کد خبر: 228138
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
اهمیت مطبوعات کودک ونوجوان در دنیای امروز

(قسمت دوم)

مطبوعات کودک و نوجوان باید در کنار خانواده‌ها و ارگان‌های مرتبط با کودک و نوجوان به نیازهای این قشر سنی پاسخ مطلوب دهند و با شناخت ویژگی‌ها و علایق کودک و نوجوان با آنها همراه شده و ضمن اینکه با انتشار مطالب مورد علاقه این قشر سنی، آنها را به مطالعه نیز علاقه‌مند می‌کنند، زمینه لازم را برای ورود نسل‌های مفید، اهل مطالعه و در نتیجه آگاه به جامعه فراهم آورند.

تخیل سرشار، احساسات پاک، علاقه به طبیعت، ماجراجویی، افسانه‌های گذشتگان، موسیقی و لحن ریتمیک، مطالب علمی و دانستنیی‌ها، بازی، انیمیشن و ... از جمله ویژگی‌هایی است که می‌توان برای کودکان و نوجوانان برشمرد و از این طریق با آنها با لحن و گویش خودشان ارتباط برقرار کرد.

امید بخشی و ایجاد فضایی شاد و پر احساس و در نظر گرفتن تحولات دنیای پر شتاب امروز و نقش کودکان در این شتاب از دیگر ویژگی‌های مطبوعات کودکان و نوجوانان است که می‌تواند آنها را با مطبوعات پیوند دهد.

توجه به این نکات از جمله وظایف نشریات کودک و نوجوان ایران امروز است در حالی که اگر از تعداد معدود این نشریات در کشور نسبت به سایر نشریات تخصصی و تعداد مخاطبین بگذریم، متوجه می‌شویم که در اغلب موارد با دیدی کلی نگر و صرفاً ایجاد سرگرمی به این نشریات نگاه می‌شود در صورتی که نشریات کودک و نوجوان کارکردی بیش از این دارند و می‌توانند برای کودکان و نوجوانان مانند یک دوست صمیمی و آگاه عمل کنند. دوستی که به آنها بینش لازم برای ورود به دوره‌های بعدی زندگی و نحوه مواجهه با مسائل روزمره زندگیشان را می‌آموزد. با آنها می‌خندد، با آنها بازی می‌کند و برای آنها از طریق داستان و شعر و سرگرمی، واقعیات زندگی را بیان می‌کند و حتی از طریق آموزش نحوه تعامل با اجتماع و برخورد با مسائل اجتماعی و شهروندی در راستای داشتن جامعه‌ای سالم و بالنده تلاش می‌کند.

برای این مقصود تحریریه یک نشریه کودک و نوجوان باید از افرادی تشکیل شده باشد که کودکان را دوست داشته باشند و بتوانند به راحتی با دنیای پر از رنگ و شاد کودکان ارتباط برقرار کنند و آنها را با خود همراه سازند. همچنین باید حمایت‌های لازم از این نشریات صورت گیرد تا محدودیت‌های نیروی انسانی و مالی سبب کاهش کیفیت اینگونه مطبوعات تخصصی و با اهمیت نشود.

یادمان باشد اگر ما برای تربیت کودکانمان در ایران اسلامی تلاش نکنیم و راه صحیح آن را ندانیم، دیگرانی این کار را انجام می‌دهند که نسبت به فرهنگ ارزشمند ایرانی، احساس دلسوزی نمی‌کنند و با ارائه محصولات خوش ساخت و پر رنگ و لعاب امروزی، ذهن و بینش کودکان امروز ایران و در نتیجه آینده کشور عزیزمان را در اختیار می‌گیرند.

گفتنی است یازدهمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها ورسانه های مجازی کودک و نوجوان از 1 تا 4 اردیبهشت در ساری برگزار و برگزیدگان این رقابت روز 4 اردیبهشت معرفی می‌شوند.

 

روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران

به نقل از ویژه نامه جشنواره مطبوعات روزنامه همدان پیام، 1388