کد خبر: 242327
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
بازدید 1252
طوماری برای توقف جنگ

اعضای کتابخانه‌ی سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاهرود در حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مسلمان یمن بیانیه نوشتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، اعضای کتابخانه‌ی سیار روستایی شاهرود به همراه مربی خود در ویژه‌برنامه‌ی گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر شرکت کردند و در جمع مسئولین شهرستانی بیانیه‌ی خود را در حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان مسلمان یمن قرائت کردند.
به گفته‌ی محسن نظارت، این مراسم با همکاری مجتمع شهید موسی کلانتری و همیاری خوب اعضای کتابخوان روستاهای اردیان، قلعه نوخالصه، بدشت، سعدآباد و به همت اهالی خوب و ولایت‌مدار روستای دیزج با هدف گرامیداشت روز ملی مقاومت و دفاع از مردم مسلمان یمن برگزار شد.
در این آئین، کودکان و نوجوانان روستایی به اتفاق تنی چند از مسئولین محلی با حضور بیش از 750 نفر در گلزار شهدای روستای دیزج و امامزاده محمد(ع) این روستا، با نثار فاتحه و شاخه‌های گل یاد شهدا و امام شهدا را بار دیگر زنده نگه داشته و در حمایت از مردم مسلمان یمن به‌خصوص کودکان و نوجوانان یمن که زیر بمباران‌های رژیم آل‌سعود و استکبار جهانی مقاومت می‌کنند بیانیه‌ای را قرائت و طوماری برای توقف جنگ امضا کردند. 
در ادامه‌ی این مراسم رئیس اداره اوقاف شهرستان شاهرود حجت‌الاسلام مجیدی پیرامون ایثار و شهادت سخنرانی کرد و پس از آن خاطراتی از آزادسازی خرمشهر از زبان فرمانده هشت ساله‌ی دفاع مقدس سردار حیدری بیان شد.
اجرای سرود، برپایی جُنگ عمو حشمت و تجلیل از خادمان جوان امامزاده محمد(ع) دیزج از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
متن بیانیه به شرح زیر است:
اکنون در این فضای غبارآلود دود و آتش و خون که با کشتار بی‌رحمانه‌ی مسلمانان در یمن اعم از کودک و نوجوان و زن و مرد و سالمند گره خورده،  گویی جنگ و نا امنی، آوارگی و پناهندگی به زندگی مرسوم کودکان مظلوم یمنی و تاریخ معاصر کودکان فلسطینی پیوند خورده است. همان چیزی که سرزمین‌های دیگر منطقه خاورمیانه نیز در دوره‌ی اخیر چندان با آن بیگانه نبوده و نیستند و این فجایع در ابعاد و اشکال دیگر در کشورهایی مانند عراق و افغانستان هم اکنون نیز ادامه دارد. قربانی‌شدن کودکان در مناقشات نظامی و سیاسی کشورها، اساسی‌ترین و بدیهی‌ترین حق کودکان یعنی حق حیات آنها را نقض می‌کند. غیر انسانی بودن کشتار کودکان آنقدر بدیهی است که اثبات آن با استناد به معاهدات حقوقی بین‌المللی نوعی توهین به شعور و وجدان عمومی بشر است. با این حال یادآوری معاهدات بین‌المللی دولت‌های درگیر در مخاصمات مسلحانه، وجدان ناهوشیار جنگ‌طلبان سرمست قدرت، وهابیون و تکفیری‌ها را به چالش خواهد کشید. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: سعودی‌ها با تجاوز به یمن، خطا و اشتباه کردند و بدعت بدی را در منطقه بناگذاشتند. بنا بر معاهدات مختلف بین‌المللی، افراد غیر نظامی به ویژه کودکان و زنان باید از عوارض و پیامدهای زیانبار عملیات نظامی طرف‌های متخاصم مصون باشند. چنانکه بر اساس مفاد ماده 28 کنوانسیون جهانی حقوق کودک: «کشورهای عضو متعهد می‌شوند که هنگام مخاصمات مسلحانه‌ای که با کودکان ارتباط پیدا می‌کند مقررات حقوق بین‌المللی بشر دوستانه قابل اعمال را محترم بشمارند و احترام به مقررات مذکور را تضمین کنند»؛ اما آمارهای اخیر درباره کشته و مجروح‌شدن کودکان و نوجوانان مسلمان که همراه مادران‌شان در یمن به فرماندهی استکبار جهانی و سر سپردگی عربستان سعودی به خاک و خون کشیده می‌شوند حاکی از آن است که قریب به یک‌سوم از کشته‌ها و مجروحین را کودکان تشکیل می‌دهند با هیچ‌یک از اصول اخلاقی، انسانی و معاهدات حقوقی بین‌المللی و بشردوستانه سازگار نیست. در این راستا کودکان و نوجوان اعضای کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری شاهرود همانند سایر نهادهای بشردوستانه و حامی حقوق کودکان در جهان، ضمن محکوم کردن کشتار کودکان و نوجوانان و مسلمانان در این جنگ، خواهان اقدامات جدی بین‌المللی برای جلوگیری از تداوم فاجعه و توقف جنگ و انتقال افراد غیرنظامی به ویژه کودکان ونوجوانان و زنان به مناطق امن بوده و برداشتن محاصره و محدودیت‌های موجود در ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن را اقدامی عاجل و ضروری می‌داند.