عصر شعر کودکان کرمانشاهی، درحمایت از کودکان «غزه» برگزار شد

«رضا موزونی» مدیر کل کانون استان: دعا کنیم حال زمین خوب شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، عصر شعر«با بهشتیان کوچک» با حضور اعضا و مربیان شاعر مراکز کانون سطح شهر کرمانشاه برگزار شد.

این برنامه ی ادبی با مشارکت فعال اعضا و مربیان در روز دوشنبه 27 مردادماه  و در محل سالن فرهنگسرای کودک و نوجوان ، ساعت 17 عصر پذیرای علاقمندانی بود که سروده های خود را در حمایت و همدردی با  کودکان و نوجوانان «غزه» برای حضار قرائت کردند.

علاوه بر اعضا و مربیان شاعر، دوتن از شاعران نام آشنای استان نیز به عنوان میهمان ویژه در این مراسم معنوی حضور داشتند.

عصر شعر با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

اولین سخنران مراسم «رضا موزونی» مدیر کل کانون استان بود. وی بعد از عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در مراسم، به تاثیر شعر در ثبت رویدادهای زندگی انسان ها پرداخت.

«موزونی» گفت : اگر شاعر نبود، اگر نویسنده ای نبود،...بسیاری از وقایع تاریخی  از یادها می رفت و ناخوانده باقی می ماند.

وی افزود: امروز این کلمات هستند که تفنگ های ما هستند.موشک های ما هستند.امروز شما کودکان و نوجوانان، مربیان ،...همه وهمه قدم در این راه(حمایت وهمدردی با کودکان غزه) گذاشتید و با بچه های غزه همدردی کردید.

مدیر کل کانون استان با اشاره به حمله ی وحشیانه ی اسرائیل غاصب به سرزمین های فلسطینیان، حمایت از مردم مظلوم  آن را وظیفه ی دینی همه ی مسلمانان جهان دانست.

«موزونی» جنگ را ابزاری در دست زورگویان عنوان کرد و گفت :جنگ مال بزرگترهاست.مال آدم بزرگهاست. این روزها می بینیم و می شنویم که مردم بی دفاع «غزه» در حال دفاع و مقاومت از خانه و کاشانه ی خود در برابر اشغال گران صهیونیستی هستند.امانهاد های مدعی حقوق بشری خیلی ساکتند.از شورای «ناامنیت»گرفته تا بسیاری از کشورهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند،سکوتی عجیب را برلب های خود زده اند و صدایی از آنها بلند نمی شود.اینها درد است.یک درد بزرگ تاریخی .و شما که شاعر هستید باید از این درد بزرگ تاریخی بگویید.

مدیر کل کانون استان  در بخشی دیگر از سخنانش با پیوند تاریخی میان وقوع جنگ تحمیلی در ایران اسلامی  و جنگ در «غزه»، دفاع در مقابل تعدی گران به آب و خاک  وطن را یک «زخم مشترک » دانست و افزود: نمی دانم چگونه است  برای کسانی که زخم های دفاع مقدس را بر تنشان دارند، زخم های نشسته برپیکر مردم بی دفاع«غزه» ومظلومیت آنها را بیشتر احساس می کند.وقتی مظلومیت بچه های «غزه»را می بینیم، مظلومیت خودمان را فراموش می کنیم.

«موزونی» نوشتن و پرداختن به موضوع مظلومیت مردم، کودکان و نوجوانان بی دفاع «غزه» را امری ارزشمند عنوان کرد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نیز به عنوان نهادی که با گروههای سنی کودک و نوجوان سروکاردارد، از مهم ترین نهادهای حامی کودکان مظلوم «غزه» دانست که با برپایی و دعوت از کودکان ونوجوانان شاعر، زمینه ی مناسبی را برای همدردی با کودکان فلسطینی فراهم ساخته است.

وی گفت: بچه ها به آرامش نیاز دارند.امیدوارم خداوند به زمین ما نظر لطف داشته باشد.زمین این روزها، بوی ترکش می دهد.بوی باروت می دهد. بوی نامهربانی می دهد.دعا کینم که حال زمین خوب شود.

مدیر کل کانون استان در پایان سخنانش،از ثبات واقتدار ایران اسلامی  نیز به عنوان یکی از برکات خداوند به مردم  این سرزمین  سخن گفت  واز درگاه خداوند متعال خواست این اقتدار وصلابت را مایه ی سرافزازی  برای همه ی مسلمانان  جهان قراردهد.

درادامه ی برنامه،کلیپ زیبایی با عنوان «سرزمین زیتون» پخش شد.این کلیپ  در اداره کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه تهیه و تولید شده است. ترانه ی این کلیپ را «ناظری» کارشناس مسئول ادبی کانون استان سروده بود و کارآهنگسازی آن را نیز « درخشان» مربی مسئول مرکز شماره 9 کرمانشاه برعهده داشت.

عصر شعر «با بهشتیان کوچک» با شعر خوانی اعضا، مربیان ومیهمانان مدعو ادامه یافت.حضور فعال وپرشور شرکت کنندگان دراین برنامه همراه با والدینشان، ازاشتیاق همدردی و حمایت کودکان و نوجوانان کرمانشاهی از کودکان و نوجوانان «غزه»حکایت می کرد.

«عارف شکری» از اعضای مکاتبه ای آفرینش های ادبی با نوشته ای زیبا، این گونه «غزه» را به تصویر کشید:

«در یک طرف از خیابان از کنار جدول هایی که شکسته بودند خون جریان داشت و در طرفی دیگر، زنی سر بچه اش را که از بدنش جدا شده بود در دست داشت. و باران اشک از چشم هایش سرازیر می شد...»

«زهراایزدپناه» عضو نوجوان مرکز شماره 7 نیز این گونه سروده بود:

«دل به دریا خواهم زد

دریای خون

خون عزیزانم

عشق را با خون پیوند می زنم

خوشبختی را با فردا

من دفاع خواهم کرد...»

«سپیده شاه ویسی» عضو 12 ساله ی مجتمع شماره یک،  شعری با عنوان «مشق مرگ» خواند:

«مشق هایت را ننوشتی

دفترت پاره شد میان این خرابه ها

دلت می خواهد روی دیوارها بنویسی

«مرگ بر اسراییل»

کلیپ زیبایی نیز با موضوع دفاع مقدس وبه زبان محلی پخش شد .ترانه ی این اثر را«رضا موزونی» مدیر کل کانون استان سروده بود که با استقبال حضار روبه رو شد.

علاوه براعضای شاعر،تعدادی از مربیان ادبی مراکز سطح شهر کرمانشاه نیز به شعرخوانی پرداختند.

همچنین «امین شیرزادی» و« جلیل آهنگرنژاد» دوتن از شاعران نام آشنای استان که به عنوان میهمانان ویژه دراین  برنامه  حضورداشتند، اشعاری زیبا در همدردی وحمایت از مردم «غزه» قرائت کردند.

در پایان این مراسم، تمامی شرکت کنندگان برای بچه های مظلوم «غزه» دعا کردند.