برگزیدگان مرحله استانی جشنواره قصه گویی معرفی شد

مرحله استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یاسوج با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد در آیین پایانی مرحله استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یاسوج با بررسی و بازبینی فیلم های ارسالی به دبیرخانه استانی توسط هیئت داوران متشکل از آقایان مجید عسکری،مرتضی خلیلی و خانم خدیجه عباسی برگزار گردید
 سیده کلثوم صداقتی نیا مربی فرهنگی مرکز شماره 2 یاسوج با قصه "بز زرنگ و میش تنبل" سهیلا داشاب مربی مسئول مرکز لیکک با قصه " خر مراد" و فرشید نقدی مربی مرکز سیار روستایی گچساران با قصه "مرغ علی قلی" برگزیدگان مرحله استانی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یاسوج بودند.
گفتنی است تعداد شرکت کنندگان در مرحله استانی 15 نفر بوده که   زینب هوشیاری مربی فرهنگی مرکز دهدشت و فاطمه محمدی مربی فرهنگی مرکز شماره 2 یاسوج نیز قابل تقدیر شناخته شدند.
لازم به توضیح است فیلم قصه گویی نفرات برگزیده استانی به دبیرخانه ستادی جشنواره ارسال و بعد از داوری برگزیدگان نهایی به مرحله ی بین المللی جشنواره که در زمستان سال جاری برگزار می گردد دعوت خواهند شد.
متن بیانه هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یاسوج بدین شرح است
 
به نام یگانه قصه گوی آفرینش
      بی تردید قصه گویی دیرینه‌ترین  هنرهای کلامی بشر و یک ابزار مهم و تأثیر گذار برای ایجاد ارتباط و انتقال پیام میان طبقات گوناگون انسان ها بوده است. دنیای قصه ، هماره، دنیای رنگ رنگ ، شیرین،  دلپذیر و دنیای آرزوها،‌ شادی ها و غم هاست . قصه، تنها، فاتح دنیای خیال انگیز کودکان نیست، بزرگسالان نیز در لحظه‌ی ورود به این دنیای رازناک ، همچون کوکان، با ماجراها جاری و همراه می شوند و صمیمیت و صفای کودکانه می‌یابند.
 به حول و قوه‌ی الهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در مهرگان 1393 موفق به اجرای مرحله‌ی استانی هفدهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی گردید و گروه داوران به منظور رشد و ارتقای کیفیت قصه گویی موارد ذیل را در هفت بند اعلام می دارد:
1-     قصه گویی یکی از فعالیت‌های اصلی مراکزفرهنگی هنری کانون بوده ، انتظار می‌رود تمامی مربیان توجه خاصی به این فعالیت داشته و از نگاه جشنواره‌ای به آن پرهیز نمایند.
 
2-     منابع کهن و متون جدید از ذخایر ارزشمند فرهنگی کشورمان است . از این رو مطالعه  وانتخاب بهترین قصه‌ها که مناسب شخصیت قصه گو، گروه سنی و جنسیت مخاطب باشد از نکاتی است که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت.
3-    باید پذیرفت که هر متنی قابلیت روایت را ندارد بنابراین قصه گویان و مربیان باید در انتخاب متن قصه، توجه و دقت ویژه‌ای داشته باشند.
4-    یکی از اهداف و کارکردهای قصه گویی افزایش واژگان و لغات مخاطب است، پس توجه به گزینش وازگان درست و مناسب در قصه های انتخابی ضروری  است.
5-    چه بسا قصه‌های موفق که قربانی عرضه‌ی بد می شوند و چه بسیار قصه های متوسط که اجرای موفق و بیان هنرمندانه، تصویری مانا از آن‌ها در ذهن ایجاد می‌کند، بنابراین فضاسازی خلاقانه به منظور ورود به قصه، مخاطب را آماده می‌کند تا با انگیزه و توجه بیشتری دل به قصه بسپارد، روایت هنرمندانه مخاطب را با خود همراز و همراه و خروج به موقع از قصه، فرصت مرور  و بازبینی صحنه ها و تصاویرقصه را در ذهن و خیال مخاطب فراهم می‌کند.
 
6-    تکرارتکیه کلام های نابه جا در جریان قصه گویی ، ذهن مخاطب  را به جای تعقیب قصه، به تعقیب تکیه کلام ها می کشاند. بنا براین پرهیز از این  تکیه کلام ها در جریان قصه گویی اکیدأ توصیه می گردد.
7-    پرهیز از بیان جملات اندرزگویانه، نتیجه گیری و پیام قصه در خلال یا پایان قصه از نکات بسیار مهم در ارائه‌‎ی یک قصه گویی موفق است .
 
در نهایت گروه داوران ضمن تقدیر و تشکر از تمامی دست اندر کاران و شرکت کنندگان در این جشنواره، اعلام می‌نماید هرچند تا این لحظه سهمیه‌ی نهایی و قطعی استانمان برای حضور در مرحله‌ی کشوری از سوی دبیرخانه مرکزی جشنواره اعلام  نگردیده  و نفرات نهایی از سوی دبیرخانه مذکورتعیین خواهند شد، اما نفرات برتر این جشنواره به فهرست اسامی ذیل اعلام می گردد: 
1-     سیده کلثوم صداقتی‌نیا، مربی فرهنگی مرکز 2 یاسوج با  قصه ی بز زرنگ و میش تنبل.
2-     سهیلا داشاب، مربی مسئول مرکز لیکک  با قصه خر مراد.
3-    فرشید نقدی مربی مرکز سیار روستایی گچساران با قصه ی مرغ علی قلی.
 
گروه داوران از مربیان ذیل به خاطر بیان و روایت صمیمی و روان قصه تقدیر به عمل می آورد:
1-     فاطمه محمدی مربی فرهنگی مرکز 2 یاسوج .
2-    زینب هوشیاری مربی فرهنگی مرکز دهدشت.
 
شایان ذکر است هیچ کدام از متون انتخابی قصه های ارائه شده توجه داوران را جهت تقدیر جلب ننموده، انتظار می رود مربیان و قصه گویان در انتخاب متن، دقت و توجه بیشتری داشته باشند.