مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی- بخش دوم

همزمان با هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی در قالب قصه‌گویی، مسابقه، معرفی‌کتاب و معرفی کانون، بازی شناخت کلمات و بیان بهترین جمله در مورد کتاب اجرا شد.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان

فضاسازی مرکز با محوریت کتاب، برپایی ایستگاه نقاشی متری، کارت‌پستال‌سازی، معرفی‌کتاب دیواری، اهدای کتاب با مشارکت کتابخانه سیار روستایی کانون دامغان، برگزاری آموزش آیین‌نگارش با مشارکت مدرسه‌ی محراب، برگزاری جنگ جوانه‌ها با مشارکت کانون معراج، معرفی کتاب‌خوانان برتر مرکز، برگزاری جشن کتاب با هدف دعوت از والدین و اعضا.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان

برگزاری اولین نشست تخصصی کارآفرینی در حوزه‌ی کودک و نوجوان با هدف افزایش روحیه‌ی پژوهش و کتاب‌خوانی در کودک و نوجوان، برگزاری کارگاه طراحی جلد کتاب توسط اعضای کودک ونوجوان، برگزاری کارگاه‌های هنری نقاشی، سفال‌گری و خوش‌نویسی با موضوع «آداب و رسوم شهر من» در مدرسه‌ی پسرانه‌ی پدر.

 

مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی

همزمان با هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی در قالب قصه‌گویی، مسابقه، معرفی‌کتاب و معرفی کانون، بازی شناخت کلمات و بیان بهترین جمله در مورد کتاب اجرا شد.

در این‌روز میزبان 67 نفر از دانش‌آموزان پسر دبستان استقلال و مالک اشتر بودیم. این برنامه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به سمت کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفت.

تقدیر از اعضای برتر کتاب‌خوان از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی این مرکز به‌شمار می‌آید. در یکی از روزهای هفته، مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون ایوان‌کی در دبستان پسرانه‌ی مالک‌اشتر حضور یافتند و از امیررضا خادمی عضو پسر کتاب‌خوان در جمع همکلاسی‌هایش تجلیل کردند. همچنین از ستایش رضازاده عضو دختر کتاب‌خوان در مدرسه‌ی راهنمایی اندیشه با اهدای جایزه‌ای قدردانی شد.

در یکی از روزهای هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی در کارگاه خوش‌نویسی، کتابت جمله‌ای زیبا در وصف مطالعه‌ی کتاب به اعضا آموزش داده‌شد تا آنها اهمیت و جایگاه گسترده‌ی کتاب را در زندگی خود بیشتر احساس کنند.

 

مرکز فرهنگی‌هنری کانون آرادان

در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری آرادان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه کتاب به مدت یک‌هفته برپا شد. این نمایشگاه که به‌مناسبت هفته‌ی کتاب تدارک دیده شده‌بود با حضور مسئولین شهرستانی روز یکشنبه افتتاح و با همکاری آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی مدون، مدارس به‌طور منظم از این نمایشگاه بازید کردند.

یکی دیگر از بخش‌های این برنامه، بازدید از مرکز فرهنگی‌هنری کانون آرادان وآشنایی با نحوه‌ی فعالیت‌های آن با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بود.

از ویژگی‌های این نمایشگاه، حضور سه انتشاراتی ساویز ،هیربد و مرکز توسعه کتاب ایران بود که صاحبان یک خانواده فرهنگی و از بومیان گرمسار بودند.

گفتنی است در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که سعید افشار نادری فرماندار، امام جمعه، شهردار و بخشداران، فرمانده نیروی انتظامی، رییس اداره ورزش و جوانان، رییس آموزش و پرورش حضور داشتند، دو عضوکتاب‌خوان گرمساری با هدف آشنایی با زندگی «یوهان گوتنبرگ» مخترع چاپ، به اجرای برنامه پرداختند که مورد استقبال و تشویق بازدیدکنندگان قرار گرفته و از سوی فرمانده نیروی انتظامی و امام جمعه تجلیل شدند.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شاهرود

در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، مربیان مرکز شماره یک کانون شاهرود هر روز شاهد حضور دانش‌آموزان مدارس اطراف بوده و به اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی و هنری پرداختند. در مجموع 70 دانش‌آموز از دبستان ملائک، 35 دانش‌آموز از دبستان امام هادی و 40 دانش‌آموز از پیش‌دبستان ستارگان،40 نفر از دانش‌آموزان مدرسه آرین، 25 نفر از پیش‌دبستانی امید مادر و 90 نفر از پیش‌دبستانی چتر آبی،40 نفر از دانش‌آموزان دبستان نبی‌صادق، 110 نفر از دانش‌آموزان دبستان ملائک و پیش‌دبستانی گویش و 60 نفر از نونهالان پیش‌دبستانی شادان از مرکز شماره یک کانون شاهرود بازدید کردند و ضمن بازدید از کتابخانه با چینش کتاب‌ها بر اساس موضوعات و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری کانون آشنا شدند و مربیان نیز قصه‌های زیبا و شنیدنی تعریف کرده و مسابقه‌های مهیج  اجرا کردند. 

