کد خبر: 233766
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
بازدید 2658
گزارشی از  برگزاری اولین جشنواره فرهنگی در کامیاران

اولین جشنواره فرهنگی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران و با حضور جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان،به دنبال چاره‌اندیشی برای پرکردن اوقات فراغت گروه نوجوانان و کودکان و فراهم‌آوردن آموزش و سرگرمی برای آنها و در راستای فراگیر کردن کتاب‌خوانی بین کودکان و نوجوانان مرکزی با عنوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران در سال 1344 راه‌اندازی شد.

تا پیش از بنیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران، برای ادبیات کودک و نوجوان جایی ویژه وجود نداشت و ادبیات کودک تنها شامل داستان‌هایی بوده که از طریق قصه‌گویی شفاهی به کودکان گفته می شد اما امروزه کانون دارای گسترده‌ترین شبکه‌ی کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان و نیز از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های این کودکان و نوجوانان در ایران به شمار می‌رود که بعد از انقلاب اسلامی به‌ عنوان نهادی دولتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امروزه بیش از 850 مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستائی و پستی در سراسر ایران دارد که اقدام به ارائه فعالیت‌های فرهنگی، هنری با مخاطبین کودک و نوجوان خود ارتباطی چهره به چهره و نزدیک برقرار کرده است.

کامیاران از شهرستان‌های با جمعیت بالای کودکان و نوجوانان است که خلاقیت و ابتکار آنها در برنامه‌ها و مسابقات مختلف ویژه رده سنی آنها ثابت شده است، در این راستا توجه و ساماندهی آنها در مراکزی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک امر ضروری است که باید به آن توجه خاص شود.

مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران در حاشیه برگزاری اولین جشنواره فرهنگی این کانون، اظهار داشت: این جشنواره اولین جشنواره فرهنگی به همت کانون است که با شعار «من به تنهایی برای حفظ فرهنگم کم هستم»، برگزار شد.

مهری اسدی اهداف برگزاری این جشنواره را احیای آداب و رسوم و فرهنگ اصیل جامعه عنوان کرد و افزود: جشنواره امروز تلفیقی از تمامی برنامه‌های آموزش داده شده در طول تابستان از جمله قصه‌گویی، لالایی، برگزاری مراسمات سنتی کردی، شناخت ابزار و موسیقی و لباس و صنایع دستی محلی و بازی‌های بومی و محلی و غیره است.

وی برنامه‌های این جشنواره را شامل سه بخش نمایشی، موسیقی و ادبی دانست و اضافه کرد: بخش نمایش تلفیقی از فرهنگ و مدرنیته بود که توسط اعضای نوجوان کانون برگزار شد.

اسدی ادامه داد: تک‌خوانی، تک‌نوازی و نواختن پیانو در بخش موسیقی و در بخش ادبی خوانش متن ادبی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این جشنواره است.

به گفته مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران، شوق و اشتیاق نوجوانان و کودکان حاضر سبب شد اعضای فارس‌زبان کانون هم با پوشش محلی کردی در این جشنواره حاضر شوند.

وی در ادامه در خصوص روند حرکت فرهنگ جامعه در کامیاران، اظهار داشت: متأسفانه امروزه بسیاری از آداب و رسوم با ارزش که نشان از تاریخ پربار ملت ما است، رنگ و بوی فراموشی به خود گرفته است.

اسدی یکی از دلایل رنگ باختن سنت‌ها در جامعه را ناشی از کاهش تعامل کودکان با همسالان و بخصوص خانواده‌هایشان دانست و افزود: در گذشته کودکان از همان ابتدا تعاملی بار می‌آمدند ولی امروزه حداقل تعاملات بین خانواده‌ها به حداقل رسیده است و این آسیبی است که به‌ عنوان بحران باید به آن پرداخته شود.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده کانون پرورش فکری کامیاران در زمینه احیای فرهنگ و سنت اصیل جامعه به خصوص در طول سه ماه تابستان، اضافه کرد: با هدف تأثیرگذاری و جلوگیری از مقاومت نوجوان و جوان در یادگیری، آموزش در کانون در همه زمینه‌ها به شیوه غیرمستقیم ارائه شده و مربیان این مرکز تلاش می کنند از شیوه‌های غیرمستقیم استفاده می‌کنند.

مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران ضمن اشاره به اینکه امروزه فرهنگ یکی از دغدغه های مهم و مورد تأکید مقام معظم رهبری است، افزود: ما به عنوان متولیان فرهنگ در جامعه باید تلاش داشته باشیم تا با اهمیت به برنامه‌های فرهنگی اصیل از میزان تأثیرگذاری فرهنگ غرب بر کودکان و نوجوانان کاسته و این‌گونه عرصه را به محصولات فرهنگی نامناسب تنگ کرده و آثار مخرب آنها را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه در خصوص شکاف فرهنگی ایجاد شده در میان نوجوانان و والدین آنها، اظهار داشت: برآورده کردن تمامی نیازها، رواج چشم و هم چشمی در خرید و در اختیار قرار دادن وسایل ارتباط جمعی مانند تلفن همراه، تبلت و لپ‌تاپ سبب توقعات زیاد از حد کودکان و فاصله گرفتن پیش از پیش فرزندان از خانواده‌ها شده است.

اسدی ارتباط‌های دنیای مجازی که امروزه در میان نوجوانان و جوانان رواج یافته را عامل انزوا و گوشه‌گیری آنان در اجتماع دانست، اضافه کرد: رسانه‌های جمعی سبب از بین رفتن ارتباطات سالم در میان نسل جدید شده است و این مهم تعامل با آنها در خانواده را دچار مشکل ساخته است.

مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران به وجود نیروهای خوب و با تلاش در بخش‌‌های مختلف کانون کامیاران اشاره کرد و افزود: رسالت حقیقی کانون، پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان است که آموزش غیرمستقیم یکی از دلایل تحقق این مهم در کانون است.

وی با بیان اینکه این مرکز کانون در تلاش است تا برنامه‌های فرهنگی خود را توسعه دهد، اظهار داشت: باید به دوران کودکی توجه ویژه‌ای داشت و اگر می‌خواهیم انسان‌هایی با فرهنگ، مومن و تاثیرگذار و پایبند سنت‌ها تربیت کنیم، باید آموزش‌های ما از همان دوران کودکی آغاز شود.

اسدی گفت: ایجاد شرایط مناسب برای رشد و هدایت صحیح کودکان  و نوجوانان و سوق آنان به سمت فرهنگ اصیل از اولویت‌های اصلی این کانون و یکی از اهداف مهم برگزاری این جشنواره است.

مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کامیاران در پایان با تاکید بر اینکه مسئولان و نهادهای مختلف به ویژه متولیان امور فرهنگی باید به مقوله آموزش در دوران کودکی و نوجوانی، اضافه کرد: امیدواریم که برگزاری اینگونه جشنواره‌های فرهنگی ادامه داشته و بتوانیم هر ساله از نظر کمی و کیفی آن را توسعه دهیم.