آفرین‌گویی کانون به کارشناس مسئول و دو مربی فرهنگی و هنری استان قم

در مراسم آفرین‌گویی به مربیان و کارشناسان نمونه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،از مرضیه ثمرده حقیقی؛ کارشناس مسئول و مریم کریمی و محمد داستان؛ مربی فرهنگی و مربی هنری کانون استان قم تجلیل شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، 141 مربی، مربی مسوول، کارشناس و کارشناس مسوول کانون روز 30 مهر 1393 در آیینی که در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد، به عنوان کارکنان نمونه ستادی و استانی کانون سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
این منتخبان از میان 1200 نفر از کارکنان کانون - که در سامانه‌ی ارزیابی مربیان و کارشناسان کانون ثبت‌نام کرده بودند - انتخاب و به آنان از سوی مدیرعامل کانون لوح تقدیر و هدیه‌ی نقدی اهدا شد.
در این میان کارشناس مسئول و دو تن از مربیان فرهنگی و هنری کانون استان قم نیز عنوان نمونه‌ی کشوری را به خود اختصاص داده و از طرف مدیرعامل مورد تقدیر قرار گرفتند.
در آیین آفرین‌گویی - که امسال از آن با این عنوان نام برده می‌شد - مدیرعامل کانون فرصت را غنیمت دانست و در سخنرانی خود ویژگی‌های مربیان موفق کانون را تشریح کرد.
علیرضا حاجیان‌زاده ابتدا از تمامی مربیان و کارکنان کانون سراسر کشور به پاس تلاش‌های‌شان در برگزاری شایسته و پرنشاط هفته‌ی ملی کودک قدردانی کرد و گفت که مربیان توانمند، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کانون به شمار می‌روند.
وی سپس در ده بند جداگانه ویژگی‌های یک مربی موفق را برشمرد و از توانمندسازی مربیان از نظر دانش و مهارت در عرصه‌های مختلف به عنوان نخستین ویژگی یاد کرد چرا که به اعتقاد وی مربی اگر بخواهد انتقال دهنده یک مفهوم یا رفتار به اعضای خود باشد  باید در درجه‌ی بالایی از کمال قرار بگیرد و پی در پی خود را به روز کند.
مدیرعامل کانون در بیان دومین ویژگی که در مسیر همان عامل نخست قرار داشت، دایره‌ی توانمندی‌های مربیان را وسیع‌تر از توانمندی‌های دانشی و مهارتی دانست و تاکید کرد که خودسازی معنوی، تعبد، پای‌بندی به ارزش‌های اخلاقی، معنوی و اعتقادی از ویژگی‌هایی است که خوش‌بختانه مربیان کانون از آن برخوردار هستند و این امر به این دلیل اهمیت پیدا می‌کند که هدف ما از فعالیت در مراکز کانون  تنها پرورش هنرمند و نویسنده نیست بلکه می‌خواهیم بچه‌ها را مومن، متشرع و با ایمان بار بیاوریم.
انعطاف‌پذیری، همراه با خلاقیت و خودجوشی و تنظیم روابط با اعضا متناسب با شرایط مختلف و متفاوت روحی و نیازهای کودکان و نوجوانان سومین و تعلق و وفاداری سازمانی و علاقه به مربی‌گری و دوست‌داشتن این حرفه علی‌رغم کمبودها و مشکلات، چهارمین ویژگی یک مربی موفق از  منظر حاجیان‌زاده بود و وی درباره‌ی این آخری توصیه کرد که محیط کار را مانند یک خانواده تلقی و در جهت حفظ پایه‌های نظام و حیثیت خانواده کانون بیشتر تلاش کنیم.
مدیرعامل کانون در بیان پنجمین ویژگی یک مربی موفق دارابودن نشاط و شادابی در میان مربیان را با اهمیت تلقی کرد و گفت که این نشاط در فضای مراکز به تقویت روحیه‌ی امیدواری و رضایت‌مندی منجر خواهد شد. این ویژگی همیشه در مربیان کانون موج می‌زند و آن‌ها در تمامی عرصه‌ها مشوق یک‌دیگر هستند و به هم انرژی می‌دهند.
ششمین ویژگی مربی موفق به اعتقاد حاجیان‌زاده مهارت حل مساله و مشکل است و مدیرعامل کانون در توضیح این مساله یادآور شد که در هر محیط کاری مسایل و مشکلات پیچیده‌ای وجود دارد اما من سختی‌ها را عامل پیشرفت کانون می‌دانم چرا که همه‌ی ما در برابر این مشکلات تلاش می‌کنیم به سمت حل مساله پیش برویم و از نگاه منفی پرهیز کرده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
تعامل و ارتباط سالم با همکاران و مسوولان، دور شدن از اختلاف و کدورت، دوست‌داشتن یک‌دیگر و مهارت در برقراری ارتباط و تنظیم ارتباط‌های اجتماعی هفتمین ویژگی یک مربی موفق بود که مدیرعامل در یک سرفصل به آن اشاره و تاکید کرد که حاشیه‌های مخرب در هر محیط کاری ریشه‌ی کل مجموعه و روابط دوستانه را تخریب می‌کند به همین دلیل می‌توانیم هنرمندانه اختلال‌های احتمالی در روابط کاری را با دوست داشتن یکدیگر مرتفع کنیم.
