودکان به تصویب برسانند.
مهناز بهمنی به "خبرنامه کانون" گفت که حالت ایده‌آل این است که عدالت در تمام عرصه‌ها اعم از معیشتی، آموزشی و فرهنگی در کشور وجود داشته باشد و دوری و نزدیکیه به این مراکز و شهرهای بزرگ تاثیری در این موضوع نداشته باشد ولی متاسفانه گاه شاهد هستیم ساکنان و به‌ویژه کودکان برخی شهرهای کوچک و روستاها فقز از امکانات فرهنگی و آموزشی حداقلی برخوردارند.
بهمنی به توجه مجلس در این زمینه اشاره کرد و گفت: مجلس در تصویب بودجه‌ها توجه لازم را به مناطق دورافتاده و محروم به‌ویژه در مورد آموزش و تحصیلات کودکان و نوجوانان دارد و نمایندگان این شهرها و حوزه‌های انتخابیه نیز در رایزنی با مسوولان و دولت‌مردان تلاش دارند آن‌ها را برای بهینه کردن شرایط در این مناطق متقاعد کنند.
 این نماینده‌ی مجلس با بیان این‌که هرچه امروز در مورد کودکان پیاده شود، نتیجه و اثرش در آینده مشاهده خواهد شد، ادامه داد: چگونه می‌توان در مورد نسلی که قرار است فردای کشور را مدیریت کند و سرنوشت‌ساز باشد، با کم‌توجهی یا نگاه تبعیض‌آمیز برخورد کرد؟ وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها متولی اصلی حوزه‌ی کودک تعریف شده‌اند و این نشان می‌دهد در گام نخست توجه خوبى از سوى قانون‌گذار وجود داشته و اگر بتوان این‌ نهادها را با بودجه‌ى کافى و برنامه‌ریزى مناسب تجمیع کرد، دغدغه‌ها در این حوزه کم‌رنگ خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادى مجلس با اشاره به این‌که مباحث مختلف مربوط به کودکان در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌هاى متعددى از مجلس مورد چکش‌کارى و بررسى و دقت قرار مى‌گیرد، یادآور شد: هربخش از امور کودکان در یک کمیسیون تخصصى مجلس مورد بحث واقع مى‌شود تا قوانین و مصوبه‌ها در این حوزه از استحکام، کارآمدى و دقت لازم برخوردار باشند؛ ضمن آن‌که فراکسیون‌هاى زنان و کودک نیز اهتمام متناسب را در این حوزه دارند.

اختصاص بودجه به کودکان، سرمایه‌گذارى است نه هزینه
عضو فراکسیون جوانان مجلس با بیان این‌که دستگاه‌هاى متولى امور کودک باید مورد بیش‌ترین نظارت و حساسیت باشد، گفت که در همین حال، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم به امور کودکان، هزینه نیست بل‌که سرمایه‌گذارى است.
محمد باقرى‌بناب کودکان و نوجوانان را قشرى دانست که به مانند لوحى سفید هستند و هر نوع برنامه و سیاست‌گذارى مسوولان و دست اندرکاران امر براى این قشر م‌ تواند در زندگى آن‌ها تاثیر قابل توجهى داشته باشد.
این نماینده‌ى مجلس به"خبرنامه‌ى کانون" گفت: اگر درامور مربوط به کودکان و نوجوانان کم‌توجهى یا بى‌توجهی شود، آن‌ها براى پر کردن خلاءهاى عاطفى، اطلاعاتى وارتباطى خود به را‌ه‌ها و کانا‌ل‌هاى دیگرى رجوع مى‌کنند که همین امر زمینه را براى انحراف آن‌ها از مسیر تربیتى صحیح و درست فراهم مى‌کند.
وى با بیان این‌که دستگا‌ه‌هاى متولى امور کودک باید مورد بیش‌ترین نظارت و حساسیت باشد، تصریح کرد: مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتى عالى وظیفه دارد در امور مربوط به کودکان و نوجوانان به عنوان اقشار پراهمیت و تاثیرگذار در آینده‌ى کشور، حساسیت ویژه داشته باشد و به طور دایم برنامه‌ى دستگاه‌هاى مرتبط را رصد کند تا اگر انحرافى در آن دیده مى‌شود، تصحیح شود زیرا کوچک‌ترین اشتباهات در مورد کودکان، تاثیرهاى طولانی‌مدت و بعضا غیرقابل جبرانى خواهد داشت.
عضو فراکسیون جوانان مجلس در مورد اختصاص بودجه‌ها و اعتبارات لازم به امور کودکان، یادآور شد: هر اندازه براى کودکان بیش‌تر سرمایه‌گذارى فکرى، مادى و معنوى صورت گیرد، خروجى‌هاى مفیدتر و مناسب‌ترى در آینده خواهد داشت و نسلى تربیت شده و فهیم آماده مى‌شود که به راحتى قابل اتکا و اعتماد هستند.
وى ادامه داد: مجلس مى‌تواند در هنگام تصویب بودجه‌ى سالیانه پیشنهاد دهد دستگا‌ه‌ها درصدى از بودجه‌ى خود را به ترویج برنامه‌ها و فعالیت‌هاى مرتبط با کودکان اختصاص دهند تا از این طریق بتوان مسوولیت در قبال این موضوع را بین همه‌ى دستگاه‌ها و موسسات تقسیم و آن‌ها را در این بخش فعال کرد.
باقرى گفت: تزریق بودجه براى انجام امور مربوط به کودکان مى‌تواند موجب اجراى برنامه‌هاى قدرتمند و صحیح، برخوردارى کودکان همه‌ى مناطق از امکانات و افزایش سطح کمى و کیفى کارها در این حوزه شود.
این نماینده‌ى مجلس افزود: بسیارى از برنامه‌ها و ایده‌ها براى کودکان نیازمند حمایت‌هاى ویژه است و دستگاه‌هاى مربوطه مى‌توانند در رایزنى با نمایندگان، آ‌ن‌ها را براى افزایش بودجه و حمایت متقاعد کنند؛ هرچند نمایندگان در وضع قوانین، تخصیص اعتبارات و نظارت بر دستگا‌ه‌ها، حساسیت خود نسبت به قشر کودک و نوجوان را نشان داده‌اند.

تهیه و تنظیم گزارش از: هانیه خاکپور، منتشر شده در ویژه‌نامه‌ی هفته‌ ملی و روز جهانی کودک مهر ماه 93