کد خبر: 244059
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
بازدید 5984
گزارشی از  جشنواره شکوفه های قرآنی در مراکز کانون استان

مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان، به مناسبت ماه مبارک رمضان روز 21 تیر ماه همزمان با روز حجاب و عفاف، هشتمین جشنواره شکوفه قرآنی را در سنندج و اولین این جشنواره را با اجرای برنامه‌های متنوعی را برای کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، هشتمین جشنواره ی شکوفه های قرانی و سومین جشنواره ی هنری نیایش باران روز یکشنبه 21 تیر ماه در سنندج و همزمان در تمامی مراکز کانون استان با حضور جمع کثیری از کودکان و نوجوانان در تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار شد. 

 

همکاری مراکز سنندج در برگزاری هشتمین جشنواره شکوفه های قرآنی

کردستان،سهیلا شیخی افزود:این جشنواره همزمان با روز حجاب و عفاف با رویکرد های فرهنگی ، هنری ادبی برگزار شد.

مدیرکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کردستان گفت:این جشنواره در ماه مبارک رمضان را بهترین و ارزشمندترین فرصت برای آشنا و آگاه کردن کودکان ونوجوانان با فرائض دینی است.

شیخی انگیزه هر چه بیشتر در کودکان و نوجوانان نسبت به مسائل دینی، مذهبی و تربیتی، ترویج آئین های اسلامی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد و ادامه داد: جشنواره شکوفه های قرانی هرسال در ماه رمضان به منظور ترویج فرهنگ قرآنی و تقویت روحیه معنوی در بین اعضا کودک و نوجوان برگزار می شود.

وی عنوان کرد: ترویج ارزش ها و فرهنگ دینی و قرآنی همواره یکی از سیاست ها و برنامه های کانون پرورش کودکان بوده و هست و این جشنواره هم در این راستا برگزار شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان با بیان اینکه جشنواره امسال متفاوتر از سال های گذشته بوده است، اظهار داشت: جشنواره نیایش باران از جمله بخش های این جشنواره بود که با حضور کودکان و نوجوانان در قالب کارگاه های خوشنویسی، نقاشی و ادبی برگزار شده است.

فعالیت های اسلامی ماه مبارک رمضان در مجتمع فرهنگی هنری سنندج روانخوانی جزء سی ام قرآن ، روخوانی احادیث با موضوع روزه  و رمضان ، آشنایی با احکام ، قصه گویی قصه های قرآنی از جمله ی برنامه های ماه ضیافت الهی است .

مدیر کل کانون استان کردستان،این جشنواره  با هدف تقویت پرورش حس دینی و روحیه ی خداشناسی ، انس بیشتر اعضا با مفاهیم قرانی ، افزایش مهارت روانخوانی قرآن ،  تحکیم باورهای دینی در کودکان و نوجوانان ، ایجاد انگیزه در اعضا نسبت به انجام وظایف دینی برگزار می گردد .

شیخی خاطر نشان ساخت:برپایی نمایشگاه از آثار فرهنگی،هنری و ادبی مراکز سنندج در ماه مبارک رمضان با محوریت دینی و قرآنی همزمان با برگزاری جشنواره در مجتمع برپا می گردد.

وی همچنین با اشاره به آغاز هفته حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: حجاب یک فریضه الهی و رعایت آن برای همه ما از واجبات است زیرا در آیات قرآن و دستورات دینی به آن تاکید فراوان شده و ما باید کودکان و نوجوانان را با این پوشش اسلامی بیشتر آشنا کنیم.

وی در پایان جمع خوانی نیم جزء از سوره های قرآن،  گروه خوانی ایت الکرسی توسط اعضای مراکز شهرستان سنندج ، قصه گویی مربیان ، مسابقه ی اذان ، اجرای مسابقات قرانی ، برپایی کارگاهای هنری خوشنویسی ، نقاشی و ادبی با موضوع روزه داری و حجاب را از جمله برنامه های اجرایی هشتمین جشنواره شکوفه های قرآنی و سومین جشنواره نیایش باران عنوان کرد.

در ادامه ماموستا حمید شهبازی، یکی از روحانیون سنندجی در این جشنواره معنوی، گفت: برگزاری این گونه برنامه های معنوی در روح و روان کودکان تاثیر گذار خواهد بود، زیرا کودکان روح لطیف و پاکی دارند.

وی در ادمه خطاب به کودکان حاضر در این جشنواره افزود: شما کودکان همانطور که حرف های پدر و مادر را به خوبی گوش می کنید باید  دستورهای دینی و قرآنی را نیز  به خوبی رعایت کنید.

