مسائل تربیتی آموزشی کودکان نیازمند بازنگری است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان گفت: مسائل تربیتی آموزشی در حوزه کودک و نوجوان نیازمند بازنگری است و برنامه‌ریزان این حوزه باید روش‌های خود را بازنگری کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، سهیلا شیخی دیروز در دومین جلسه کارگروه فرهنگی، اجتماعی کودکان و نوجوانان استان کردستان که در سالن جلسات آموزش و پرورش استان برگزار شد،اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیدایش ابزارهای جدید ارتباطی است که کودکان و نوجوانان نیز به استفاده از آن روی آورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه باید نحوه ابزارهای ارتباطی نوین به کودکان و نوجوانان یاد داده شود، افزود: لازم است که کارشناسان و برنامه‌ریزان ادارات مختلف استان راهکار و برنامه‌های خود را ارائه دهند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کردستان بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود و هجمه های فرهنگی یکی از اولویت های کاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه ابزارهای جدید ارتباطی است که کودکان و نوجوانان نیز به استفاده از آن روی آورده‌ اند.

شیخی یادآور شد: امروزه در جامعه ابزارهای ارتباطی نوینی وجود دارد که عدم آشنایی جوانان می تواند در انحراف آنها تاثیر گذار باشد و از این باید آموزش های لازم را در برخورد با ابزارهای ارتباطی نوین به کودکان ارائه بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: قصه‌گویی به عنوان یکی از برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان است که به روش‌های سنتی انجام می‌شد و با توجه به ورود تکنولوژی به زندگی مردم لازم است روش‌های سنتی را نیز به روز کرد تا جذابیت خود را از دست ندهند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: کودکان و نوجوانان نسل امروز و جامعه‌سازان آینده ما هستند و باید نحوه استفاده درست از ابزارهای فرهنگی مدرن را به آنها آموخت و نظارت و کنترل لازم برای استفاده مناسب از وسایل ارتباطی انجام شود.

شیخی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان بیشترین قشر جامعه ما را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در مسائل تربیتی و پرورشی برای کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اوقات فراغتی که در پیش داریم باید بتوانیم به بهترین نحو ممکن برنامه‌ریزی‌های متناسب با گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان را انجام دهیم و بیشتر به مسائل فرهنگی روی بیاوریم.

وی در پایان خواستار توجه و همراهی ادارات فرهنگی استان در راستای حمایت و ارائه راهکارهای مناسب برای برنامه‌ریزی مناسب در حوزه کودکان و نوجوانان شد.

کارشناس مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: به منظور توجه بیش از پیش به کودکان و نوجوانان و انجام فعالیت‌های موثر برای آنها به ویژه در حوزه نشر لازم است بانک اطلاعاتی جامعی از افرادی‌ که در زمینه نشر کودکان و نوجوانان کار می‌کنند داشته باشیم.

حمیدرضا پوررضایی افزود: دعوت از کارشناسان خبره و اساتید دانشگاهی مرتبط با حوزه کودکان و نوجوانان که بتوانند با همفکری و همیاری خود گام موثری برای برنامه‌ریزی در حوزه کودک و نوجوان بردارند ضروری است.

وی اضافه کرد: تاکنون نمایشگاه‌های کتاب متعددی در استان برپا شده اما باید سعی شود در این نمایشگاه‌ها از ناشران کودک نیز دعوت شود و امید است ادارات استان در این زمینه کمک‌های لازم را کنند.

رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز درادامه این جلسه گفت: تدوین فیلم کوتاه در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند عامل موثری در پیشرفت و تعالی آنها باشد که تعدادی از فیلمسازان فیلم کوتاه استان فیلم‌های کوتاه موثری برای کودکان و نوجوانان ساخته‌اند که آثار هنری آنها در جشنواره‌های مختلف نیز نمود داشته است.