برگزاری جشن «از واژه تا بی‌نهایت» با شرکت 50 نفر از اعضای دختر و پسر مرکز از دیگر برنامه‌های مربیان در هفته‌ی کتاب بود. در این جشن زیبا که به‌منظور تجلیل از اعضای کتاب‌خوان مرکز پیش‌بینی شده بود برنامه‌های متنوعی از جمله سرود، روایت‌خوانی، مسابقات حضوری، اهدای جوایز به اعضایی که در فراخوان‌های رضوی در مرحله‌ی استانی مؤفق به کسب رتبه شدند و تجلیل از شش‌عضو دختر و پسر مرکز که بالاترین آمار کتاب‌خوانی را داشتند انجام شد.

 

مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود

به‌مناسبت هفته‌ی کتاب وکتاب‌خوانی، مدارس همجوار مرکز از کانون بهارستان بازدید کردند. در این بازدید که تعداد250 نفر از دانش‌آموزان مدارس گل‌یاس، فاطمه‌الزهرا و نبوت حضور داشتند، مربیان علاوه بر معرفی و آشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های کانون(عضویت، تمدیدعضویت و....)، به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور مانند قصه‌گویی، روخوانی‌کتاب، مسابقه، نمایش‌فیلم، نمایش‌خلاق و... پرداختند.

 

مرکز فرهنگی‌هنری کانون بسطام

در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، تعداد250 نفراز دانش‌آموزان مدارس بایزید، فاطمیه و امید از نمایشگاه «دوستی با یار مهربان» و فعالیت‌های مربیان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون بسطام بازدید کردند. این برنامه‌ها عبارت بود از: نمایش‌فیلم، مسابقه، قصه‌گویی، شعرخوانی و برپایی ایستگاه نقاشی با موضوع کتاب.

 

کتابخانه سیار روستایی کانون شاهرود و بسطام

«یک‌روز با یار مهربان» عنوان طرحی‌بود که برای سومین‌سال متوالی با  همکاری اداره آموزش و پرورش در سطح مدارس بسطام و روستاهای اطراف آن در تاریخ 25 آبان‌ماه به اجرا گذاشته شد. 

مربی کتابخانه سیار روستایی کانون شاهرود و بسطام نیز در راستای همکاری فی‌مابین به‌منظور آموزش دانش‌آموزان علاقمند به کتاب‌سازی و کتاب‌خوانی با مراجعه به روستاهای قلعه آقا عبدا...، قلعه میرزا سلیمان و چهارطاق پرو در جمع اعضا و دانش‌آموزان حضور یافت و علاوه بر آموزش نحوه‌ی آماده‌سازی کتاب، نکاتی را پیرامون اهمیت مطالعه و کتاب خوانی به ایشان یادآور شد.

 

کتابخانه سیار روستایی کانون گرمسار

مربی‌مسئول کتابخانه سیار روستایی کانون گرمسار عنوان کرد: کتاب و کتاب‌خوانی ازجمله مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ی فرهنگ است. ایشان تأکید بسیار زیادی بر انس با کتاب در میان همه‌ی اقشار به‌خصوص جوانان داشته و دارند.

اسماعیل قندالی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری با بیان راهکارهایی، ایجاد فضای کتاب‌خوانی در جامعه را نیز فریضه قلمداد می‌کنند که باعث طراوت فکری و روحی انسان‌ها می‌شود. براین اساس، به‌مناسبت آغاز هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، کتابخانه سیار روستایی گرمسار به دبستان شهید چمران در روستای یاتری رفت و برنامه‌های متنوعی چون امانت‌کتاب، معرفی‌کتاب، روخوانی‌ از کتاب «سردار احد»، نامه به رییس‌جمهور محبوب را اجرا کرد.

همچنین مربی‌مسئول کتابخانه سیار روستایی کانون گرمسار در دومین روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی به دبستان‌های حافظ و علامه‌طباطبایی در روستاهای رستم‌آباد و شه‌سفید رفت و به اجرای فعالیت‌هایی چون امانت‌کتاب، روخوانی‌ از کتاب «شکوفه‌ی لبخند» با هدف معرفی شخصیت حضرت آمنه(س) مادر پیامبراکرم(ص)، اجرای بازی و سرگرمی «دومینو» در قالب مسابقه‌ی حضوری، قصه‌گویی از کتاب «آی‌قصه‌قصه‌قصه» و بیان قصه «خالا و بالا»، اجرای طرح ادبی «نامه به رییس‌جمهور» پرداخت.

گفتنی است در دیگر مراکز فرهنگی‌هنری ثابت و سیار کانون پرورش فکری استان نیز برنامه‌های بازدید از مرکز و اجرای فعالیت‌های کتاب محور صورت گرفته است.