این روحانی سنندجی اظهار داشت: بخصوص در این ایام که ماه مهمانی خداوند است باید تا جایی که می توانید بیشتر با فرهنگ قرآنی دینی آشنا شوید و آنرا چراغ راه هدایت زندگی خود قرار دهید.

وی افزود: شما کودکان و نوجوانان باید آداب و نصایح قرآنی و دینی را به خوبی یاد بگیرید و نهایت استفاده را از این دوران برای یادگیری کلام الهی انجام دهید زیرا شما آینده سازان جامعه اسلامی هستید.

ماموستا شهبازی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: خانواده ها  باید احساس مسئولیت بیشتری در قبال کودکان و نوجوانان  خود و به ویژه در رابطه با آشنا کردن آنها با مفاهیم و ارزش های قرآنی دینی داشته باشند.

همچنین در این روز  از اعضای نوجوان که دارای حجاب و پوشش مناسب هستند  تقدیر به عمل خواهد آمد.

  

دعاهای اعضا مرکز دهگلان در جشنواره شکوفه های قرآنی

مرکز دهگلان همزمان با سایر مراکز استان جشن شکوفه های قرآنی را برگزار نمود. در این مراسم بعد از قرائت قرآن اعضا خالصانه ترین دعاهای خود را خواندند که به بهترین دعاها جوایزی اهدا شد.

حفظ قرآن و مسابقه نقاشی از دیگر برنامه های اجرایی مرکز دهگلان بود که اعضا در بخش حفظ قرآن کریم بیشترین تعداد سوره را حفظ بودندشرکت کردند.

ایستگاه نقاشی با دو موضوع ماه مبارک رمضان و عفاف و حجاب برگزار گردید که شرکت کنندگان به دلخواه هرکدام از موضوع ها را انتخاب کرده و تصور ذهنی خود را برکاغذ کشیدند.

 

ختم صلوات در جشنواره شکوفه های قرآنی مرکز شماره 2 برای شادی روح 157 شهید خواص

همزمان با روز عفاف و حجاب ، جشنواره ی شکوفه های قرآنی با حضور یکصد نفر از اعضای دختر و پسر کودک و نوجوان عضو شماره 2 سقز با اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی هنری و ادبی برگزار نمود.

ختم صلوات توسط کودکان ونوجوانان برای شادی روح157  شهید غواص در روز عفاف و حجاب که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند تا کودکان ونوجوانان ما با حفظ ارزشهای اسلامی،حافظ ارزشهای انقلابی باشند از جمله برنامه های جشنواره شکوفه های قرآنی مرکز شماره 2 سقز بود که اجرا شد.

تلاوت قرآن کریم ،سرود گروهی حجاب توسط اعضای دختر  ،قرائت آثار ادبی با موضوع عفاف ، برنامه ی دف ،مسابقه ی قرآنی با موضوع حجاب،پخش تصاویر اسلاید تمامی عکسهای شرکت کننده در جشنواره ی عکاسی نماز ،اجرای دکلمه ی حجاب مصونیت است،نمایش خلاق چادر من حجاب کامل  است از دیگر برنامه های اجرایی جشنواره شکوفه های قرآنی بود که در سقز با حضور اعضا برگزار گردید. 

در پایان از قاریان قرآن،شرکت کنندگان جشنواره ی عکاسی نماز با اهدای جوایزی تقدیر به عمل آمد.

  

شکوفه های قرآنی در بام ایران ثمره داد

جشنواره شکوفه های قرانی در بام ایران و در میان کودکان گروس برگزار گردید مربیان مرکز بیجار به منظور آشنایی هر بیشتر اعضا کودک و نوجوان مرکز با آموزه های دین مبین اسلام در رابطه با موضوع حجاب و عفاف اقدام به برپایی جشنواره ای با همین مضمون نمودند.

 در این جشنواره که با حضور کلیه اعضا برگزار شد ابتدا اعضا در کارگاه نقاشی حضور یافته اقدام به ترسیم نمودن نقاشی های خود با موضوع حجاب و عفاف و قرآن نمودند و در ادامه آثار اعضا بصورت نمایشگاهی دایر گردید و سایر اعضا از آن دیدن نمودند .

