کد خبر: 238652
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
گرامی داشت حماسه ششم بهمن آمل در کانون پرورش فکری مازندران

 
اوایل تابستان 60 بود که تعدادی باعنوان اتحادیه کمونیست های ایران  ملقب به سربداران، در جنگل های آمل مستقر شدند. این گروه که به قصد بر اندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پا به جنگل های آمل گذاشته بود با خیال باطل از اینکه با هماهنگ کردن مردم با خود می توانند ابتدا آمل را در تصرف خود در آورده و سپس کشور را تصرف کند، در ششم بهمن سال 60 به شهر  آمل حمله کرده، اما در عمل با خلاف تصوراتشان مواجه شدند. 
مردم دوشادوش نیروهای نظام به مبارزه پرداخته وبا تمام توان ،حمله اتحادیه  کمونیست های ایران (سربداران ) را ناکام گذاشتند. این حماسه آنقدر در تاریخ انقلاب اسلامی اهمیت داشت که حضرت امام خمینی(ره) از آن در وصیت نامه الهی و سیاسی خود یاد کرد.
 ثمره این تلاش خون 40 شهید ی بود که در این راه تقدیم خاک این کشور شد که سر آمد این شهیدا سقا علیزاده دانش آموز 13ساله و شهیده طاهره هاشمی 14 ساله بود .
به همین منظور مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری مازندران در جهت گرامی داشت این حماسه بزرگ تلاش نمودند تا با برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی، گوشه ای از حماسه ششم بهمن آمل را به کودکان ونوجوان عضو خود انتقال دهد.
 بر این اساس در مرکز فرهنگی و هنری آمل،گرامی داشت یاد و خاطره شهدای 6 بهمن و شهدای دانش آموز این واقعه بزرگ برگزار شد.
در این مراسم حامدی عضو سابق شورای شهر آمل و فعال فرهنگی و قرآنی این شهرستان  به معرفی ایام و وقایع این حماسه پرداخت و به سوالات اعضا نیز پاسخ دادد.
همچنین نمایشگاهی از آثار بچه ها با عنوان حماسه مردم آمل برگزار شد. معرفی شخصیت شهدای دانش آموز این واقعه و شعر خوانی و اجرای سرود از دیگر برنامه های برگزار شده در روز 6 بهمن بوده است.
لازم به ذکر است : در این برنامه کارشناسان فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری نیز حضور داشتند.
 در مرکز فرهنگی و هنری چالوس نیز  با حضور جعفر ولی پور کارشناس و پژوهشگر  اجتماعی، ابعاد این وقایع و شخصیت های موثر در حماسه ششم بهمن آمل بررسی شد.
 این پژوهشگر در این برنامه با  اکران فیلم های مستند گزارشی و  مستندی از محاکمه سران سربداران پرداخت و با تشریح 10 سال پژوهش خود در را بطه با این حادثه تاریخی صحبت کرد.
 در پایان از اعضا خواسته شد خلاصه ای از برنامه های ارائه شده را به صورت مکتوب ارایه نمایند که بهترین آثار در وبلاگ مرکز به نمایش گذاشته خواهد شد.
مرکز فرهنگی و هنری شماره یک و شماره دو بابل
در برنامه ای که با دعوت از اعضا و دانش آموزان در این مراکز برگزار شد، مربیان در خصوص وقایع شش بهمن آمل برای اعضا صحبت کردند.
معرفی شخصیت شهدای این حماسه، بیان سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین پخش فیلم، نقاشی از وقایع آمل بر اساس صحبت های مربیان و برگزاری نمایشگاه اعضا از عمده برنامه های این مراکز بود.
در مرکز فرهنگی و هنری بهشهر نیز مربیان این مرکز با تبیین این حماسه بزرگ، اعضا ی خود را  با ریشه ها و عوامل فتنه آمل در سال 60 آشنا کردند  و سپس با راهنمایی مربی ،نمایش خلاق این واقعه را بازی کردند. همچنین داستان این حماسه نیز توسط اعضا نقاشی شد.
مرکز فرهنگی و هنری پل سفید هم با اجرای برنامه هایی همچون؛ حدیث- معرفی وقایع و شخصیت ها- قرائت وصیت نامه و تهیه نشریه دیواری با موضوع آزاد سازی شهر آمل این حماسه را گرامی داشت.
مرکز فرهنگی و هنری دلگشا
در برنامه این مرکزاعضا  و مربیان ماکت این واقعه را تهیه کرده و در فعالیتهای معرفی وقایع ، نقاشی ، خوشنویسی و کارت پستال سازی شرکت کردند. هدف از اجرای این فعالیتها آشنایی اعضا با این واقعه که در استان مازندران اتفاق افتاده است و همچنین یادآوری  زحمات و ایثارگری های رزمندگان، شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی در حفظ امنیت ایران اسلامی بوده است.
 
