زندگی بدون کودکان بی‌خاطره است؛ از مردم غزه حمایت کنید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نامه‌ای به بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نوشته و در آن از اتفاق‌های فاجعه‌آمیز علیه مردم بی دفاع فلسطین به ویژه کودکان آن ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این پیام، سازمان ملل متحد را نهادی برآمده از اراده و آرزوهای صلح‌طلبانه‌ی ملت‌های جهان خوانده و خواستار اقدام‌های شایسته و به‌هنگام آن برای جلوگیری از وقوع جنگ‌های خانمان‌سوز و نسل‌کشی و فجایعی که به‌خصوص علیه کودکان در تمام نقاط جهان رخ می‌دهد، شده است.
وی با یادآوری تعهد دولت‌ها در زمان درگیری‌های مسلحانه بر اساس پیمان‌نامه‌ی جهانی حقوق کودک برای مراقبت و حمایت از کودکان و با توجه به پایمال شدن آشکار حق حیات کودکان در حمله‌ی به غزه، نبود هیچ حمایتی از کودکان ساکن آن و سکوت پرسش‌برانگیز مجامع بین‌المللی، از بان‌ کی‌مون پرسیده است که سازمان‌ملل برای متوقف کردن این نسل‌کشی، چه اقدام پیشگیرانه و مؤثری را سازمان‌دهی کرده ‌است؟
رژیم اشغالگر قدس طی روزهای اخیر با حمله‌های موشکی به مناطق مسکونی سرزمین‌های اشغالی و شهر غزه تاکنون صدها نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین را به خاک و خون کشیده است که در این بین تعداد زیادی از زنان، کودکان و نوجوانان ساکن این مناطق نیز قربانی این آتش‌افروزی غیر انسانی شده‌اند.   
مدیرعامل کانون در این نامه که به دفتر سازمان ملل متحد در تهران ارسال شده است با بیان‌این‌که  این تهدید‌های فاجعه‌بار و نادیده‌گرفتن حق حیات و امنیت کودکان در سراسر جهان هنگام درگیری‌های مسلحانه به ویژه‌ در افغانستان، عراق، سوریه، میانمار، نیجر و آن‌چه که در گوشه‌گوشه دنیا در حال رخ دادن است، بی‌تردید نه برای اولین و نه آخرین بار است که اتفاق می‌افتد، خطاب به بان‌ کی‌مون آورده است: عالیجناب! سلامت و امنیت کودکان در دیگر نقاط جهان نیز به بهانه‌های گوناگون در معرض خطر قرار دارد و با این‌که طبق پیمان‌نامه حقوق کودکان، آن‌ها حق دارند از امکان بازی، تفریح، آرامش و مشارکت در فعالیت‌های خلاق و فرهنگی، هنری برخوردار باشند، متاسفانه هم‌چنان سایه‌های ترس و دلهره و ناامنی، فقر و گرسنگی مزمن، مرگ زودهنگام و تجاوز علیه کودکان، زندگی بسیاری از کودکان دنیا را از روند طبیعی آن خارج کرده و امنیت، بهداشت و سلامت زندگی آنان را به خطر انداخته است. 
حاجیان‌زاده با این توصیف که زندگی بی‌کودکی، زندگی‌ای بی‌خاطره و بی‌رویاست و زندگی‌ای که گذشته‌ای قابل اتکا نداشته باشد، آینده‌ای روشن را نیز تجربه نخواهد کرد تاکید کرده است که کودکان بخشی مهم از زندگی جامعه بشری را تشکیل می‌دهند و به زندگی در جهانی صلح‌آمیز و عاری از جنگ و خشونت نیاز دارند و کودکی ریشه و سرچشمه زندگی بزرگسالی را شکل می‌دهد و آسیب و صدمه به این بخش نه تنها کودکان و آینده آن‌ها را دچار آسیب‌های جدی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌کند؛ بلکه آرزوها و آرمان‌های بزرگسالی را نیز مخدوش می‌کند. 
مدیرعامل کانون با یادآوری این تعهد بین‌المللی که کشورها و هم نهادهای بین‌المللی و پیمان‌نامه‌های جهانی موظف‌‌اند از حق حیات و آرامش و سلامتی کودکان فارغ از این‌که زندگی آنان به چه بهانه‌ای به خطر می‌افتد، حفاظت و صیانت کنند تصریح کرده است که باید همه‌ی تلاش خود را برای حفاظت از کودکان بی‌‌دفاع به‌کار برد و بی‌گمان ادامه‌ی این روند و تداوم تهدیدها، آینده‌ی زندگی انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.
وی در پایان این نامه از بان‌کی‌مون و سازمان ملل متحد درخواست کرده است با توجه به جایگاه و نقش بین‌المللی ویژه‌ی آنان، اقدامات شایسته‌ای را به طور اصولی و به‌منظور جلوگیری از عمیق‌تر شدن و ادامه‌ی این اقدامات نسل‌سوز سازماندهی کنند.
 متن کامل این پیام به شرح زیر است.

