کد خبر: 228136
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
اهمیت مطبوعات کودک ونوجوان در دنیای امروز

 
(قسمت اول)
کودکان ایران در دنیای امروز در عین اینکه پاک، صادق و معصومند اما در عین حال با انفجار عظیمی از اطلاعات و خواسته‌ها دست ‌به گریبان هستند و دیگر آن سادگی دنیا را که بزرگترهایشان پیش از این تجربه‌ می‌کردند حس نمی‌کنند.
در گذشته کودکان موجوداتی ضعیف پنداشته می‌شدند که هیچ رأی و نظری نداشتند و بزرگترها صرفاً باید آنها را تا رسیدن به سنین بزرگسالی حمایت و هدایت می‌کردند. دنیای کودکان سه دهه‌ گذشته ایران در وقایع انقلاب، جنگ و پس از آن در کارتون‌ها، بازی‌ها و نمایش‌های ماندگاری خلاصه می‌شد که حتی یادآوری نام آنها، حس نوستالژی نسل دوم و سوم پس از انقلاب را برمی‌انگیزد. اما امروز دنیای کودکان و نوجوانان ایران آنقدر ساده نیست تا با خاله بازی و سنگ، کاغذ قیچی و یا با کارتون‌های دوبعدی مثل سندباد، بل و سباستین و زبل خان و حتی با نمایش تلویزیونی خونه مادربزرگه و فیلم سینمایی کلاه قرمزی غنی شود. دنیای کودک امروز ایران پر از بازی‌های رایانه‌ای و پلی استیشن شده است و کودک خود را در میان انبوه انیمیشن‌های وارداتی سه بعدی و سرریز اطلاعاتی حس می‌کند که هر لحظه توسط سیستم‌های اطلاعاتی دنیا مثل تلویزیون، اینترنت، ماهواره و سایر رسانه‌ها او را مخاطب قرار می‌دهد. شیفتگی کودک برای کشف دنیای اطراف، او را بر آن می‌دارد که با دقت بیشتری به وقایع و حوادثی که در اطرافش رخ می‌دهد توجه نشان دهد و لذا در بسیاری از موارد کودکان حتی با دنیای پر مشغله بزرگترهایشان هم درگیر می‌شوند.
همچنین متحول شدن روند زندگی در بسیاری از خانواده‌های ایرانی، باعث شده است تا والدین خصوصاً مادران نتوانند تمام وقت خود را به فرزندانشان اختصاص دهند و کودکان و نوجوانان در سنی که نیاز به آموختن و فراگرفتن و تجربه دارند، باید خودشان از عهده انجام بسیاری از کارهایشان برآیند.
با تغییر کارکرد خانواده و در اختیار قرار داده شدن کودکان و نوجوانان به واحدهای اجتماعی بزرگتر، بخشی از وظایف مادران و پدران بر عهده ارگان‌ها و نهادهایی است که در این خصوص وظیفه دارند. در این راستا مطبوعات می‌توانند در کنار ارگان‌هایی همچون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان، صدا و سیما و ارگان‌های مرتبط دیگر، بخشی از نیازهای کودکان را با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و ذهنی‌ آنها برطرف کنند و در دنیای امروز که دیگر خانواده‌ها آنقدر وقت ندارند که مانند گذشته، برای کودکانشان افسانه‌های شفاهی گذشتگان را نقل کنند و آنها را از طریق قصه‌گویی، پاسخ به سوالات کودکانه و... برای ورود به دنیای آینده آماده کنند، نقش پررنگی ایفا نمایند.
گفتنی است یازدهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها ورسانه های مجازی کودک و نوجوان از 1 تا 4 اردیبهشت در ساری برگزار و برگزیدگان این رقابت روز 4 اردیبهشت معرفی می‌شوند.
 روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران
به نقل از ویژه نامه جشنواره مطبوعات روزنامه همدان پیام، 1388