دیدار اعضای نوجوان با پدر علم بازیافت و پسماند کشور

اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان با قاسمعلی عمرانی پدر علم بازیافت و پسماند کشور، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، بیست نوجوان دختر و پسر مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان روز پنج‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال جاری با قاسمعلی عمرانی پدر علم بازیافت و پسماند کشور در سالن اجتماعات مؤسسه آرمان روشن این شهرستان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، اعضای نوجوان در این نشست، نخست در گزارشی که یکی از اعضای فعال بنیاد آرمان روشن ارائه داد با مفاهیمی مانند کمپوست، ورمی‌ کمپوست، بازیافت کاغذ و... آشنا شدند و در ادامه پروفسور عمرانی درخصوص حفظ محیط زیست، ویژگی‌های کمپوست، تفکیک زباله از مبدأ و چرایی این مسأله، مطالبی بیان کرد.

پدر علم بازیافت و پسماند کشور با معرفی کوتاهی از زندگی‌نامه‌ی خود و اشاره به سختی‌ها و مشکلاتی که در زمینه تحصیل با آن روبرو بوده از اعضا خواست تا می‌توانند کتاب بخوانند و هیچ‌وقت از مطالعه دست نکشند.

عمرانی اظهار داشت: در ضرب‌المثل اروپایی می‌گویند که «همه‌ی راه‌ها به روم ختم می‌شود»، ما در ایران می‌گوییم همه‌ی راه‌ها به مردم ختم می‌شود، پس باید آگاهی و دانش مردم را نسبت به حفظ محیط زیست و بازیافت زباله از مبدأ چه از راه آموزش و چه از راه جایزه و تشویق، بالا ببریم.

بنیانگذار ورمی‌کمپوست در ایران که رساله دکترای ایشان، شناخت کرم‌های کمپوست در ایران است، اظهار داشت: اصل کمپوست در کشور، اشتباه اجرا می‌شود؛ یعنی در بیوکمپوست، مواد زائد دیگری مثل پسماند لامپ‌ها، باطری‌ها و سایر مواد شیمیایی خطرناک، وارد کمپوست شده که آلودگی ایجاد می‌کند؛ در حالی‌که می‌بایست اصل بیوکمپوست بازیافت از مبدأ؛ یعنی در خانه‌های مردم باشد.

عمرانی در بخش دیگر سخنان خود برای اعضای نوجوان درباره‌ی داشتن استراتژی و راهبرد صحیح برای بازیافت و پسماندها سخن گفت.

پدر علم بازیافت و پسماند کشور در پایان با تأکید بر کمپوست خانگی و تفکیک زباله از مبدأ، آموزش در مدارس، جوامع محلی و مردم را راهگشای حل معضل زباله در ایران دانست و خاطرنشان کرد: ورمی کمپوست حاصل فعالیت بیولوژیک نوعی کرم خاکی با نام علمی Ei senia folida است و به تازگی هم یک ورمی کمپوست به نام خود ایشان با عنوان Ei senia omrani  ثبت جهانی شده‌است.

رضا شمس‌خانی رئیس بنیاد آرمان روشن نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور مربیان و اعضای نوجوان در این مؤسسه، گزارش کوتاهی از فعالیت‌های خود و اعضای بنیاد ارائه داد و از اعضا خواست تا به عنوان همیاران طبیعت و محیط زیست، آمادگی خود را در زمینه همکاری با مؤسسه آرمان روشن برای بازیافت و پسماند اعلام کنند.

در ادامه این نشست، اعضا و مربیان، سؤالات و نظرها و پیشنهادهای خود را از تشکیل کارگاه‌های تخصصی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری و اقدامات لازم در زمینه بازیافت زباله از مبدأ و... بیان کردند.

گفتنی است؛ پروفسور قاسمعلی عمرانی از اساتید برجسته و از پیشکسوتان فعال بهداشت محیط، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تحقیقات و محیط زیست دانشگاه و متخصص مواد زائد جامد و بازیافت(پسماندها) است.