کانون؛ حرفه‌ای‌ترین نهاد فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

تعدادی از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سمنان طی بازدیدی از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری با فعالیت‌های این نهاد تخصصی در حوزه کودک و نوجوان، آشنا شدند.

به‌‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، 15 دانشجوی رشته آموزگاری دانشگاه فرهنگیان به‌همراه محمدرضا اسلامی مدرس ادبیات این دانشگاه از مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان بازدید کردند و با رده‌بندی کتاب‌ها و تنوع فعالیت‌های کانون آشنا شدند.

کانون پرورش فکری؛ حرفه‌ای‌ترین نهاد فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

مدرس ادبیات دانشگاه فرهنگیان در این بازدید با اشاره به اهمیت فعالیت‌های کانون، آن را حرفه‌ای‌ترین نهاد فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان دانست و فعالیت‌های آن را مکمل فعالیت‌های آموزش و پرورش برشمرد.

اسلامی در ادامه عنوان کرد: کانون پرورش فکری طی این سال‌ها تخصصی‌ترین فعالیت را هم در حیطه‌ی چاپ و انتشار کتاب و هم در حیطه‌ی فرهنگی و هنری در کشور انجام داده‌است.

وی در پایان تصریح کرد: این بازدید با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان و اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سمنان، به‌منظور آشنایی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان با ادبیات کودکان و شیوه‌های گوناگون قصه‌گویی، بهره‌گیری از تجربیات ادبی مربیان، آشنایی با شیوه‌های آموزش در کارگاه‌های فرهنگی، هنری و ادبی و شناخت شیوه‌های پرورش خلاقیت برگزار شده‌است.

مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در این بازدید ضمن خیرمقدم به دانشجومعلمان با تأکید بر اینکه معلم خلاق، معلم مؤفقی است، درخصوص نقش معلم در شکوفایی خلاقیت گفت: تمام انسان‌ها دارای قوه خلاقیت هستند، برخی در یک‌ زمینه دارای خلاقیت بیش‌تر و برخی در زمینه‌ای دیگر.

وی در ادامه افزود: خلاقیت می‌تواند به‌وسیله معلمان در دانش‌آموزان شکوفا شده و یا از بین برود. بنابراین، باید محیط و فضای مساعدی برای رشد و پرورش قوه خلاقیت دانش‌آموزان فراهم آورد.

جمال اظهار داشت: بی‌شک خلاقیت را نمی‌توان با فشار ایجاد کرد؛ بلکه باید به آن اجازه داد تا ظهور کند. همان‌گونه که کشاورز نمی‌تواند جوانه را از دانه بیرون بیاورد؛ اما می‌تواند شرایط مناسبی برای رشد دانه فراهم کند، درمورد خلاقیت هم همین‌شرایط صادق است، باید زمینه‌ای مساعد برای رشد و توسعه خلاقیت فرزندان و دانش‌آموزان فراهم آورد.

جمال در پایان تصریح کرد: هرکسی ممکن است در زمینه‌ای خاص خلاقیت داشته باشد از هرکسی در هر زمینه نمی‌توان انتظار خلاقیت و ابتکار داشت. باید این بسترها و علایق و زمینه‌ها را شناسایی کرده و زمینه رشد آنها را فراهم کرد.

گلنساء شاهی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان نیز با اشاره به تاریخچه‌ی کانون پرورش فکری و نیم‌قرن فعالیت درخشان در حوزه کودک و نوجوان، درخصوص نحوه‌ی عضویت، امانت و برگشت کتاب و امور مربوط به کتاب‌داری مطالبی برای دانشجومعلمان بیان کرد.

شاهی در ادامه افزود: معرفی‌ کتاب‌هایی مانند جزیره هزارداستان، سنگ‌های درخشان و... در زمینه ادبیات کودکان، روش‌های قصه‌گویی و نمایش خلاق، معرفی برخی از بهترین کتاب‌های داستانی تصویری کانون برای آشنایی بیشتر با روند کار کانون، بازدید از سالن آمفی‌تئاتر و بیان اهداف برگزاری کارگاه نمایش و نقد فیلم و ارتباط تنگاتنگ آن با ادبیات داستانی و... از دیگر برنامه‌های این بازدید بود.

گفتنی است دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توان‌مندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است.