کد خبر: 233762
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۱
بازدید 2246
مولفه‌های تربیت دینی در کانون از نگاه مدیرعامل

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ترویج فرهنگ دینی و ملی را یکی از مهم‌ترین اهداف فعالیت‌های کانون برشمرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در سفر به مشهد و در جمع مربیان و کارکنان کانون خراسان‌رضوی، این‌بار به تبیین محتوای فعالیت‌های کانون پرداخت و با بیان این‌که ارایه‌ی بیش از 42 نوع فعالیت در قالب‌ها و شیوه‌های متنوع، کانون را به سازمانی بی‌بدیل در سطح جهان تبدیل کرده است، تاکید کرد که این تنوع با ویژگی‌هایی مانند جذابیت و داوطلبانه‌ بودن باعث می‌شود تا کانون به فراخور ذائقه‌های متفاوت و متنوع مخاطبان، برنامه‌هایی مناسب آنان طراحی و اجرا کند.
وی درعین حال یادآور شد که از این شیوه‌ها برای جذب کودکان و نوجوانان در تمامی دنیا استفاده می‌شود و کانون هم‌واره از این روش‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌‌کرده است اما در حال حاضر ترویج فرهنگ دینی و ملی مهم‌ترین هدفی است که ما در کانون به دنبال آن هستیم.
مدیرعامل کانون در این نشست که در روز 15 شهریور 1393 در محل مجتمع کوثر کانون مشهد برگزار شد، تصریح کرد این روش‌ها باید از یک ‍پشتوانه‌ی هدف‌مند ارزشی و اعتقادی برخوردار باشد تا شاهد خروجی‌های خوب و سازنده‌ای باشیم و محتوای فعالیت‌های کانون بر پایه دین‌داری استوار است.
حاجیان‌زاده با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته هیات مدیره وقت کانون با ایشان که «مساله کانون، مساله انقلاب اسلامی است.» این امر را یک جهت‌گیری اساسی در کانون دانست تا با استفاده از تکنیک‌های جذاب، بچه‌ها را انقلابی و دینی بار بیاوریم.
وی با بیان گفته‌ی برخی منتقدان که «کانون جای تربیت نیست و نهادهای دیگری مانند امور تربیتی آموزش و پرورش می‌توانند این مسوولیت را بر عهده بگیرند»، افزود: تربیت منحصر به نهاد خاصی نیست جامعه، خانواده، حکومت، کانون و ... همه نقش تربیتی دارند. وقتی می‌گوییم محور اصلی کانون، مربی است یعنی کسی که کار تربیتی انجام می‌دهد. مربی کسی است که با کودکان و نوجوانان کار تربیتی انجام می‌دهد و بچه‌ها، امانت‌های الهی در دستان ما هستند و مهم‌ترین مولفه‌ی امانت‌داری، استفاده ار روش‌های تجربه‌شده در عرصه‌های تربیت دینی و علمی است.
حاجیان‌زاده که در سفرهای ‍پیشین خود به استان‌های کردستان و آذربایجان‌شرقی، دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسایل شغلی و معیشتی، همچنین ویژگی‌های مدیران بیان کرده بود در این نشست نیز مولفه‌های تربیت دینی در کانون را در ده سرفصل جداگانه تشریح کرد.
مدیرعامل کانون در این بخش مولفه‌های تربیت دینی را به سه حوزه‌ی عاطفی، شناختی و رفتاری تقسیم کرد و ابتدا گفت که نخستین و مهم‌ترین این مولفه‌ها محبت است
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه به مولفه‌های ده‌گانه تربیتی اشاره کرد و گفت: یکی از عمیق‌ترین و تاثیرگذار‌ترین این مولفه‌ها بحث «محبت» است. چرا که دین ما می‌خواهد رسم درست زیستن را یاد بدهد و آموزش و یادگیری درست زیستن با دستور دادن و طعنه‌زدن و نصیحت‌کردن اتفاق نمی‌افتد. بلکه دین را باید به شکل دوست داشتنی برای مخاطب ارایه بدهیم. تربیت دینی باید از طریق پرورش حس مذهبی مبتنی بر تفکر دینی صورت بگیرد نصیحت‌کردن‌ها باعث می‌شود که کودکان به دین‌داری تصنعی روی بیاورند و این دین‌داری، عمیق و ماندگار نخواهد بود.
حاجیان‌زاده از «آگاهی، معرفت و تفکر» به عنوان دومین مولفه تربیت دینی در کانون نام برد و گفت عمق‌بخشیدن به محبت اگر با ‍پشتوانه‌ی تفکر و شناخت همراه شود آن‌گاه مخاطب به اعتقادی راسخ و عمیق دست خواهد یافت. ما محتاج محبتی هستیم که زاییده تفکر عمیق دینی باشد و احساساتی را می‌خواهیم که برگرفته شده از آگاهی است. محبت و معرفت دو بال تربیتی است که ایمان را ماندگار و راسخ می‌کند و به‌گفته‌ی مقام معظم رهبری، کودکان را به ایمان مستقر می‌رساند.