 در ادامه این برنامه اعضا آثار خود را در قالب شعر و داستان با مضمون حجاب و عفاف به روی کاغذ آورده و در طول جشنواره آن را برای دیگر اعضا خوانش کردند در ادامه قصه گویی قصه های قرآنی و آیاتی که درباره حجاب و عفاف بود نیز برای اعضا بیان گردید همچنین بصورت مصور خطرات ناشی از بدحجابی و بی حجابی برای اعضا بیان گردید همچنین تهیه نماهنگ درباره حجاب و عفاف ، پخش فیلم و عکس از جمله برنامه هایی بود که در این روز اجرا گردید . 

  

اعضا مرکز سریش آباد بعد از اجرای جشنواره شکوفه های قرآنی افطار را میهمان مرکز بودند

مرکز سریش اباد به رسم و سنت هر ساله خود برنامه افطاری را با حضور پر تعداد اعضای خود برگزار نمود.در این برنامه روحانی و معنوی ابتدا اعضا با خواندن دعای ماه مبارک رمضان و دعا برای ظهور اقا امام زمان و همچنین وی‍ژه برنامه هایی مانند معرفی روز عفاف و حجاب و شنیدن احادیثی درباره حجاب و همچنین مزین شدن به پوشش چادربه عنوان حجاب برتر روز پر بار را تجربه کردند.

 در ادامه پس از برپایی نماز جماعت اعضا افطار نمودند و خاطره خوشی از ماه مبارک رمضان در کانون بر لوح ذهن انان ثبت گردید.

 لازم به ذکر است در این روز نمایشگاهی از اثار اجرا شده در ماه مبارک رمضان توسط اعضا شامل کارهای کلاس های کاردستی و نقاشی و خوشنویسی و سفالگری برپا شد که مورد استقبال کودکان و نوجوانان شهر قرار گرفت.

افتتاح طرح کتابسازی اعضا جهت امانت توسط دوستان خود در بخش ادبی نیز دراین روز در دستور کار کانون سریش اباد قرار گرفت و اعضا با کتابهایی که سایر دوستانشان نوشته و کتابسازی کرده اند اشنا شدند.  

برگزاری اولین جشنواره قرآنی در مرکز کامیاران

به مناسبت دهه سوم ماه مبارک رمضان و پایان این ماه پر خیر و برکت،مرکز کامیاران اولین جشنواره شکوفه های قرآنی را همزمان با مراکز استان کردستان و همزمان با ایام عفاف و حجاب در بین اعضا کودک و نوجوان این مرکز برگزار کرد تا اعضا و مربیان سهم کوچکی را از برکات این ماه ببرند.

در این برنامه و طی مسابقه ای که دو هفته پیش به اعضا اعلام شد ، 50 نفر از اعضا کودک دختر و پسر، هر کدام ده سوره را با روش صحیح روخوانی حفظ کردند تا در مسابقه، حضور فعال داشته باشند.

مسابقه اذان در بین اعضا پسر،ترتیل و روخوانی ،مسابقه ادبی با موضوع شکوفه قرآن از جمله برنامه های این جشن بود که اعضا هر چه بهتر از پیش آن را اجرکردند.

خواندن سرود قرآنی توسط اعضا دختر،ختم صد صلوات برای سلامتی بیماران، برگزاری جشنواره نقاشی و گفتگوی آزاد با موضوع قرآن و اهمیت آن در زندگی، و اهدا جوایز از جمله قسمتهای این جشنواره بود.

 

 جشنواره شکوفه های قرآنی در مرکز شماره یک سقز با عنوان دردانه ای در صدف

همزمان با 21 تیرماه که مصادف با روز عفاف و حجاب جشنواره شکوفه های قرآنی با عنوان دُردانه ای در صدف و پنجمین جشتواره پیک رحمت با حضور اعضای دختر در مرکز شماره یک سقز برگزار گردید.

مسئول مرکز با اشاره به این نکته که این جشن و نمایشگاه با هدف آگاهی بخشی و نهادینه کردن موضوع عفاف و حجاب به عنوان  یک مصونیت اجتماعی در بین اعضای دختر برگزار گردیده خاطر نشان کرد: حجاب یکی از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی - اسلامی است و برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان را نسبت به این موضوع، محکم نمود .

وی افزود : مربیان کانون با توجه به رسالتی که دارند می توانند با اجرای برنامه های محتلف اسلامی همچون تلاوت قرآن و برپایی نماز مقوله حجاب را در کودکان و نوجوانان نهادینه نمایند .   

