کد خبر: 236620
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
بازدید 3953
هفته کتاب با کودکان و نوجوانان گیلانی

کودکان و نوجوانان گیلانی با شرکت در ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در مراکز کانون پرورش فکری با دنیای کتاب بیشتر انس گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان مربیان کانون با اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور در هفته کتاب تلاش کردند تا فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در جامعه گسترش دهند.
براساس این گزارش مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره یک رشت ویژه‌برنامه‌های ساعاتی با یک نویسنده گیلانی، یک‌روز با کتاب‌فیلم‌های کانون پرورش فکری، بلندخوانی کتاب، کتاب و کاردستی، کتاب و خانواده، کتاب و تصویرگری را برای کودکان، نوجوانان و والدین اجرا کردند. این فعالیت‌ها در قالب بحث کتاب، کارگاه کاردستی و نقاشی با هدف آشنایی شرکت‌کنندگان با نویسندگان، کتاب و مراحل چاپ کتاب، نقد و بررسی ظاهری و محتوایی کتاب برگزار شد.
مربی کتاب‌خانه پستی مرکز شماره یک رشت نیز با حضور در مدارس روستایی به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی پرداخته و ضمن امانت دادن کتاب، دانش‌آموزان را به عضویت این کتاب‌خانه درآورد.
همچنین مربیان مرکز فرهنگی هنری شماره سه رشت با اجرای فعالیت‌های مناسب و هدفمند در هفته کتاب و بازدید 300 دانش‌آموز از این مرکز، 60 کودک و نوجوان را در این مرکز فرهنگی هنری ثبت‌نام کردند و هفته پرباری را در کارنامه‌ی تجربیات این مرکز ثبت کردند.
دعوت از مدارس جهت بازدید از نمایشگاه و اجرای فعالیت‌های فرهنگی همچون: کاردستی، قصه گویی، فعالیت‌های علمی، معرفی کانون به مدارس در هفته کتابخوانی توسط اعضای خردورز در قالب طرح دیواری، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی حضوری در مرکز و نمایش کتاب‌فیلم از جمله برنامه‌های هفته کتاب در مرکز فرهنگی هنری رودبار بود.
مربیان مرکز فرهنگی هنری رودسر نیز با دعوت از دانش‌آموزان مدارس و برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری، فعالیت معرفی کتاب، قصه‌گویی، نقد و بررسی کتاب و نمایش کتاب‌فیلم را اجرا کردند.
مرکز فرهنگی هنری ماسال در هفته کتاب میزبان کودکان و نوجوانان بود، مربیان این مرکز تلاش کردند با اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور و متناسب با گروه‌های سنی مخاطبان به ترویج این امر مهم بپردازند. معرفی‌کتاب، نمایش کتاب‌فیلم‌های روباه دم بریده و کشاورز و خروس، معرفی نویسنده و شاعر: فرهاد حسن زاده و احمد خدادوست،اجرای مسابقه با عنوان نویسندگان بزرگ، آشنایی با چگونگی نشر کتاب، انتشارات ، شناسنامه کتاب وبرپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب و سرگرمیهای سازنده از جمله برنامه‌های این مرکز بود.
 فضاسازی مرکز به مناسبت هفته کتاب، دعوت از دانش آموزان جهت افتتاح فروشگاه کتاب کانون، معرفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی کانون، برگزاری کارگاه روخوانی‌کتاب   و معرفی کتاب، کارت‌سازی از کتاب‌های‌ مطالعه شده و بازدید دانش‌آموزان از نمایشگاه آثار اعضای کانون که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برپا شده بود از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری رستم‌آباد بود. بیش از 120 کودک پسر و 127دختر کودک و نوجوان از این مرکز بازدید کرده و در برنامه های فرهنگی این مرکز شرکت کردند.  
مربیان مرکز فرهنگی‌هنری فومن نیز 24 آبان‌ماه همزمان با فرارسیدن هفته کتاب وکتاب‌خوانی با هدف ایجاد دوستی و الفت کودکان ونوجوانان با کتاب در جهت گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، برنامه‌های خاصی را برای کودکان و نوجوانان برگزار کردند.
این برنامه‌ها با عنوان« پرواز با کتاب » در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری وادبی بصورت حضوری و گروهی در بین دانش‌آموزان اجرا شد.