وی در بیان سومین مولفه تربیت دینی، رفتار دینی را خروجی و حاصل جمع محبت و معرفت و زمینه‌ای برای ایجاد ایمان ماندگار و مستقر در کودکان دانست و خاطرنشان ‌کرد: نتیجه‌ی این نوع تربیت رفتار دین‌مدارانه‌ی مخاطبان است و ما نباید از رفتارهای تصنعی بچه‌ها خوشحال شویم پشتوانه‌‌ی عمل صالح ، ایمان است.
مدیرعامل کانون دین‌داری جمعی و غیر انفرادی را چهارمین مولفه تربیت دینی در کانون عنوان کرد و با اشاره به دستور دین مبین اسلام برای برپایی نماز جماعت، نماز جمعه و حج افزود: مخاطب ما باید بتواند زندگی اجتماعی خوبی داشته باشد و به ‌صورت اجتماعی و انقلابی تربیت شود. از این راه کودکان منفعل و بی‌تفاوت نخواهند بود و عدالت‌خواه، ظلم‌ستیز واهل نقد و مولد بار می‌آیند و نسبت به مسایل سیاسی نیز بی‌تفاوت نخواهند بود.
حاجیان‌زاده با بیان ‍پنجمین مولفه‌ی تربیت دینی با اشاره به قرائت‌ها و برداشت‌های مختلف از دین تاکید کرد که سرچشمه دین قرآن و عترت است که مهم‌ترین و مشخص‌‌ترین منشاء دین ماست و «محتوای دینی و فعالیت‌های‌مان باید از منبع اصیل استخراج شود
وی از دوستی و محبت با اهل بیت به‌عنوان ششمین مولفه تربیت دینی یاد کرد و گفت این دوستی خیلی از این مسیرها را آماده و گرایش به دین‌داری را در کودکان ایجاد می‌کند.
الگو‌سازی هفتمین مولفه‌ای بود که مدیرعامل کانون به آن اشاره کرد و یادآور شد که روش کانون در تربیت دینی سخنرانی نیست بلکه ما با منش و رفتار خود و روش‌های غیر زبانی باید تاثیر‌گذار باشیم. و پیامبر، ائمه اطهار و عالمان دین رهبران دینی ما هستند. مربیان ما نیز رهبران دینی هستند. و رهبری دینی در کانون می‌تواند از طریق مربیان به عنوان الگوهای کودکان صورت بگیرد.
حاجیان‌زاده در تشریح هشتمین مولفه، آگاهی و التزام قلبی، درونی و عملی به دین را در کنار دیگر توان‌مندی‌های ادبی و هنری از جمله ویژگی‌های ضروری برای مربیان برشمرد و گفت: این از صفات رهبری در جمع است که باید در ما ایجاد شود.
به گفته‌ی وی «دین در شالوده و بن‌مایه فعالیت‌های کانون باید جاری باشد حتی گاهی ممکن است فعالیت‌های ما علی‌رغم این که از ظاهر دینی برخوردار نیست اما بن‌مایه آن دینی باشد.
حاجیان‌زاده در پایان از «هویت دینی» به عنوان دهمین و آخرین مولفه نام برد و گفت: همه این حرف‌ها باید به ایجاد ایمان مستقر در اعضا منجر شود.
گفتنی است در این جلسه گزارشی از فعالیت‌های کانون خراسان‌رضوی توسط سرپرست و جمعی از کارشناسان استان ارایه شد و در انتها مدیرعامل کانون در قالب جلسه پرسش و پاسخ به سوال‌های همکاران پاسخ داد.
محمود سلیمانی سر‍پرست کانون استان خراسان‌رضوی در ابتدای این نشست گزارشی از فعالیت‌های کانون استان ارایه داد و گفت که کانون دارای 43 مرکز فرهنگی‌هنری شامل 34 مرکز ثابت، 6 مرکز سیار روستایی و 3 مرکز پستی در استان است و 21 شهر و منطقه از خدمات مراکز کانون استفاده می‌کنند.
وی طراحی و اجرای یک برنامه‌ی 1 ساله با هدف کیفیت و اثربخشی بیشتر، ارتباط مناسب با اداره‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های جمعی را از فعالیت‌های انجام شده در 6 ماه گذشته عنوان کرد.
اجرای سرود و موسیقی محلی توسط گروه سرود مشترک مراکز 4 و 7 کانون و بیان گزارشی از سوی سه کارشناس کانون استان در حوزه‌های مختلف از دیگر برنامه‌های این نشست بود که روز 15 شهریور و در جریان سفر دوروزه‌ی مدیرعامل به مشهد برگزار شد.
مدیرعامل کانون همچنین از بخش‌های مختلف مجتمع کانون کوثر بازدید کرد و بعد از ظهر روز اول با همکاران کانون استان نشستی تخصصی داشت.