کد خبر: 266262
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
بازدید 1602
آیین پایانی جشنواره‌ی ادبی« قاصدک‌ها» برگزار‌شد

جشنواره‌ی ادبی «قاصدک‌ها» با تجلیل از 18 برگزیده‌ی بخش‌های مختلف شعر، داستان و نثر ادبی در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان به کارخود پایان داد.

به‌گزارش اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، این جشنواره به منظور پاس‌داشت و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به مخاطبان، به‌ویژه کودکان ونوجوانان و با همراهی کانون، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان گیلان و هم‌چنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری صبح امروز در شهر رشت برگزار شد.
ارزش‌های دفاع مقدس را قدربدانیم
علی پورحسن، مدیر‌کل کانون استان گیلان در این جشنواره ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و تقدیر از خلق حماسه‌ی ملت مسلمان ایران در راه‌پیمایی پرشور 22 بهمن، به بدی‌های جنگ اشاره‌کرد و دوری جستن از جنگ را از ویژگی‌های پیامبرمهربانی‌ها خواند.
وی در عین حال هشت سال دفاع مقدس ملت مسلمان ایران و مقابله با تمامی قدرت‌های دنیا که  با هدف پاس‌داشت از کیان و سرزمین مادری صورت‌گرفت را بیان‌گر غیرت ایرانی اسلامی مردم این دیار عنوان کرد و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل حاضر، به ویژه کودکان و نوجوانان را لازم و ضروری دانست.
این شاعر و نویسنده‌ی فعال درحوزه‌ی دفاع مقدس گفت: دغدغه‌ی تلاش در حوزه‌ی دفاع مقدس دغدغه‌ی ارزش‌مندی است و این امر به عنوان دل‌ مشغولی فعالان این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.
وی هم‌چنین درسخنان خود فعالیت‌های کودک و نوجوان محورکانون را مورد توجه قرارداد و تصریح‌کرد: یکی از رسالت‌های ما درکانون پرورش فکری پاس‌داشت میراث کشور و قدردانستن ارزش‌های دفاع مقدس است و دراین مسیر همراهی با دیگر دستگاه‌های فعال دراین حوزه همواره مورد استقبال این دستگاه فرهنگی قرارداشته و دارد.
کاربرای کودک «امیدآفرین» و «پُرنشاط» است
رسول جلایی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این آیین  ضمن قدردانی از همراهی کانون و دیگر دستگاه‌ها در برگزاری این جشنواره، به اهمیت کاربرای کودک و نوجوان پرداخت و از کاردراین حوزه به عنوان فعالیتی «امیدآفرین» و « پرنشاط» یاد‌کرد.
وی با بیان این‌که معرفی الگوه‌های دفاع مقدس برای گروه‌های مختلف، به ویژه کودکان و نوجوانان داری اهمیت ویژه‌ای است اظهار‌داشت: فعالیت در این حوزه دارای دوام و پایداری است؛  کودکان و نوجوانان صادق ترین مخاطبان هستند و از این رو تلاش برای آگاهی بخشیدن به آنان دراستحکام پایه‌های فرهنگی کشور تاثیر‌گذار خواهد بود.
جلایی درعین حال ضرورت فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر‌های مناسب در میان کودکان و نوجوانان را از دست‌آورد‌های همکاری با کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش برشمرد و گفت: آشنایی آینده‌سازان با الگو‌ها و نماد‌های ارزشی بسیار مهم  است و در این میان بهره‌گیری از شعر، قصه، داستان و پویانمایی و هم‌چنین تصویر‌گری، ابزار مناسبی برای رسیدن به هدف محسوب‌می شود.
مدیر‌کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان  درپایان ضمن  ارایه‌ی گزارشی از مراحل برگزاری و تعداد شرکت‌کنندگان این جشنواره، بر ضرورت ادامه یافتن همکاری‌ها  در این زمینه تاکید‌کرد.
گفتنی است  جشنواره ادبی قاصدک ها با موضوع دفاع مقدس از آبان ماه 1395 با ارسال فراخوان آثار در حوزه‌ی دفاع مقدس فعالیت‌خود را آغاز‌کرد و برهمین اساس  120 اثر در زمینه‌ی شعر، داستان و نثرادبی به  دبیر‌خانه‌ی جشنواره‌ی ادبی قاصدک‌ها ارسال‌شد.
در همین راستا داوران به بررسی آثار و  انتخاب 18اثر  برگزیده پرداختند که دراین میان 8 اثر از مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری درجمع آثاربرگزیده جای گرفت.
در آیین پایانی این جشنواره که در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رشت صورت‌ گرفت، برگزیدگان آثار در حوزه‌ی‌های مختلف شعر، داستان و نثرادبی به خوانش اثر پرداختند و دراین میان گروه سرود کودک و نوجوان به هنرنمایی پرداخت.
رونمایی از کتاب شعر « قاصدک‌های خوش خبر» از دیگر برنامه‌ها بود و درپایان نیز برگزیدگان بخش‌های مختلف با دریافت جایزه و لوح سپاس تقدیر‌شدند.
گفتنی است آناهیتا آروان، الهه ملک محمدی از مربیان و  فاطمه جهانی، مبینا نصرتی، محدثه آزرمندو نوریه گیتی بین از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به عنوان برگزیدگان بخش شعر معرفی شدند و طوبی حمیدی و فاطمه حیدری از جمله  اعضای نوجوان کانون استان گیلان نیز در‌جمع برگزیدگان بخش نثر‌ادبی جشنواره‌ی قاصدک‌ها جای‌گرفتند.