مصاحبه رادیویی از مدیر کل کانون کردستان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

بنابراین گزارش ، به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان مصاحبه ای رادیویی با مدیر کل کانون انجام شد که برنامه " در شهر" انعکاس دهنده ی این مصاحبه بود .

سهیلا شیخی در پاسخ به سوال مجری در رابطه با علت نامگذاری 18 تیر به عنوان روز ملی ادبیات کودک و نوجوان گفت : روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با یاد مهدی آذر یزدی نویسنده ی مشهور کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب ، که پدر ادبیات کودک و نوجوان است ، نامگذاری گردید که البته از ایشان به عنوان بنیانگذار ادبیات نوین کودکان نیز یاد می شود . شیخی به تلاش های خالصانه ی مهدی آذر یزدی برای بازنویسی ادبیات کهن اشاره کرد و تاثیری که خواندن آثارش در کودکان و نوجوانان می گذارد را بسیار ارزشمند برشمرد و اضافه کرد از آنجا که بزرگترین لذت زندگی آذر یزدی کتاب خواندن بوده ، باید در این روز کودکان و نوجوانان را با کتاب مانوس تر کنیم و ما در کانون پرورش فکری این گام را بر می داریم .

 مجری برنامه "در شهر" از فعالیت های کانون در تابستان سوال کرد و شیخی از فعالیت های فرهنگی ، هنری و ادبی که در اوقات فراغت انجام می گیرد ، گفت و اضافه کرد  که در حال حاضر 16 مرکز فرهنگی ، هنری ثابت و 2 مرکز سیار روستایی در استان داریم که کارگاه های هنری انیمشن ، عکاسی ، خوشنویسی ، طراحی ، نقاشی و کارگاه های ادبی شعر ، داستان ، نوشتن خلاق در این مراکز برپاست .

شیخی در رابطه با روز ادبیات کودک و نوجوان نیز افزود که فعالیت های متنوعی در این زمینه اجرا می شود . از جمله نشست ادبی با اعضا ، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب ، برگزاری ویژه برنامه هایی مانند معرفی شخصیت پیر نیک اندیش قصه ها ، قصه گویی از قصه های خوب برای بچه های خوب و در برخی از مرکز در همین روز ویژه برنامه ی بزرگداشت یاد مهدی آذر یزدی برگزار می گردد و در این زمینه همکاران ما تلاش های قابل تقدیری هم داشته اند از جمله قصه های آذر یزدی به زبان کردی توسط دو نفر از مربیان ما ، ضبط و در کتاب آذر یاد که حاوی ده قصه باز آفرینی شده از ایشان است ، چاپ و درج شده است .

شیخی در رابطه با تلاش های صورت گرفته در زمینه ادبیات کردی برای کودکان به تلاش همکاران برای ترجمه ی کتاب خداحافظ راکون پیر که توسط یکی از همکاران ما به کردی ترجمه شده است و اضافه کرد که کتاب های دو زبانه فارسی و کردی در مراکز کانون موجود است و تعدادی از قصه های بومی و محلی نیز جمع آوری شده است .

مدیرکل کانون ، در پایان صحبت هایش با اشاره به ادبیات کودک و ویژگی های آن ، دوران کودکی را دوران کشف کردن برشمرد و بهترین وسیله را برای کسب تجارب کودکان مطالعه کردن کتاب های مناسب گروه سنی خودشان خواند و از کتاب ها به عنوان مرجعی برای پیدا کردن پاسخ سوال های کودکان و نوجوانان نام برد که کودکان و نوجوانان بتوانند با مطالعه منابع خواندنی درکشان از تجربه زندگی ، تولد ، دوستی و مهربانی بیشتر شود .

این مصاحبه رادیویی صبح روز 18 تیر ماه از برنامه "در شهر"  صدا و سیمای مرکز کردستان پخش گردید.