گروه‌های سنی مخاطبان؛ نیازهای متفاوت

توجه به گروه‌‌های مختلف سنی در فعالیت‌های مراکز و تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های جدید کانون مورد تاکید و بازنگری قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در سمنان با بیان این مطلب، این بازنگری‌ها را به چاره‌اندیشی برای علاقه‌مند کردن نسل جدید کودکان و نوجوانان به فعالیت‌ها و تولیدات کانون تعبیر کرد و افزود: تحلیل اعضای کانون از منظر گروه‌های سنی آنان یکی از چالش‌هایی است که کانون با آن روبروست و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم.
وی با بیان این که از گذشته‌های دور گروه‌های سنی بر روی کتاب‌های کانون درج شده است، تاکید کرد: این تقسیم‌بندی‌ها نیازمند ارزیابی‌های در مجموعه فعالیت های کانون  است چرا که باید ببینیم که آیا رفتارها، فعالیت‌ها و تولیدات ما مناسب مخاطبان آن گروه‌های سنی هست؟
حاجیان‌زاده با بیان تعریف یونیسف از کودک که 0 تا 18 سال را در سه دوره کودکی شامل می‌شود، یادآور شد که در کانون اتاق‌های فکر ویژه‌ای برای این تقسیم‌بندی‌ها تشکیل شده است و در صدد هستیم که به کودکان زیر 6 سال نیز در فعالیت‌ها و تولیدات‌مان توجه داشته باشیم. البته در حال حاضر هم این کودکان در مراکز کانون حضور پیدا می‌کنند.
مدیرعامل کانون در ادامه‌ی این بحث توضیح داد که دست کم در مراکز کانون باید به تفکیک اعضای خود در دو گروه سنی کودک و نوجوان بپردازیم و علاوه بر جداسازی فضاهای فیزیکی در همان ساختمان یا در ساختمان‌های دیگر، شرایط متفاوتی را نیز در برنامه‌ها برای آن‌ها ایجاد کنیم.
وی گله‌مندی بسیاری را از نوجوانان را از فضای مراکز کانون یادآور شد و گفت: این فضاسازی‌های رنگارنگ و جذاب در کنار برنامه‌های کودکانه که برای اعضای کودک بسیار جذاب و دوست داشتنی است، اما جذابیتی را برای گروه نوجوان ایجاد نمی‌کند و این در حالی است که آن‌ها نیاز دارند به فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی روی بیاورند. این مساله‌ای است که ما در مواجهه‌ی حضوری با آن‌ها و پژوهش به آن پی می‌بریم.
حاجیان‌زاده در عین حال دلیل ادامه‌ی حضور نوجوانان عضو کانون در مراکز را - با وجود این کمبودها – دل‌بستگی آن‌ها به فضای کانون از دوران کودکی عنوان کرد و گفت بسیاری از آن‌ها وقتی به سن خروج از کانون می‌رسند باز هم درخواست می‌کنند که بتوانند به فعالیت‌شان در مراکز ادامه دهند.
مدیرعامل کانون در عین حال گفت که باید شیوه‌ی کار و برنامه‌های مربیان در ارتباط با دو گروه کودکان و نوجوانان متفاوت باشد و تلاش کنند گروه سنی نوجوان را به مشارکت‌پذیری بیشتر در برنامه‌ها سوق دهند و شرایطی را برای نقد و بررسی و تحلیل آثار و کتاب‌های کانون از سوی آنان فراهم کنند.
پیشنهاد حاجیان‌زاده برای رفع این کمبود، تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های تخصصی در کانون در حوزه‌های ادبی و هنری و فرهنگی بود و وی تاکید کرد که با این کار می‌توانیم به نوجوانان در کانون هویت بدهیم.
مدیرعامل کانون در همین حال از برنامه‌ریزی برای توزیع مناسب مربیان در مراکز و استفاده بیشتر از مربیان مرد برای پسران نوجوان و استفاده از خانم‌های مربی برای دختران نوجوان خبر داد.
