کد خبر: 268660
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
بازدید 1293
هنر، اثر ماندگار خود را دارد

نشست تخصصی‌آموزشی مربیان هنری مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان برگزار شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نشست تخصصی‌آموزشی مربیان هنری مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان با حضور مامک یحیی‌پور رئیس‌گروه هنرهای تجسمی اداره‌کل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور، مهدی جمال مدیرکل کانون استان سمنان، مسئول حراست، کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی، کارشناس هنری و 18 مربی هنری مراکز فرهنگی‌هنری در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی‌هنری سمنان برگزار شد.

راه حل جذب نوجوان، رشد خود مربی است

رئیس‌گروه هنرهای تجسمی اداره‌کل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور، نوجوان به دنبال این است که دریافت‌های واقعی را جذب کند و بی‌شک وقتی مربی، پاسخگوی نیازهای یک نوجوان باشد در جذب این گروه از اعضا نیز اثرگذار خواهد بود.

یحیی‌پور در پاسخ به پرسش مربی مبنی بر برگزیده‌نشدن اعضا در مسابقه یا جشنواره، شرکت اعضا در مسابقه یا جشنواره‌ را هدف اصلی دانست و گفت: کسب رتبه ملاک نیست؛ بلکه مهم‌ترین هدف این است که اعضا با شرکت در جشنواره‌ها در واقع خودشان را نشان می‌دهند یا فعالیت‌ها توسط جشنواره‌ها معرفی می‌شوند.

خروجی فعالیت‌های هنری باید هدف‌گذاری‌شده باشد

رئیس‌گروه هنرهای تجسمی اداره‌کل آفرینش‌های هنری و ادبی کانون کشور با تأکید بر اینکه خروجی فعالیت‌های هنری باید هدف‌گذاری‌شده باشد، اظهار داشت: در انیمیشن، هدف‌گذاری اصل و مهم است.

وی در ادامه افزود: نور فضا یا محیط در انیمیشن بسیار مهم و حرکت حرف اول را می‌زند و آنچه این هنر را از هنرهای دیگر جدا می‌سازد همان حرکت است و باید مربی، مفهوم حرکت را با بیان داستان بسیار ساده‌ای به اعضا آموزش دهد.

یحیی‌پور، کارگاه پویانمایی را بیشتر مناسب اعضای نوجوان قدیمی دانست و گفت: انیمیشن را باید مرحله به مرحله؛ اما نه به روش خشک و دانشگاهی بلکه جذاب و مناسب سن نوجوان آموزش داد.

وی همچنین عنوان کرد: تکنیک باید در خدمت مفاهیم موضوع باشد و اعضا باید یاد بگیرند از تکنیک‌هایی که آموزش دیدند، استفادکنند.

یحیی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: تکنیک رنگ روغن در کارگاه های کانون پرورش فکری ممنوع است؛ چون حلال رنگ روغن، محیط را آلوده می‌کند و برای اعضا زیان دارد و بهتر است به جای آن اعضا برای نقاشی روی بوم از رنگ گواش یا آکرولیک استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به فضاسازی کاغذ نقاشی توسط کودک و دقت در نقاشی از چهره تأکید کرد: خوب‌دیدن، اصل طراحی است و کودکان و نوجوانان هرچه بیشتر ببینند بهتر تصویرسازی می‌کنند.

یحیی‌پور با اشاره به اینکه موضوع نقاشی‌ها باید نقش تربیتی مثبت داشته‌باشد، گفت: کارگاه چرخ نیز باید تلفیقی باشد و در کارگاه هم از چرخ و هم از دست استفاده شود تا خلاقیت در اعضا ایجاد و رشد کند.

وی در این نشست همچنین درخصوص تکنیک چاپ اسکراچ‌برد و طراحی با رنگ برای تقویت اعتماد به نفس در اعضایی که به‌تازگی به کارگاه وارد شدند، استاندارد تعداد اعضا در کارگاه‌های هنری، تفاوت کارگاه مربیان با یکدیگر، خلاقیت در جذب هنرآموز و پایداری اعضا در کارگاه‌ها، برگزاری جلسه توجیهی ویژه والدین قبل از شروع هر ترم، آگاه‌سازی والدین از اهداف و شیوه‌های اجرای کارگاه و پیشرفت عضو با استفاده از آرشیو آثار عضو و تهیه شناسنامه هنری، نصب آثار ضعیف و قوی اعضا بر پانل یا تابلوی هنری، رنگ‌نزدن آثار سفال اعضا و... مطلبی بیان کرد.

هنر اثر ماندگار خود را دارد

جمال ضمن خیرمقدم و قدردانی از تلاش مربیان توانمند هنری کانون استان، فعالیت هنری را ابزار مؤثری در جذب و نگهداری اعضا، هدایت و تربیت آنها عنوان و خاطرنشان کرد: برای هنر هرچه سرمایه‌گذاری شود بسیار ناچیز است؛ چراکه اگر به تاریخ برگردیم، هنر، اثر ماندگار خود را دارد.

وی در ادامه افزود: اثر هنر از زمان گذشته تاکنون محرز است، همان‌گونه که یک بیت شعر رودکی، نصربن‌احمد را از سمرقند پای پیاده به‌سمت بخارا تشویق کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان با بیان اینکه تنهاترین هدف در مسیر هنر، پرورش خلاقیت است بر توجه مربیان به جذب اعضای پسر نوجوان در کارگاه‌ها تأکید کرد.

جمال با اشاره به حفظ حرمت‌ها در مراکز فرهنگی‌هنری اظهار داشت: برقراری روابط در شأن و منزلت یک مربی باشد و مسئولین مراکز به تکریم مربیان کارگاه‌های هنری و ادبی توجه بیشتری داشته باشند.

وی همچنین بیان داشت: مراکز فرهنگی هنری در سراسر استان باید براساس نیاز بومی آن منطقه حرکت کنند و برای برگزاری کارگاه‌های هنری برنامه‌ریزی مناسبی داشته‌باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در ادامه با توجه به تعریف جایگاه مربی در استان و تقویت این جایگاه به دست خود مربیان، گفت: امروز بخش فرهنگ به‌ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان، مظلوم واقع شده‌است و باید تلاش شود تا این‌وضعیت، بهبود یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان در پایان ضمن پاسخ به پرسش‌های مربیان هنری در زمینه‌های مختلف از مربیان خواست تا با مطالعه وارد کارگاه شوند و با علم روز پیش روند.

راحله دانایی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون استان نیز در این نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد این واحد و مربیان هنری درخصوص برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی کارگاه‌های هنری با توجه به سطح توانایی‌های اعضا متناسب هر فصل، ارسال به موقع آثار فراخوان‌ها و مسابقات، مطالعه دقیق شیوه‌نامه‌ها توسط مربیان، توجه به برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به‌منظور تقویت اعتماد به نفس اعضا و تشویق آنها به شرکت مستمر در کارگاه‌ها و... مطالبی بیان کرد.

دانایی با تأکید بر آرشیو آثار اعضا و درجه‌بندی آن از مربیان خواست تا نسبت به تهیه شناسنامه ویژه اعضای هنری اقدام کنند.  

گفتنی است؛ تشکیل کمیسیون‌های تخصصی، برگزاری کارگاه عملی(خلق اثر با آموزش تکنیک جدید)، تحلیل آثار اعضای کودک و نوجوان، برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، تجلیل از مربیان هنری از برنامه‌های این نشست بود.