 بسمه تعالی

عالیجناب آقای بان‌کی‌مون
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد
با سلام و تقدیم احترام

مایلم مراتب نگرانی خود را نسبت به اتفاق‌های فاجعه‌آمیزی که این روزها علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در غزه و به‌خصوص کودکان بی‌دفاعش، به‌طورروز افزونی در حال شکل‌گیری است، اعلام کنم.
عالیجناب 
سازمان ملل متحد، برآمده از اراده و آرزوهای صلح‌طلبانه‌ی ملت‌های جهان است و شایسته است که برای جلوگیری از وقوع جنگ‌های خانمان‌سوز و نسل‌کشی و فجایعی که به‌خصوص علیه کودکان در تمام نقاط جهان رخ می‌دهد، اقدام‌های شایسته و به‌هنگام انجام دهد.
عالیجناب 
اذعان دارید که براساس پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان، دولت‌ها در زمان درگیری‌های مسلحانه، باید از کودکان مراقبت و حمایت کنند؛ اما این روزها با این‌که آشکارا حق حیات کودکان در حمله به غزه پایمال می‌شود و کودکان غزه از هیچ حمایت و مصونیتی برخوردار نیستند، با سکوتی پرسش‌برانگیز روبه‌روییم و این پرسش به‌طور جدی به ذهن می‌رسد که سازمان‌ملل برای متوقف کردن این نسل‌کشی، چه اقدام پیشگیرانه و مؤثری را سازمان‌دهی کرده ‌است؟

عالیجناب 
بی‌تردید این فجایع، نه اولین و نه آخرین بار نادیده‌گرفتن حق حیات و امنیت کودکان، هنگام درگیری‌های مسلحانه است. سلامت و امنیت کودکان در دیگر نقاط جهان نیز به بهانه‌های گوناگون در معرض خطر قرار دارد و با این‌که طبق پیمان‌نامه حقوق کودکان، آن‌ها حق دارند از امکان بازی، تفریح، آرامش و مشارکت در فعالیت‌های خلاق و فرهنگی، هنری برخوردار باشند، متاسفانه هم‌چنان سایه‌های ترس و دلهره و ناامنی، فقر و گرسنگی مزمن، مرگ زودهنگام و تجاوز علیه کودکان، زندگی بسیاری از کودکان دنیا را از روند طبیعی آن خارج کرده و امنیت، بهداشت و سلامت زندگی آنان را به خطر انداخته است. نگاهی کوتاه به رویدادهای افغانستان، عراق، سوریه، میانمار، نیجر و آن‌چه که در گوشه‌گوشه دنیا در حال رخ دادن است، نشان از تهدیدهای فاجعه‌بار علیه کودکان جهان دارد.
عالیجناب 
کودکان بخشی مهم از زندگی جامعه بشری را تشکیل می‌دهند و به زندگی در جهانی صلح‌آمیز و عاری از جنگ و خشونت نیاز دارند. کودکی ریشه و سرچشمه زندگی بزرگسالی را شکل می‌دهد و آسیب و صدمه به این بخش نه تنها کودکان و آینده آن‌ها را دچار آسیب‌های جدی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می‌کند؛ بلکه آرزوها و آرمان‌های بزرگسالی را نیز مخدوش می‌کند. زندگی بی‌کودکی، زندگی‌ای بی‌خاطره و بی‌رویاست. زندگی‌ای که گذشته‌ای قابل اتکا نداشته باشد، آینده‌ای روشن را نیز تجربه نخواهد کرد. کشورها و هم نهادهای بین‌المللی و پیمان‌نامه‌های جهانی موظف‌‌اند از حق حیات و آرامش و سلامتی کودکان حفاظت و صیانت کند و در این میان، فارغ از این‌که زندگی کودکان به چه بهانه‌ای به خطر می‌افتد، باید همه‌ی تلاش خود را برای حفاظت از کودکان بی‌‌دفاع به‌کار برد.

عالیجناب 
بی‌گمان ادامه‌ی این روند و تداوم تهدیدها، آینده‌ی زندگی انسان‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. از این‌رو، از جنابعالی و سازمان ملل متحد، با توجه به جایگاه و نقش بین‌المللی ویژه‌ای که دارید، انتظار می‌رود اقدامات شایسته‌ای را سازماندهی کنید و از عمیق‌تر شدن و ادامه‌ی این اقدامات نسل‌سوز به‌طور اصولی جلوگیری کنید.

با تقدیم احترامات فائقه
علیرضا حاجیان‌زاده
مدیرعامل کانون