کد خبر: 250339
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
بازدید 7964
برنامه های هفته ی پژوهش در کانون فارس

مراکر فرهنگی هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در هفته ی پژوهش با اجرای برنامه های متنوع میزبان اعضا و دانش آموزان است.

 به گزارش روابط عمومی کانون فارس، در مرکز فرهنگی هنری آباده ضمن بیان مراحل مختلف تحقیق و پژوهش توسط مربیان، دانش آموزان مقطع راهنمایی به تحقیق پیرامون موضوعات مختلف پرداختند و نتیجه تحقیقات خود را در قالب نشریه نگاری ارائه کردند. همچنین اجرای مسابقه، برپایی کارگاه نجوم و معرفی کتاب های "حل علمی مسئله" ، "چگونه جشنواره علمی برگزار کنیم "و "چگونه پژوهش کنیم "از جمله فعالیت های اجرا شده در این روز در هفته ی پژوهش بود. 
مرکز شماره 4 شیراز نیز با دعوت از دانش آموزان به معرفی کانون، معرفی فعالیت پژوهشی، معرفی تعدادی از پژوهشگران و معرفی کتاب، روخوانی کتاب، مسابقه، کارگاه نقاشی و کارگاه ادبی پرداخت.
برنامه های هفته پژوهش با فعالیت هایی از قبیل معرفی کتاب" چگونه پژوهش کنیم" ، اجرای مسابقه ی" یک پرسش یک بغل دانایی" ، کارگاه پژوهش و نوشتن یک موضوع تحقیقی در مرکز شماره 2 صفاشهر برای دانش آموزان و اعضا در حال اجرا می باشد. در این برنامه دانش آموزان  به دو گروه تقسیم می شوند و در مسابقه ی حضوری ( تمامی سوالات طرح شده مربوط به تحقیق و پژوهش می باشد ) شرکت می کنند. برای بهره برداری بیشتر از این برنامه ابتدا ذهن دانش آموزان  با سوالات مطرح شده درگیر می شود و در ادامه مربی با توضیحاتی که در کارگاه پژوهش می دهد آنها را با نحوه ی تحقیق و پژوهش بصورت درست و اصولی  آشنا می کند.ارائه ی تحقیق توسط اعضایی که به کار پژوهش پرداخته بودند و نمایش فیلم از دیگر برنامه های مرکز شماره 2 صفاشهر است. 
هم زمان با هفته ی پژوهش مرکز شماره یک شیراز نیز میزبان کودکان و نوجوانان شیرازی است.
در این ویژه برنامه که با دعوت از  دانش آموزان مدارس همراه است، مدعوین ضمن آشنایی با کانون و برنامه های آن در ویژه برنامه ی هفته ی پژهش شرکت می کنند. این برنامه ها شامل پاورپوینت،آزمایش و تهیه سنگ رسوبی و پر کردن پرسشنامه مربوط به آزمایش می باشد.
برنامه های هفته ی پژوهش روز 23 آذر با برگزاری جلسه ی هم اندیشی تعدادی از معلمین ابتدایی در مرکز فیروزآباد شروع شد. در این جلسه مسوول مرکز فیروزآباد به نقش معلمین و مربیان در پرورش دانش آموزان تلاشگر و پژوهشگر اشاره کرد و کانون را با منابع غنی کتاب ها و مربیان با تجربه مکان خوبی برای استفاده ی معلمین و دانش آموزان در امر پژوهش دانست و خواستار ارتباط بیشتر معلمین با کانون شد تا در یک ارتباط متقابل بتوانند کودکانی متفکرو محقق پرورش دهند . قصه گویی، مسابقه، نمایش فیلم دانا و مانا می پرسند، کارگاه تحقیقات سی دقیقه ای ،ایستگاه آزمایش با آزمایش های ساده علمی و بازدید از نمایشگاه منابع تحقیقی موجود در کانون و آثار تحقیقی اعضا و..از برنامه های هفته ی پژوهش این مرکز است. که با حضور اعضا و دانش آموزان در حال برگزاری است.
به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش برنامه های مختلف فرهنگی،هنری وعلمی درکانون پرورش فکری کودکان وونوجوانان وراوی در حال برگزاری است.
برپایی نمایشگاه کتب مرجع وپژوهشی، بازدیداعضای کانون ازکارخانه ارده سازی طلای وراوی، اجرای فعالیت های فرهنگی،هنری وعلمی با محوریت پژوهش مانند:آشنایی نوجوانان با روش های اصولی تحقیق، معرفی کتب مرجع، وبلاگ نویسی، نقاشی، معرفی شخصیت های پژوهشگر از جمله برنامه های مرکز وراوی است.
اعضا و دانش آموزان در مرکز لارستان با مفهوم پژوهش و مراحل آن آشنا می شوند .سپس  یکی از مراحل پژوهش که منبع نویسی می باشد را به صورت عملی انجام می دهند.
برگزاری نمایشگاهی از آثار اعضای پژوهشگر، نمایش کلیپ در مورد کتاب و نمایش پاور پوینت مراحل پژوهش از دیگر برنامه های این هفته در مرکز لارستان است.
چیستان و بازی ،آشنایی با مراحل انجام یک پژوهش علمی با استفاده از طرح دیواری ،معرفی کتاب های پژوهشی،معرفی  علامه علی اکبر دهخدا به عنوان یک پژوهشگر،انجام چند آزمایش علمی برای اعضا با استفاده از کتاب های علوم من(درباره نیروی اینرسی/ خط کش محاسبه ای/ میزان سرعت)،آزمایش بقای دید توسط همه اعضا ،آموزش نحوه فیش برداری به بازدید کنندگان و فیش برداری عملی توسط کتاب های مرجع کانون توسط دانش آموزان از برنامه های مرکز شماره 1 داراب در هفته ی پژوهش است.
مرکز شماره شش شیراز در آغازین روز هفته ی پژوهش میزبان 40نفر از دانش آموزان بود. در این بازدید ابتدا به معرفی کانون و هفته ی پژوهش پرداخته شد سپس فیلم علامت سوال از سری فیلم های کانون به نمایش درآمد. بعد از آن دانش آموزان به دو گروه نشریه دیواری و سفرچراها تقسیم شدند که در گروه نشریه دیواری با استفاده از سری کتاب های "چگونه روی می دهد" چهار نشریه دیواری تهیه شد و در گروه سفر چراها، دانش آموزان به انجام مراحل پژوهش و پرسش و پاسخ در مورد دو موضوع پیشنهادی پرداختند.
برپایی نمایشگاه کتب علمی، قصه گویی، نمایش فیلم، روخوانی کتاب و معرفی کتاب توسط اعضا نیز از جمله فعالیت های مرکز فرهنگی هنری ارسنجان در هفته ی پژوهش است.