مرادی افزود: گاهی اوقات تاثیرگذاری پخش یک فیلم کوتاه از سخنرانی‌های مختلف برای مخاطب موثرتر است و این مهم در حوزه کودک و نوجوان نیز بیشتر می‌تواند تاثیر خود را برجای بگذارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: امروزه شاهدیم که بسیاری از دیالوگ‌های فیلم‌های تلویزیونی در محاورات کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود بنابراین باید سعی شود برنامه‌های صدا و سیما را تقویت کرد تا بهترین تاثیر را بر روی کودک و نوجوان باقی بگذارد.

رئیس حوزه هنری کردستان یادآور شد: در زمینه فیلم‌های بلند کاری در حوزه کودک و نوجوان شکل نگرفته است، اما باید سعی شود با همگرایی، هم‌افزایی و همفکری زمینه برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان استان در راستای رشد و تعالی آنها انجام شود.

مرادی اضافه کرد: با سرمایه‌گذاری و تولید مشترک می‌توان شاهد پیشرفت‌های مطلوبی بود چرا که یک ارگان به تنهایی نمی‌تواند در حوزه کودک و نوجوان تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه کار فرهنگی زمانبر است و نیازمند هزینه، خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های فرهنگی را ارتقاء داد و سبک زندگی ایرانی اسلامی را نیز در خانواده‌ها ترویج کرد.

جمشید صلواتی کارشناس فرهنگی و هنری آموزش و پرورش در ادامه این جلسه افزود: کار اصلی آموزش و پرورش انتقال ارزش های فرهنگی به کودکان است و معلمان انتقال دهنده اصلی فرهنگ به دانش آموزان هستند.

وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب فرمودند، عرصه فرهنگ میدان جهاد است افزود: بنابراین امروز تهاجم فرهنگی خطر جدی برای نسل جوان ماست و ماباید با برنامه ریزی های مفید برای کودکان و نوجوانان آنها را از دام این حربه دشمن دور نگه داریم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه بیان کرد: ما باید برای آموزش کودکان و نوجوانان سرفصل تعیین کنیم که نیازهای کودکان و نوجوانان را شامل شود و عدم آموزش مهارت‌های زندگی موجب وقوع جرایم می‌شود و باید با آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور نگه داشت.

صمد مرادی افزود: امروزه خانواده‌ها به سمت و سویی می‌روند که کلاس‌های تقویتی درسی برای فرزندان خود را مهم‌تر از مهارت‌های زندگی می‌دانند در حالیکه آموزش مهارت زندگی باید در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: باید آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی را در سنین مختلف به کودکان و نوجوانان و جوانان آموخت و از کارشناسان این حوزه استفاده برد.

نماینده اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: ارتقای سطح مهارت‌های زندگی در کودکان امری موثر در تربیت درست آنها است و باید به این مسئله به خوبی توجه کرد.

ثریا مهتابی بیان کرد: والدین الگوهای عملی و رفتاری برای فرزندان خود هستند و باید تا حد ممکن والدین را نیز با روش‌های تربیتی درست و موفق آشنا کرد.

وی اضافه کرد: کمیته امداد امام خمینی در کانون‌های زیرپوشش خود دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی را متناسب با سنین مختلف برای جوانان و نوجوانان دارد و سعی می‌کنیم تا حد امکان و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ممکن این آموزش‌ها را پربار برگزار کنیم.

وی تقویت ایمان در کودکان و نوجوانان را نیز امری ضروری خواند و گفت: باید به بچه‌ها آموخت که داشتن ایمان عامل پیشرفت آنها و دوری از آسیب‌های اجتماعی است.

این مسئول تربیت را یک فرایند طولانی مدت برشمرد و گفت: نیاز است به صورت کارشناسانه در این زمینه برنامه‌ریزی کرد تا بهترین تصمیمات در حوزه کودک و نوجوان گرفته شود.

در ادامه این جلسه کارشناسان فرهنگی و نمایندگان ادارات آموزش و پرورش، بهزیستی، امور کتابخانه‌های استان، حوزه هنری، کمیته امداد امام خمینی و دادگستری استان کردستان نظرات و پیشنهادات خود را برای برنامه‌ریزی در حوزه کودک و نوجوان ارائه دادند.