از برنامه های اجرایی این جشن تلاوت آیاتی از قرآن مجید ، مولودی خوانی و دف نوازی اعضای ارشد مرکز ، برگزاری مسابقه کامل نمودن احادیثی با کلمات در هم ریخته درباره عفاف و حجاب ، قصه گویی داستان دختر آسمانی ،تلاوت قرآن توسط اعضای حافظ قرآن کریم ،اجرای سرود فاطمه دختر آفتاب ، اجرای برنامه لحظه های سبز دعا ،  تقدیر از اعضای مُحجبه ، قرائت آثار ادبی توسط اعضا و تقدیر از برگزیدگان پنجمین جشنواره ادبی پیک رحمت و بازدید از نمایشگاه آثار اعضا بود .

از دیگر برنامه های اجرایی این مرکز به مناسبت هفته عفاف و حجاب : آموزش وضو و تلاوت و حفظ جزء  سی ام قرآن مجید توسط اعضای دختر، معرفی شخصیت حضرت فاطمه (س) به عنوان الگوی عفاف ، آموزش کاردستی دختری با چادر نماز با استفاده از دستمال کاغذی ، آموزش کاردستی حاشیه سازی با استفاده از کاغذ رنگی و پر نمودن آن با نامهای باری تعالی و نام حضرت فاطمه (س)، اجرای بازی و سرگرمی پازل کلمات قرآنی ( محصولی از سرگرمیهای سازنده کانون ) باهدف پرورش حس دینی در کودکان ، اجرای فعالیت نقاشی با عنوان چادر زیبای من، آموزش احکام نماز ( که مهمترین عامل جهت نهادینه کردن عفاف و حجاب در میان اعضای دختر می باشد ) با استفاده از پاورپوینت آموزشی تهیه شده توسط مربیان ، اجرای برنامه ادبی نوشتن دلنوشته هایی توسط اعضا با موضوع شمیم عفاف، برگزاری نشست های دوستانه بحث آزاد با موضوع عفاف و حجاب با شرکت اعضای نوجوان دختر ، معرفی کتاب بانوی آب و آیینه و کتاب فاطمه الگوی حیات زیبا برای اعضای نوجوان دختر بود  که عروسکهای سارای محجبه نیز میهمانان افتخاری این جشن بودند

لازم به ذکر است، نمایشگاهی از دستاوردهای اعضا در هفته عفاف و حجاب در معرض دید والدین و اعضای مرکز قرار گرفت .

 

مراسم دعای دسته جمعی در جشنواره شکوفه های قرآنی بانه

 

همزمان با روز عفاف و حجاب جشنواره شکوفه های قرآنی در مرکز بانه با دعوت از مادران اعضا و مربی دار القرآن هاجر قادری جهت تدریس در محفل قرآنی برگزار شد. 

آموزش و تلاوت قرآن مجید به صورت ترتیل ،مراسم دعا ی دسته جمعی  ،قصه گویی از قصه های قرآنی قصص القرآن،بر پایی نمایشگاه از جمله برنامه های اجرایی مرکز فرهنگی هنری بانه در جشنواره شکوفه های قرآنی بود.

بحث در مورد اهمیت حجاب،تسبیحات و ذکر نام خدا،کارگاه کاردستی ،آموزش رحل قرآن ،فضا سازی با استفاده از ماکتهای حجاب،مسابقه نقاشی با موضوع عفاف و حجاب ،روایت احادیث  در مورد حجاب و عفاف و ختم برنامه با تلاوت آیاتی از سوره بقره تو سط مربی دار القر آن از برنامه هایی بود که دراین روز به مناسبت 21 تیر ماه روز حجاب و عفاف در بانه برگزار گردید.

 

کتابخانه سیار روستایی بانه و برگزاری جشنواره شکوفه های قرآنی

مربی کتابخانه سیار روستایی بانه نیز همزمان با مراکز ثابت کانون در روستاهای تحت پوشش خود به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی هنری و ادبی پرداخت.

قرائت دسته جمعی قرآن کریم ،مسابقه ادبی و مسابقه نقاشی با عنوان رمضان از جمله برنامه های کتابخانه سیار روستایی بود که با حضور اعضا برگزار شد.

 

دف نوازی گروهی اعضا مرکز فرهنگی هنری سروآباد در جشنواره شکوفه های قرآنی

اعضا مرکز فرهنگی هنری سروآباد در این روز در جشنواره شکوفه های قرآنی و به مناسبت ماه مبارک رمضان به اجرای دف نوازی پرداختند .

قصه گویی از قصه های قرآنی،قرائت قرآن،جمع خوانی قرآنی،ادان ،تعریف کردن خاطره توسط یکی از والدین برای کودکان ،تواشیح دختران و پسراناز دیگر برنامه های اجرایی مرکز فرهنگی هنری سروآباد بود که با حضور اعضا و خانواده هایشان در مرکز برگزار گردید.