برپایی نمایشگاه آثار کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی،معرفی فعالیت‌های فرهنگی ، هنری وادبی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان ونوجوانان بازدید کننده، ایستگاه اندیشه وکتاب، ایستگاه نقاشی وکتاب، ایستگاه قلم و کتاب و مسابقه ماهیگیری ( ماهیگیری از برکه ی ماهی‌های کتابخوان)،معرفی برترین‌های کتاب‌خوان اعضای مرکز فرهنگی فومن درسال 93 از جمله فعالیت‌های این مرکز بود.
به منظور ایجاد رغبت و عادت به مطالعه در کودکان ونوجوانان کانون پرورش فکری تالش در هفته کتاب با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی وهنری وادبی در بین دانش آموزان سعی داشت تا اهمیت کتاب و مطالعه را برایمخاطبان خود خاطرنشان کند و با برنامه‌هایی با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی در این هفته، مربیان کانون با دعوت از مدارس به اجرای مسابقه‌های فرهنگی، شعرخوانی، قصه گویی، احکام وحدیث وآیات الهی  و نگارگری اسلامی، قصه‌هایی از ائمه اطهار و بزرگان پرداخته تا آنان را با سبک زندگی اسلامی بیشتر آشنا کنند و بافعالیت‌های روخوانی‌کتاب، معرفی شخصیت، کار گاه کاردستی قایق‌های کاغذی و بحث کتاب اهمیت مطالعه را تشریح کردند.
علاوه‌براین فعالیت‌ها، نمایشگاه کتاب وآثار اعضای کانون با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی(واژه سلام )دایر بود که مورد استقبال دانش‌آموزان و اولیای مدرسه قرار گرفت.
درطی این هفته بیش از 10 مدرسه از کانون بازدید کرده و 98 برنامه فرهنگی ، هنری و دینی برای بازدیدکنندگان اجرا شد که1732  نفر از این برنامه‌ها بهره‌مند شدند.
برگزاری نشست تربیتی با عنوان چگونه فرزندان‌مان را به مطالعه تشویق کنیم، مسابقه کتاب‌سازی، نمایشگاه کتاب و آثار اعضای کانون از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری شماره دو انزلی یود.
برپایی نمایشگاه فروش کتاب ونمایشگاه تازه‌های کتاب در کانون، معرفی اعضای کتاب‌خوان در مدارس، معرفی کتاب توسط اعضا و بحث کتاب، معرفی کتاب با ماسک شخصیت‌های محبوب کتاب مورد علاقه اعضای کانون، فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری منجیل در هفته کتاب بود.
دعوت ازمدارس و تشویق دانش‌آموزان جهت عضویت و شرکت در فعالیت‌های مراکز کانون با معرفی برنامه‌های کانون، معرفی وقایع، شعرخوانی باموضوع کتاب، بحث آزادباعنوان "چرا باید مطالعه کنیم؟" و معرفی شخصیت نویسنده‌های معروف کودکان و نوجوانان،معرفی تازه‌های کتاب انتشارات کانون، مسابقه ، کارگاه خوشنویسی با استفاده ازکلام مقام معظم رهبری و بزرگان در خصوص کتاب،کارگاه ادبی با عنوان "دوست خوبم کتاب" ، نمایش خلاق توسط اعضای نوجوان پسرمرکز، نمایش کتاب‌فیلم ،بازدید از نمایشگاه طرح‌های معرفی‌کتاب‌ که توسط اعضا و مربیان مرکز آماده شده بود و بازدیداز فروشگاه کتاب وسرگرمی‌های سازنده کانون از برنامه‌های هفته کتاب مرکز فرهنگی هنری شماره دو رشت بود.
همچنین در این هفته جمعی از اعضای کانون ضمن بازدید از نمایشگاه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صومعه‌سرا، در مسابقه نقاشی با عنوان " کتاب دوست خوب من " شرکت کردند و مرکز فرهنگی هنری صومعه‌سرا نیز با فعالیت‌های کتاب‌محور میزبان دانش‌آموزان بود.
اجرای تئاتر کاغذی از کتاب مرد جوان و خیاط حیله‌گر، معرفی کتاب، معرفی احمدخدادوست شاعر کودکان و نوجوانان، کتاب‌خوانی، کاردستی، قصه گویی، نجوم ونمایش فیلم هم از فعالیت‌های مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت بود.