کودکان و نوجوانان، پادشاه سرزمین خود هستند

عصر ادبی «در گلستانه» و آیین تجلیل از برگزیدگان فراخوان شعر با حضور مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کشور در اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، ویژه‌برنامه‌ی «در گلستانه» و آیین تجلیل از برگزیدگان این فراخوان، با حمایت مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری و  به‌همت مهرناز نصیری کارشناس آفرینش‌های ادبی، عصر چهارشنبه چهارم اسفندماه سال جاری با حضور حسین علیجانی مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کشور، داوود یاراحمدی رئیس حوزه هنری استان، علی کیومرثی مدیر و محمدحسن فولادیان معاون امور مشتریان بانک کشاورزی، کارشناسان ستادی، مربیان، جمعی از اعضا و والدین در سالن آمفی‌تئاتر برادران شهید علومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد.

مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کشور اظهار داشت: باران و رنگین‌کمان خبری جز زندگی با طعم نان و مهربانی نمی‌دهد و لطافت بارش باران ادبیات و هنر در سرزمین ما و هفت‌رنگ رنگین‌کمانی فرهنگ‌مان در هزارتوی آداب و رسوم نیاکان‌مان در منظومه‌ی باورهای‌مان آشیانه کرده و چه خوش همسایگانی را در باورهای ما ایرانی‌ها که همه از جنس نور، رنگ و کلمات‌اند و در گلستانه‌ی شکوهمند، در سمنان و در ایران که لبریز و لب‌پَر است از کلمه، واژه، جمله، تصویر، رنگ و آتشی که بر دل می‌نهد.

علیجانی همچنین عنوان کرد: امروز مرا به میهمانی آتش برده‌اید تا تاریخ زیبایی ذهن شما خوبان در دل و جان من و دیگر میهمانان ثبت شود.

حال خوبِ هنر، مثل باران و باد است

مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کشور، حال خوبِ هنر را مثل باران و باد دانست که دوستی‌ها را در هوا می‌پراکند و در ادامه افزود: این حال خوبِ هنر، ادب است و رسم و آداب و رسوم که چون نوای نی چوپان از دشت‌های دور و هی‌هی ایشان به گوش می‌رسد و تا همین‌حوالی که ما را می‌برد به دلِ سیاه‌چادرها، لالایی‌ها، شادی‌ها و غم‌های یک ملت بزرگ که باران و رنگین‌کمان را دوست دارند.

علیجانی با اشاره به سوم اسفند، روز جهانی زبان مادری، از چاپ جدید دو اثر با عنوان «سرزمین من» و «زبان مادری» در حوزه‌ی ادبیات و هنر در مجموعه کانون پرورش فکری و همچنین انتشار آثار اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان در این دو کتاب، خبر داد.

وی تأکید کرد: آثار کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و صرفاً جنبه تزئینی و اینکه حالی را خوب کند، ندارد و در کانون پرورش فکری بر این باوریم که اینجا، آینده ایران است و هر مدیری، مسئولی، خانواده‌ای، فعالی و دلسوزی در عرصه‌ی خدمت به کشور، برای آینده‌پژوهی بایست به کانون پرورش فکری بیاید؛ چراکه کودکان و نوجوانان، فردای این سرزمین هستند.

کودکان و نوجوانان، پادشاه سرزمین خود هستند

علیجانی خاطرنشان کرد: اعضای کودک و نوجوان وقتی در کانون پرورش فکری قدم می‌گذارند با قهرمانانی به نام مربی روبرو شده و هریک به تنهایی پادشاه سرزمین خود شده‌اند.

مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کشور در بخش دیگر سخنانش با اشاره به خاطرات کودکی‌اش از حضور در کانون پرورش فکری، از تمامی کانونی‌ها خواست تا ابهت قهرمانی خود را حفظ کنند؛ چراکه اعضا آنان را قهرمانان بلامنازع زندگی خود می‌دانند و از آنان الگوبرداری می‌کنند.

علیجانی در پایان سخنانش، انتشار همزمان مهربانی و دانایی را کار ویژه‌ی کانون پرورش فکری برشمرد و با اشاره به نگاه مکتب اسلام و فرمایش حضرت رسول‌اکرم(ص) مبنی بر اینکه «شکستن یک شاخه‌ی درخت، شکستن بال فرشتگان است» از آنان خواست تا منتشرکننده‌ی این نگاه لطیف باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان نیز ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان در این عصر ادبی با اشاره به ویژگی‌های استان سمنان، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع برای کودکان و نوجوانان را مایه افتخار کانون پرورش فکری دانست.

جمال همچنین از حضور پرشور اعضا در این برنامه، ابراز خرسندی و از همکاری و همدلی مربیان و به‌ویژه همراهی خوب والدین اعضا قدردانی کرد.

مدیر بانک کشاورزی در استان سمنان ضمن قدردانی از مدیرکل کانون پرورش فکری، حضور در جمع مربیان و اعضای کانون پرورش فکری در عصر ادبی «در گلستانه» را یک روز خوب برشمرد.

در پایان این برنامه از فرزندان شهدای مدافع حرم پارسا قنبریان و فاطمه حسنی، اعضا و مربیان برگزیده فراخوان شعر «در گلستانه»، مدیرکل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کشور و کارشناس آفرینش‌های کانون استان، تجلیل و تقدیر شد.

گفتنی است؛ خوانش آثار اعضا و مربیان برگزیده فراخوان شعر، اجرای تصنیف و تک‌نواری عضو کودک، سرودخوانی اعضای کودک و نوجوان گروه شامرزا به گویش محلی، قرائت بیانیه هیئت داوران و... از دیگربرنامه‌های این عصر ادبی بود.