دیدار اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری با استاندار

اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان، در دومین «هم‌آیند کرسی سخن» با استاندار، دیدار و پیرامون مسائل و مشکلات فردی و اجتماعی گفت‌وگو کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، محمدرضا خباز استاندار سمنان صبح یکشنبه یکم اسفندماه سال جاری در دومین «هم‌آیند کرسی سخن» با اعضای نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری، دیدار و گفت‌وگو کرد.

براساس این گزارش، مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان با اشاره به حضور اعضای نوجوان در صحنه‌های مختلف انقلاب، هدف از برپایی این ویژه‌برنامه را رفع چالش‌های ذهنی اعضای نوجوان عنوان و خاطرنشان کرد: در این دیدار و نشست صمیمی که به‌صورت پرسش و پاسخ برگزار شد، اعضای نوجوان، سؤالات خود را در حیطه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و دینی مطرح کردند.

استاندار سمنان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای نوجوان، از کانون پرورش فکری به‌عنوان مکانی مقدس برای تعلیم و تربیت یاد کرد.

خباز همچنین اظهار داشت: هزینه در کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، هزینه نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است.

استاندار سمنان در بخش دیگر سخنانش از اعضای نوجوان خواست تا با شرکت در نشست‌هایی مانند هم‌آیند کرسی سخن، خود را برای شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی، علمی، تجربی و مدیریتی کشور در آینده آماده کنند.

خدمت‌رسانی، اولویت مسئولان است

استاندار سمنان در پاسخ به پرسش عضو نوجوان نماینده شهرستان میامی مبنی بر اینکه «مهم‌ترین و بالاترین اولویت شما در زندگی چیست؟» گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که امنیت و خدمت‌رسانی را در آن مدیون خون شهدای انقلاب هستیم و اعتقاد دارم خدمت به مردم و جامعه باید نخستین اولویت‌های من باشد؛ چراکه هیچ‌چیز به اندازه خدمت به مردم، انسان را عزیز و سرافراز و ما را نیز در برابر شهدا شرمسار نخواهد کرد.

خباز در ادامه، خدمت‌رسانی به آحاد مردم را که این چنین نیکو پای انقلاب ایستاده‌اند، برای همه‌ی مسئولان مایه افتخار دانست.

آزادی بیان و اندیشه، دستاورد انقلاب اسلامی است

استاندار سمنان در پاسخ به سؤال دیگر نوجوانِ حاضر در نشست و اینکه «مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب چه بود؟»، آزادی بیان، اندیشه، اظهار نظر و انتقاد آسان در جامعه را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران برشمرد و در ادامه افزود: هم‌اکنون همه می‌توانند از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور به‌راحتی انتقاد کنند.

خباز با تأکید بر اینکه تخریب و انتقاد، دو مقوله‌ی جدای از هم است و توهین و تخریب خلاف قانون، گفت: مردم به‌راحتی می‌توانند با آزادی اندیشه و با خیال آسوده، نظرات منتقدانه خود را بیان کنند.

استاندار سمنان همچنین یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را استقلال عنوان و خاطرنشان کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، اداره امور به دست بیگانگان بود؛ اما امروز حتی مسئولان شهری و روستایی را خود مردم انتخاب می‌کنند و این نشان می‌دهد که در کشور ما استقلال وجود دارد؛ به این معنا که می‌توانیم کشورمان را اداره کنیم و فرد دیگری برای ما تعیین تکلیف نمی‌کند.

خباز با اشاره به اعضای نوجوان حاضر در نشست که نسل سوم جامعه هستند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی، اهداف فراوانی داشت و تا رسیدن به تمام این اهداف، فاصله زیادی باقی مانده‌است و به کمک کودکان و نوجوانان می‌توان به اهداف انقلاب دست یافت.

عالی‌ترین مقام استان گفت: آرزوی همه این است که در آینده کشور به خوبی پیش برود و اهدافی که امام راحل(ره) و شهدا برای آن تلاش کرده‌اند به ثمر بنشیند.

کسی حق ندارد کنسرت مجوزدار را به‌هم بزند

استاندار سمنان با بیان اینکه درباره برگزاری کنسرت‌ها باید پایبند قانون بود و کسی حق ندارد کنسرت دارای مجوز را به‌هم بزند، افزود: اگر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز برگزاری کنسرتی را بدهد باید آن کنسرت برگزار شود.

وی در ادامه تأکید کرد: مردم در کنسرت‌ها باید حرمت اسلامی را رعایت کنند تا خلاف شرعی اتفاق نیفتد.

خباز همچنین عنوان کرد: در گذشته، عده‌ای خودسر، هم سخنرانی‌ها و هم کنسرت‌ها را به‌هم می زدند؛ اما طبق طرحی جدید اگر فردی جلسه سخنرانی را که مجوز دارد برهم بزند، به دو سال زندان، محکوم می‌شود.

استاندار سمنان، طلاق را یکی از مغضوب‌ترین کارها در پیشگاه خداوند دانست و گفت: میانگین آمار طلاق در استان کمتر از میانگین کشوری است؛ اما باز هم این آسیب اجتماعی باید کاهش پیدا کند.

کتاب، اصلی‌ترین نیاز کودکان و نوجوانان عصر حاضر

خباز در پاسخ به این سؤال که «اگر نوجوانِ امروز بودید چه امکاناتی نیاز داشتید؟»، نیاز اصلی کودکان و نوجوانان را در حال حاضر، کتاب دانست و گفت: هیچ‌چیز جز کتاب برای کودکان و نوجوانان ضروری نیست؛ زیرا با مطالعه، می‌توان راه درست زندگی را پیدا کرد و این مطالعه‌ باید در برنامه‌ی روزانه یک نوجوان قرار بگیرد.

تغییر نگاه فرهنگی به کانون پرورش فکری کودکان در دولت یازدهم

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان اظهار داشت: در کشور باید همیشه به سمت جلو حرکت کنیم و یادمان نرود کشور، کجا بوده و امروز به کجا رسیده‌است.

جمال در ادامه افزود: به برکت دولت تدبیر و امید، نگاه فرهنگی به کانون پرورش فکری در کشور با رویکردی مثبت و تخصصی تغییر یافت.

وی با تأکید بر فرصت دادن به کودکان و نوجوانان برای اظهار نظر به‌منظور گسترش فضای نقد و تحمل در جامعه، یادآور شد: مباحث حقوق شهروندی که با استفاده از آن می‌توان کشور را به سمت توسعه و پیشرفت حرکت داد، بعد از سال‌ها رکود در دولت یازدهم احیا شد.

جمال با اشاره به شعار کانون پرورش فکری مبنی بر توزیع عدالت فرهنگی، عنوان کرد: کانون پرورش فکری با قدمت پنجاه‌ساله‌ی خود همواره به قشر کودک و نوجوان توجه داشته و با شاخص‌ها و مؤلفه‌های بسیار قوی، به دنبال استعدادیابی و رشد دادن کودکان و نوجوانان برای جهت‌دهی به اجتماع بزرگسالی است.

وی، نوجوانان را ظرفیت‌های آینده جامعه دانست و گفت: شخصیت افراد در سن نوجوانی شکل می‌گیرد و نوجوان مانند تخته سپیدی است که با قلم هرچه می‌توان بر لوح ضمیر آن، نگارش کرد و این نوجوانان در واقع همان آینده‌سازان کشور هستند.

گفتنی است؛ در این نشست امیر بینایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، حسن شکراللهی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان، کارشناسان ستادی، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری نیز حضور داشتند و در پایان از اعضای نوجوان گروه سرود «طلوع وطن» با اهدای لوح، قدردانی شد.