وی بخشی از سخنان خود را هم در آیین معارفه مدیرکل جدید کانون استان سمنان که روز چهارشنبه  26 آذر 1393 در مجتمع کانون این شهر برگزار شد، به بحث تولید و تقسیم‌بندی گروه‌های سنی برای مخاطبان آثار تولیدی کانون اختصاص داد و در این زمینه تصریح کرد که در سال‌های اخیر توجه کمتری به تولید و خرید اثر برای گروه‌های  سنی خردسالان و کودکان شده است.
مدیرعامل کانون البته با بیان این توضیح که در انتشارات کانون - با توجه به تمرکز بیشتر بر حوزه‌ی نوجوان در سال‌های اخیر - کمبود در حوزه‌ی خردسال و کودک مشهود است، از تشکیل سه کارگروه  جداگانه در این بخش، ویژه ساماندهی تولید کتاب برای خردسالان، کودکان و نوجوانان خبر داد.
حاجیان‌زاده در عین حال گفت  اعضای نوجوان که اعضای ارشد کانون هستند، چون سال‌هاست کتاب‌خوان هستند  کتاب‌های موجود کانون ویژه‌ی نوجوانان، آنان را راضی نمی‌کند و با توجه به آثاری که در جامعه وجود دارد از کانون انتظار و مطالبه‌ی بیشتری دارند و خواستار انتشار کتاب‌های تخصصی در گونه‌های مختلف هستند.
تحلیل مدیرعامل کانون از وضعیت فیلم‌های کودک این بود که برخی از فیلم‌های کانون علی‌رغم دریافت جایزه‌های متعدد از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی، برای کودکان جذاب است ولی برای نوجوانان جذابیتی ایجاد نمی‌کند و ما نباید همه‌ی مخاطبان را در یک سطح ارزیابی کنیم. 
حاجیان‌زاده مشابه چنین تحلیلی را نیز برای سرگرمی‌های سازنده کانون به ویژه برای عروسک‌های دارا و سارا ارایه کرد و افزود: باید ببینیم آیا این عروسک‌ها علی‌رغم این که از گستره‌ی پوشش رسانه‌ای وسیعی در داخل و خارج ایران برخوردار شد، آیا می‌تواند برای نوجوانان هم جذاب باشد؟ ما باید به دنبال تولیداتی مناسب گروه‌های سنی مختلف باشیم و به دلیل این کمبودها، نوجوانان را در این بخش مورد توجه قرار دهیم.
وی در بخش تولید تئاتر در کانون به دیدگاه‌های صاحب‌نظران و فعالان و تشکل‌های این عرصه استناد و تاکید کرد که در حوزه‌ی تولید تئاتر برای نوجوانان با بحران روبرو هستیم و وقتی به سالن‌های نمایش تئاتر در تهران و سالن‌های کانون مراجعه می‌کنیم می‌بینیم بیشتر مخاطبان این آثار را خردسالان به همراه خانواده‌هایشان  تشکیل می‌دهند و از تئاتر برای نوجوانان خبری نیست. ما نمی‌توانیم به اصطلاح برای همه‌ی گروه‌های سنی یک نسخه را بپیچیم.
بر اساس این گزارش مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سفر به استان‌های مختلف کشور بخشی از دیدگاه‌های خود را به صورت موضوعی با کارکنان و مربیان کانون درمیان می‌گذارد و این بار که برای معارفه‌ی مهدی جمال مدیرکل جدید و قدردانی از خدمات علی‌اکبر فراتی مدیرکل سابق و پیشکسوت کانون سمنان به این شهر سفر کرده بود به موضوع «تفکیک گروه‌های سنی اعضا و اقتضائات آن‌ها» پرداخت.
حاجیان‌زاده پس از پایان این آیین، در نشستی کوتاه با مربیان و کارکنان کانون این استان به برخی پرسش‌های آنان نیز پاسخ گفت.