هجدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی در استان سیستان و بلوچستان کار خود را آغازکرد

هجدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی در مرحله‌ی استانی با حضور قصه‌گویان در مجتمع استان آغازشد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، صبح امروز با حضور قصه‌گویان، هجدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی مربیان در مرحله‌ی استانی، کار خود را آغاز کرد.

در ابتدای کار این جشنواره، مدیرکل کانون استان در سخنانی ضمن خیرمقدم به مهمانان و قصه‌گویان، هفته‌ی ملی کودک را به حاضران تبریک گفت و برای کودکان و همه‌ی فعالان در این عرصه آرزوی سلامتی و توفیق کرد.

حسن معزی سپس در گذری کوتاه به پیشینه‌ی نخستین قصه‌های بشر اشاره‌کرد و افزود: قصه‌گویی که تاریخی به اندازه‌ی تاریخ بشری دارد، چگونه توانسته اهمیت خود را، در هر شرایطی، تا امروز حفظ کند و به عبارت دیگر ویژگی‌های ماندگاری یک قصه چیست؟

انتقال ارزش‌های جامعه، به نسل جدید، یکی از ویژگی‌هایی بود که معزی برای ماندگاری قصه بیان‌کرد و در این‌باره گفت: قصه‌ها می‌توانند ارزش‌ها و بنیان‌های ارزشی یک جامعه را به بهترین صورت، به آینده‌سازان منقل کنند و راه‌هایی نگه‌داری از این دستاوردها را به آنان بیاموزند.

وی، که در جمع مربیان، اعضا، مدیران مدارس و دانش‌آموزان سخن می‌گفت، " امیدواری مخاطب " را یکی دیگر از ویژگی‌های قصه دانست و اظهار داشت: وقتی قهرمان یک قصه پس از تحمل رنج و تلاش فراوان سرانجام به مقصود خود می‌رسد و امید خود را از دست نمی‌دهد، مخاطب قصه در ناخودآگاه خود، شعله‌ی امید را روشن خواهد دید.

معزی سپس به دلاوری‌های ایثارگران، در دوران دفاع مقدس اشاره‌کرد و افزود: چه کسی می‌تواند جانفشانی‌های این عزیزان را در قالب قصه بشنود و از آنها درس آزادگی، جوان‌مردی، شجاعت و پایداری را فرانگیرد.

پرورش حس زیبایی شناسی و تخیل در مخاطب از دیگر آثار قصه بود، که مدیرکل کانون برشمرد و افزود: انسان به طور ذاتی دوست‌دار زیبایی است و هر چیزی که انسان را در این مسیر قراردهد، مطلوب او خواهدبود، و چه چیزی بهتر از قصه می‌تواند این وظیفه را برعهده گیرد.

وی در ادامه‌ی بحث در مورد ویژگی‌های یک قصه‌ی خوب، به ایجاد حس خلاقیت و جست‌وجوگری قصه اشاره‌کرد و گفت: این کارکرد زمانی حاصل می‌شود که قصه در درون خود نقاط مجهول و گره‌افکنی داشته باشد و مخاطب را برای حل این بزنگاه‌ها به تکاپو و یافتن بهترین پاسخ‌ها وادارد.

معزی سپس ویژگی‌هایی نیز برای قصه‌گویان برشمرد که از آن جمله می‌توان به توانایی انتخاب قصه‌ی مناسب با سن و جنس و دامنه‌ی لغات مخاطب، برقرارکردن ارتباط با شنوندگان قصه و توجه به فکر و عاطفه‌ی آنان اشاره کرد.

مدیرکل کانون در بخش دوم سخنان خود ضمن تشکر از همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش استان و مدیران و معلمان مدارس، در طول هفته‌ی ملی کودک، خطاب به مدیران حاضر در جشنواره گفت: کودک دارای یک ماهیت طلایی است و این ماهیت با قرارگرفتن او در شرایط ویژه نمایان می‌شود که خوش‌بختانه این شرایط در کانون برای آنان فراهم است و کودکان در این محیط و بستری که برای رشد آنها فراهم شده، می‌توانند در مسیر تعالی قرارگیرند.

وی هم‌چنین به موفقیت‌های ملی و بین‌المللی اعضای کانون استان اشاره و از دانش‌آموزان حاضر در سالن دعوت‌کرد به کانون بیایند و از برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی کانون، در محیطی مناسب و در کنار مربیان با تجربه‌ی آن، استفاده‌کنند.

معزی در پایان اظهار امیدواری‌کرد که همه‌ی فعالان عرصه‌ی فرهنگ کودک و نوجوان، دست در دست یک‌دیگر، این عزیزان را به جایگاه واقعی خودشان برسانند.

پس از سخنان مدیرکل کانون، هجدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

قابل ذکر است در این دوره پنجاه قصه‌گو از بیست و هفت مرکز سراسر استان، در دو روز، به قصه‌گویی می‌پردازند که در پایان برگزیدگان، برای رقابت در مرحله‌ی کشوری، معرفی خواهندشد.

گفتنی‌است داوری این دوره را سه نفر از کارشناسان استان برعهده دارند که با توجه به معیارهای داوری، برگزیدگان نهایی را انتخاب می‌کنند.