 
 
 
مرکز فرهنگی و هنری قائمشهر
مرکز قائمشهر نیز به مناسبت حماسه ششم بهمن با دعوت از دانش اموزان مدارس اطراف برنامه هایی همچون؛ معرفی وقایع شش بهمن آمل در سال 60-  معرفی شخصیت شهید سیده طاهره هاشمی نوجوان بسیجی - بیان کلام و سخنان حضرت امام خمینی و رهبر انقلاب در مورد فداکاری مردم آمل و اعلام اسامی شهدای حماسه آمل و همچنین معرفی سرزمین آمل به عنوان شهر هزار سنگر ودلایل انتخاب  کمونیست ها و منافقین از این شهر به عنوان شهر مورد هدفشان و همچنین درست کردن لوح های سفالی از ششم بهمن سال 60 را برگزار نموده است.
مرکز فرهنگی و هنری کیاسر
توجه با اهمیت شناساندن حماسه های قومی و ملی کشور به مخاطبان کودک و نوجوان به عنوان یک ضرورت در مسیر تبیین هویت و گسترش فرهنگ از جمله اهداف این مرکز برای گرامی داشت این حماسه بوده است.
آشنایی اعضا با نام شهدای آمل همچنین سخنان حضرت علامه حسن زاده ی آملی در رابطه با حماسه ی ششم بهمن  سال 60و ناگفته های حادثه آمل از نوشته های  سردار ناصر شعبانی فرمانده سپاه آمل در سال 1360و با سخنان آیت الله جوادی آملی در مورد حماسه ی 6بهمن و در گیری های مهم واقعه جنگل در 18آبان و 22آبان و 30 آذر و 13دی از عمده برنامه های این مرکز بود.
 
مرکز فرهنگی و هنری سیمرغ
اعضای مرکز سیمرغ نیز طی روزهای 5 و6 بهمن با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و هنری این رخداد غرور آفرین را گرامی داشتند.
تماس با مرکز آمل ، معرفی سرزمین (شهرستان آمل)، معرفی واقعه 6 بهمن آمل ، کارگاه سفالگری و کاردستی و خوشنویسی از مهم ترین فعالیت هایی بود که طی این دو روز انجام شد.
مرکز فرهنگی و هنری محمودآباد
از برنامه های که به مناسبت حماسه 6 بهمن آمل در مرکز محمودآباد نیز  به اجرا در آمدمی توان به؛  
معرفی وقایع و ایام-  عوامل شکل گیری درگیری 6 بهمن و چگونگی حمله به شهر آمل و غلبه حماسه آفرینان آمل بر دشمن و شرح ماوقع- تهیه نشریه دیواری هزار سنگر با بیان سخنان امام خمینی"ره" در باره حماسه 6 بهمن آمل-معرفی شهدایی که در درگیری این روز به شهادت رسیدند با سنگر سازی در نشریه دیواری و معرفی هر شهید در یک سنگر وفعالیت سفالگری با نماد پیروزی اشاره کرد.
 
مرکز فرهنگی و هنری نکا
در مرکز نکا نیز به مناسبت گرامیداشت حادثه 6 بهمن آمل، مربیان مرکز نکا به مدرسه پسرانه شهید اشجعی مراجعه وبرنامه هایی را به همین مناسبت اجرا نمودند.معرفی وقایع و ایام-ساخت و آموزش کاردستی با موضوع حماسه شش بمهن آمل و قصه گویی از برنامه های اجرا شده در این روز بوده است .