برگزاری دو ویژه‌برنامه‌ی ادبی در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

دو ویژه‌برنامه‌ی ادبی با حضور مصطفی خرامان در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، دو ویژه‌برنامه‌ی ادبی با حضور مصطفی خرامان در کانون استان برگزار شد.

مصطفی خرامان، نویسنده‌ی کودکان و نوجوانان، در روزهایی که مهمان استان بود دو ویژه‌برنامه‌ی ادبی برای اعضا و مربیان ادبی برگزار کرد؛ وی ابتدا با حضور در جمع اعضای ادبی مراکز فرهنگی- هنری زاهدان به نقدهای نوجوانان در خصوص رمان " آرزوی سوم " پاسخ داد و در ادامه آموزش داستان‌نویسی را برای مربیان ادبی استان تدریس کرد.

در ویژه‌برنامه‌ی نخست که به نقد کتاب آرزوی سوم اثر خرامان اختصاص داشت وی با توجه به پرسش‌های حاضران در خصوص نام‌گذاری کتاب‌ها گفت: این بخش از کار معمولا با توافق ناشر و نویسنده انجام می‌شود.

نویسنده‌ی رمان " دختران علیه دختران " در خصوص انگیزه‌های نوشتن آرزوی سوم عنوان کرد: آرزو داشتن نه تنها چیز بدی نیست بلکه می‌تواند تلاش ما را برای رسیدن به خواسته‌هایمان بیشتر کند، اما آرزوهای دور و دراز ما را به جایی نمی‌رسانند به همین خاطر سعی کردم کتابی بنویسم و با پرهیز از نصیحت‌گویی ناکارآمدی این گونه آرزوها را نشان دهم.

خرامان سپس چگونگی نگارش صفحه‌های آغاز کتاب را از چالش‌های مهم نویسندگان دانست و معتقد بود یک نویسنده‌ی خوب برای این گزینه هوشمندانه عمل می‌کند زیرا بیشتر کتاب‌های موفق از همان صفحه‌های نخست مخاطب را جذب می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش " چگونگی انتخاب موضوع برای کتاب " گفت: گاهی اوقات نکته‌هایی به ذهن نویسنده می‌رسد که می‌تواند شروعی برای نگارش یک کتاب باشد اما باید توجه کنیم که فرهنگ و عرف جامعه هم محدودیت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند.

در ادامه نقدهایی مبنی بر آرزوی شخصیت‌های داستان و مناسب نبودن آرزوها با شخصیت‌ها، طرح جلد مناسب، زمینه‌ی تخیلی داستان، طولانی بودن داستان و... مطرح شد که خرامان به آنها پاسخ داد و خطاب به بچه‌ها گفت: نقدهای شما در نوشتن آثار بعدی به من کمک می‌کند و از شما به خاطر نظرهای خوبی که مطرح کردید، تشکر می‌کنم.

نویسنده‌ی کتاب " فرشته‌ها از کجا می‌آیند " در پایان این نشست به نوجوانان توصیه کرد: کتاب زیاد بخوانید زیرا افق‌های تازه‌ای پیش چشم شما قرار می‌دهد.

مصطفی خرامان در دومین روز حضور خود در استان یک دوره آموزش داستان‌نویسی برای مربیان ادبی برگزار کرد و در آن داستان و عناصر داستان را برای آنان شرح داد.