مربیان کانون پرورش فکری، سازنده روح بزرگ کودکان و نوجوانان هستند

نشست تخصصی قصه‌گویی ویژه قصه‌گویان بیستمین جشنواره قصه‌گویی در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، نشست تخصصی قصه‌گویی ویژه 90 قصه‌گوی جشنواره بیستم با حضور حسن دولت‌آبادی پژوهشگر تئاتر و مدرس دانشگاه، در قالب دو کارگاه آموزشی «شیوه‌های استفاده از متون کهن» و «نقش زبان بدن در قصه‌گویی»، دوشنبه ششم شهریورماه در تالار همایش مجتمع فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری سمنان برگزار شد.

قصه‌گویی عملی فعال برای بیداری مخاطبان

دولت‌آبادی در آغاز سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع قصه‌گویان بیستمین جشنواره قصه‌گویی استان سمنان با تأیید سخنان مهدی جمال مدیرکل کانون پرورش فکری این استان، اظهار داشت: اگر قرار است ایران را بسازیم باید کانون پرورش فکری ساخته شود؛ چراکه قصه‌گویی، عملی فعال برای بیداری مخاطبان است.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر، هدف از آموزش قصه‌گویی را افزایش و ارتقاء دانش و آگاهی مربیان برای انتقال مفاهیم ارزشمند به کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری عنوان و تصریح کرد: قصه‌گویی، هنر انسان است که این هنر سه فایده مهم آموزش شنیدن برای سنین 6 تا 17 سال، افزایش کتاب‌خوانی و کمک به اجتماع را داراست.

وی با بیان اینکه در کانون پرورش فکری، باید قصه‌گو بود و در انتخاب قصه مانند انتخاب پوشش و تنوع رنگ، دقت داشت، افزود: قصه‌گویی را بایست به‌عنوان یک ابزار بیاموزیم و قصه نیز برای خود ابزاری دارد که مهم ترین آن، نوع لباس و پوشش فرد قصه‌گو است.

دولت‌آبادی در ادامه تأکید کرد: قصه‌گویی هدف نیست، همان‌طور که تئاتر هدف نیست؛ بلکه امکان است، امکانی برای تأثیرگذاری بیشتر و ساختن جامعه و قصه‌گو در واقع یک بازیگر با پنج عنصر بدن، زبان، حس، تنفس، تمرکز و خلاقیت است.

وی همچنین با اشاره به تفاوت بین دیدن و نگاه کردن از قصه‌گویان خواست تا در کارگاه‌های قصه‌گویی از راه چشم با مخاطبان خود ارتباط برقرار سازند.

دولت‌آبادی در پایان سخنانش، مربیان را سازنده روح بزرگ کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: ارزش کار مربیان کانون پرورش فکری با هیچ متری قابل اندازه‌گیری نیست.

تهیه دفترچه قصه‌گویی، انتخاب قصه با شناخت و آگاهی، تناسب ساختار داستانی قصه، دارا بودن تم(موضوع)، طرح و داستان در قصه، وجود طرح داستانی ساده و تناسب آن با دایره واژگانی مخاطب، مناسب بودن قصه برای محیط و مخاطب، وجود ساختار قدرتمند مانند تیپ و شخصیت در قصه، توانایی بیان و ارائه قصه توسط قصه‌گو، قصه گویی با عروسک های خوراکی، پاسخ به شش پرسش «کی(چه‌کسی)، کِی(چه‌وقت)، کجا، چرا، چه‌چیز، چگونه» در  قصه، نقش زبان بدن و... از دیگر مطالب بیان‌شده در این نشست بود.

قصه پل ارتباطی گذشته به آینده

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان ضمن قدردانی از دولت‌آبادی برای هدایت قصه‌گویان جشنواره بیستم در این نشست، اثرات و نتایج مطلوب قصه‌گویی را تقویت مهارت شنیداری، کاهش فاصله بین نسل‌ها با هنر و فن قصه به‌عنوان پل ارتباطی گذشته به آینده و تنظیم رفتار مخاطب کودک و نوجوان برای ورود به عرصه‌های اجتماعی بزرگ‌تر برشمرد.

جمال همچنین از قصه گویی به عنوان یکی از ارکان پیوند دهنده روابط اجتماعی عنوان و خاطرنشان کرد: قصه‌گویی، فرصتی برای بیداری ذهن و هوشیاری در جامعه است.

مدیرکل کانون پرورش فکری استان سمنان اظهار داشت: در دوران گذشته و نبود امکانات و تکنولوژی معمولاً بزرگ‌ترها با فراخواندن کوچک‌ترها در شب‌های زمستان از قصه‌های قرآنی تا شاهنامه و دیگر مسائل را مطرح می‌کردند و این سنت اکنون به نسل جدید رسیده است.

گفتنی است؛ در کارگاه «نقش زبان بدن در قصه‌گویی»، حمیرا طاهری مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری شاهرود و خدیجه سلمانی مربی مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری دامغان به اجرای قصه‌گویی پرداختند و در ادامه، نقد و تحلیل قصه‌ها توسط دولت‌آبادی و برخی از قصه‌گویان انجام شد که توجه به نگاه عمیق و خوب‌دیدن در قصه‌گویی، تنوع در بیان، شناخت عمیق شخصیت‌ها، چگونگی تغییر صحنه‌ها، جایگاه حرکات دست و صورت در قصه، پردازش و خلاصه‌نویسی داستان‌ها، استفاده از توانایی‌های شخصی و ابزارهای ساده در حد امکان، توجه به لحن صدا، شروع، میانه و پایان داستان، متصل بودن اتفاقات و توجه به مخاطب و قانع کردن او، از نکات کاربردی و کلیدی آن بود.