زینب (س) با صبری که پیشه کرد، کربلا را زیبا دید

همایش ادبی آیینی با قافله باران با حضور دکتر سنگری عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری در تاریخ 18/9/93 در سالن سینمای مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، دکتر محمدرضا سنگری عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور در همایش ادبی آیینی با قافله باران، پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام را چراغ راه هدایت انسان‌ها دانست که برای همیشه الگو و اسوه‌ی بشریت هستند.
دکتر سنگری با یادآوری وقایع کربلا به نقش صبر در رسیدن انسان به کمال و سعادت واقعی اشاره کرد و گفت: زینب (س) با صبری که پیشه کرد، کربلا را زیبا دید. عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر وقت گذاشتن برای مسایل جدی در زندگی تاکید کرد و یادآور شد: صبر لازمه ارتقای انسان و جامعه است ضمن اینکه بی‌حوصلگی و بی‌صبری موجب شکست انسان در مسایل زندگی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز که کودکان و نوجوانان با احساس پاک و زلال خود از کربلا می‌گویند نشان می‌دهد که ما می‌توانیم آثار فاخر و ارزشمندی با محوریت عاشورا و کربلا تولید کنیم.
عضو هیئت مدیره کانون پرورش فکری کشور در سخنرانی خود با تصویرسازی صحنه‌هایی از صبح عاشورا در سال 61 هجری، وقایع و حماسه‌ی کربلا را برای حاضران بازخوانی کرد تا نوجوانان بدانند که در آفرینش آثار ادبی و هنری می‌توانند از این لحظه‌های تاریخی عظیم برای خلق داستان، سرودن شعر و متن ادبی بهره‌ی لازم را ببرند. 
دکتر سنگری با بیان خصایص اخلاقی نوجوان رشید کربلا حضرت علی اکبر علیه السلام به ویژگی‌های رشادت، مردم‌داری، مهمان‌نوازی و احترام به دیگران ایشان پرداخت تا نوجوانان علاوه‌براین‌که حضرت علی اکبر علیه السلام را الگوی خود قرار دهند در آثار ادبی و هنری نیز به این شخصیت بزرگ کربلا و دین اسلام بپردازند.
این فعال فرهنگی در همایش ادبی آیینی افزود: اگر بخواهیم عشق و ارادت خود را به امام حسین علیه السلام ابراز کنیم باید پیرو واقعی آیین امام حسین علیه السلام باشیم و با اشاره به سخنان گوهربار امام حسین علیه السلام یادآور شد که نماز، تلاوت قرآن مجید و دعاکردن زیاد و استغفار از علایق خاص امام حسین علیه السلام بودند، پس با تمسک به آیین اسلامی می‌توان حسینی بود و از کربلا درس گرفت.
وی با معرفی کتاب تشنه‌لبان نوشته‌ی حمید گروگان و چهل روز عاشقانه نوشته محمدرضا سنگری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از آنان خواست تا با مطالعه‌ی کتاب‌هایی که در مورد کربلا نوشته شده است، شناخت و معرفت خود را به کربلا افزایش داده و زیبایی‌های کربلا را بیشتر درک کنند.
 استان گیلان در ترویج و گسترش قیام حسینی نقش بسزایی داشته است
نقی علیزاده مدیر کل کانون استان گیلان نیز با خوش‌آمدگویی و عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی، عاشورا را قیام و حرکتی جهت‌دار و ماندگار برشمرد که استان گیلان در ترویج و گسترش قیام حسینی نقش بسزایی داشته است.
مدیر کل کانون به 17 حمله دشمن در طول تاریخ به گیلان اشاره کرد و افزود: گیلانی‌ها هیچ زمان تسلیم زور نشدند و این استان از گذشته خاستگاه شیعیان بوده است.
وی با بیان اینکه دروازه گیلان با عشق و ایمان گشود شد، تصریح کرد: خدمات آل‌بویه به تشیع فراموش شدنی نیست و در این دوره اسلام به اوج شکوفایی رسید.
علیزاده دوره آل‌بویه را رنسانس دوره اسلامی خواند و بیان کرد: در دوره آل‌بویه پس از فتح بغداد برای نخستین بار در عاشورا عزای عمومی اعلام شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان با اشاره به اینکه جشن غدیر برای نخستین بار در دوره آل‌بویه برگزار شد، خاطرنشان کرد: آل‌بویه بازسازی بارگاه ائمه (ع) را انجام داد.
وی به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی براینکه در طول تاریخ رنگ‌های مختلفی بر کشور سایه افکنده است، اشاره کرد و یادآور شد: ایمان رنگ ثابت مردم گیلان است.
علیزاده شعر آیینی را پیوند اصلی مردم گیلان و کشور با اسلام دانست و اظهار کرد: شعر آیینی مغز ادبیات جامعه است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان به برگزاری همایش ادبی آیینی «با قافله باران» اشاره کرد و گفت: تعداد 200 اثر به دبیرخانه همایش مذکور رسیده و 20 اثر برگزیده شده است که 14 اثر مربوط به اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 6 اثر مربوط به معلمان و مربیان است.
خوانش آثار ادبی برگزیدگان،دکلمه، نماهنگ، سرود اعضای مرکز فرهنگی هنری صومعه‌سرا و تجلیل از برگزیدگان از دیگر برنامه‌های این همایش بود.
گفتنی است این همایش ادبی آیینی با حضور بیش از 300 کودک و نوجوان در سالن سینمای مجتمع کانون پرورش فکری رشت برگزار و  با پوشش خبری و تصویری صدا و سیمای مرکز گیلان و خبرگزاری‌ها انعکاس داده شد.