کلر ژوبرت: در داستان هایم سعی می کنم حرف های امیدوار کننده بزنم

نشست نقد وبررسی آثار «کلر ژوبرت» نویسنده فرانسوی با حضور اعضای فعال ادبی و تعدادی از نویسندگان حوزه کودک ونوجوان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان کرمانشاه، صبح امروز دوشنبه 26 آبان ماه 1393، نشست نقد وبررسی آثار«کلر ژوبرت» با حضور وی در کرمانشاه برگزار شد.

در این برنامه،علاوه بر اعضای فعال ادبی مراکز سطح شهر کرمانشاه، تعدادی از صاحب نظران حوزه کودک و نوجوان نیز حضور داشتند.

«رضا موزونی» مدیر کل کانون استان نیز که در این نشست شرکت کرده بود، در بخشی از این برنامه، دیدگاههای خود را پیرامون آثار «کلر ژوبرت» مطرح کرد.

«موزونی» ویژگی آثار« ژوبرت» را در پرداختن به موضوعات دینی بسیار ارزشمند و در عین حال نوشتن درباره این موضوعات را برای کودکان بسیار سخت دانست.

«سیامک حجت الاسلامی» معاون فرهنگی کانون استان نیز در سخنانی، ضمن خوش آمد گویی، از حضور «کلر ژوبرت» در میان کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه قدر دانی کرد.

دراین نشست، اعضا و میهمانان شرکت کننده نقدهای خود را در حوزه کتاب های  نویسنده میهمان و در حضور خود وی مطرح کردند.

«کلر ژوبرت » در این نشست ، با ابراز خوشحالی از اینکه برای اولین بار به شهر کرمانشاه آمده است، به نقدهای علاقمندان به آثارش پاسخ گفت.

«ژوبرت» از بچه ها خواست تا علاقمندی خود به نقاشی را برای دوران بعد از کودکی خود نیز حفظ کنند و نقاشی را کنار نگذارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حیوانات را به عنوان شخصیت های داستان های خود انتخاب کرده است، گفت: البته این مورد، درتمام داستان های من این طوری نیست.ولی مثلا در کتاب داستان «خداحافظ راکون پیر» از شخصیت حیوانات استفاده کرده ام.چون بچه ها حیوانات را دوست دارند. و از طرفی ، خودم نیز حیوانات را دوست دارم. اما نکته دیگر اینکه خیلی از  کارهای انسان ها را می توان از طریق شخصیت حیوانات  انتقال داد.

«کلر ژوبرت» نوشتن درباره مضامین دینی را بسیار سخت دانست.و مستقیم گویی درداستان را ضعف نویسنده برشمرد.

وی  در رابطه با ویژگی نویسندگان کودک ونوجوان ایرانی واروپایی نیز گفت : در فرانسه ادبیات کودک یک شاخه پراهمیتی محسوب نمی شود.در آنجا نگاه به حوزه کودک و نوجوان بالاتر از ایران نیست. انگلیسی زبان ها در مبحث نقد خیلی جدی می نویسند.

نویسنده کتاب خداحافظ راکون پیر در باره نوشتن با موضع «مرگ» در داستان هایش نیز گفت: احساس کردم کتاب هایی که با موضوع«مرگ» نوشته شده ، خیلی کم است.مرگ هست و ممکن است که بچه ها با آن روبه رو شوند.می خواستم که سطحی نگاه نکنم. بچه ای که می میرد، شاید این موضوع  برای بچه ها خیلی طبیعی نباشد.با این نگاه، در کتاب «خداحافظ راکون پیر»بعد از مرگ راکون ، سعی کردم حرف های امیدوارکننده بزنم.

«کلر ژوبرت» در جوا به سوالی مبنی براینکه کدام  کتابش را بیشتر دوست دارد، این گونه پاسخ داد که: «درجستجوی خدا» را بیستر دوست دارم. جستجو برای خدا در زندگیم خیلی مهم است.

وی در پایان از بچه ها خواست که  بگویند چه موضوعی در رابطه با خدا برایشان اهمیت  دارد وجای پرسش است، که جواب سوالاتشان را در کتابی پیدا نکرده اند.

هرکدام از بچه ها نیز، به طرح  سوالات خود پرداختند.

گرفتن امضا وعکس های یادگاری ، پایان بخش  این نشست  بود.