حاجیان‌زاده در ادامه تاکید کرد که کانون و مربیان آن نمی‌خواهند که با بیان و نصیحت‌های مستقیم بچه‌ها را تربیت کنند به همین دلیل هشتمین ویژگی مربیان موفق از نظر من نقش الگویی آنان است. مربیان کانون از نگاه اعضا همیشه دوست‌داشتنی هستند وبه همین دلیل بچه‌ها آنها را الگوی خود قرار می‌دهند.
مدیرعامل کانون در بیان نهمین ویژگی مربیان موفق از نقش کانون در پرورش قوه تفکر و خردوزی کودکان و نوجوانان سخن گفت و یادآور شد که مربیان کانون همیشه از این دغدغه برخوردارند چرا که می‌خواهیم بچه‌ها را متفکر و آزاد اندیش بار بیاوریم و تنها به سرگرم کردن بچه‌ها مشغول نشویم.
حاجیان‌زاده در پایان سخنان خود دهمین و آخرین ویژگی مربی موفق را تبیین کرد و از مربیان کانون خواست که برای بچه‌ها و مخاطبان کانون برنامه داشته باشند و از روزمرگی بپرهیزند. وی افزود: برای اعضای کانون باید فرآیندی طراحی، و برنامه‌ریزی داشته باشیم و افق دید ما به سمت تربیت این کودکان برای 20 سال آینده کشور سوق پیدا کند.
بر اساس این گزارش در این آیین که با برنامه‌هایی مانند نقالی اعضای مرکز شماره 10 کانون تهران و قصه‌گویی حمیدرضا مردمی و طاهره بشیر (به زبان اشاره) از قصه‌گویان موفق کانون همراه بود، معاون فرهنگی کانون در سخنانی از مشکلات و سختی‌های انتخاب مربیان و کارشناسان موفق کانون سخن گفت و یادآور شد که برای رفع مشکلات گذشته سازوکارهایی را طراحی و اجرا کردیم تا معیارها دقیق‌تر و روشن‌تر ترسیم شود و از سویی دامنه‌ی انتخاب‌کنندگان را افزایش دهیم.
به گفته‌ی محسن فضلی، مرحله‌ای کردن انتخاب مربیان و کارشناسان و سپردن آن در مراحل اولیه به استان‌ها و مدیریت‌های تخصصی، ایجاد سامانه‌ی ثبت‌نام، توجه به جوهره‌ی اصلی فعالیت‌های کانون یعنی حفظ مقام و منزلت فرهنگ و هنر، یکسان‌سازی هدایای برگزیدگان و انتخاب کارشناسان حوزه‌های ستادی را (برای نخستین بار) از ویژگی‌های بیست و یکمین انتخاب مربیان و کارشناسان نمونه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برشمرد.
وی در عین حال توجه بیشتر به مربیان و کارکنان صدیق و بی‌ادعای کانون که خود را در معرض دید و قضاوت قرار نمی‌دهند را امری ضروری دانست و گفت که نباید از آنان غافل شویم بلکه باید از این همکاران بخواهیم که به این مسیر ورود پیدا کنند.
فضلی در همین حال افزود: این انتخاب‌ها مسوولیت منتخبان را در مسیر پیش‌رو سنگین‌تر و به اعتقاد ما انرژی‌های جدیدی را به مجموعه تزریق می‌کند.
بر اساس این گزارش در پایان این آیین در مجموع از 141 منتخب شامل 47 مربی مسوول، 33 مربی فرهنگی، 15 مربی هنری، 12 مربی ادبی، 4 مربی سیار روستایی، 4 مربی کتاب‌خانه پستی، 13 کارشناس و کارشناس مسوول استانی و 13 کارشناس و کارشناس مسوول ستادی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی شد.
همچنین کتابی با عنوان «آفرین‌نامه» شامل اسامی، تصاویر و ویژگی‌های این مربیان و کارشناسان نمونه کانون زیر نظر محسن فضلی معاون فرهنگی کانون و به کوشش سودابه امینی کارشناس مسوول این معاونت در اختیار حاضران قرار گرفت.
در این کتاب علاوه بر معرفی اعضای کمیته‌های انتخاب دو یادداشت از مدیرعامل و معاون فرهنگی کانون نیز منتشر شده است.
همچنین در این مراسم یاد و نام حضرت‌آیت‌الله محمد رضا مهدوی‌کنی رییس فقید مجلس خبرگان رهبری گرامی داشته شد.